تبیان، دستیار زندگی
معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش از انتخاب ده كتاب برتر تربیتی و پرورشی ویژه دانش آموزان براساس الگوی مطلوبیت معلم دانش آموز خبرداد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب ده كتاب برتر تربیتی و پرورشی ویژه دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش از انتخاب ده كتاب برتر تربیتی و پرورشی ویژه دانش آموزان براساس الگوی مطلوبیت معلم دانش آموز خبرداد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

انتخاب ده كتاب برتر تربیتی و پرورشی ویژه دانش آموزان

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز، مهدی فیض در نشست كارگروه تخصصی انتخاب كتاب مناسب برای مسابقه كتاب خوانی با عنوان «دانایی و توانایی» برای دانش آموزان سراسركشوركه در ساختمان مرحوم علاقه مندان برگزار شد، اظهاركرد: برای انتخاب كتاب مناسب و مطلوب ویژه دانش آموزان در بعد اهداف تربیتی و پرورشی، باید الگوی كلانی را تعریف كنیم تا بتوانیم در انتخاب كتاب مناسب برای مسابقات دانش آموزی و تجهیز كتاب خانه های مدارس ازآن استفاده كنیم و از عموم نویسندگان بخواهیم تا در راستای رفع خلاهای تربیتی تولید محتوای متناسب با اهداف سند تحول تولید كنند.

وی با اشاره به تربیت متوازن در سند تحول بنیادین،‌ تصریح كرد: براساس اهداف این سند، الگوی مطلوبیت معلم و دانش آموز در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش طراحی شده است كه می تواند به ویژگی های متناسب با اقتضائات سنی دانش آموز پاسخ شایسته ای بدهد.

فیض با بیان این كه «منطق درست»، «خلق نیكو» و «شایستگی های پایه» در هسته مركزی این الگو كه با ویژگی های شخصیتی افراد بستگی دارد، قرار گرفته است،‌ خاطر نشان كرد: با انتخاب كتاب های متناسب با اهداف تربیتی، در نظر داریم، صفات هشتگانه «اهل عبادت»، «خانواده دوستی»، «نظم و نشاط»، «طبیعت دوستی»، «كارآفرینی»، «اهل سیاست»، «هنرمند» و «مردم دوست» رادر دانش آموز متجلی كنیم و معتقدیم كه این صفات باید در معلمان به عنوان پرورش دهندگان دانش آموزان، وجود داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این صفات دارای استقلال آماری هستند به این معنا كه برخی ازاین صفات در رفتارهای بعضی از دانش آموزان متجلی است و در برخی دیگر دیده نمی شود و براساس این الگو تلاش می كنیم تا صفات هشت گانه تربیت این الگو در دانش آموزان به صورت متوازن، رشد كند.

وی خاطر نشان كرد: براساس دوره های تحصیلی ابتدایی دوره اول، ابتدایی دوره دوم، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم و صفات هشتگانه تربیت، جدولی در نظرگرفته شده است تا به ازای هر دوره تحصیلی و متناظر با هر صفت تربیتی، ده كتاب برتر براساس اقتضائات سنی، نیاز و توانمندی دانش آموزان انتخاب شود.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزرات آموزش و پرورش