شرایط قرض و وام دادن
كیست كه به خداوند وام دهد، وامى نیكو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بیافزاید و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مىسازد، و به سوى او بازگردانده مىشوید.
مَنْ ذَا الَّذِى یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِیرَةً وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْصُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (بقره، 245)
كیست كه به خداوند وام دهد، وامى نیكو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بیافزاید و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مىسازد، و به سوى او بازگردانده مىشوید.
در تفاسیر مختلف(1) آمده است كه این آیه به دنبال آیه قبل كه مردم را به جهاد تشویق مىكرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مىنماید. زیرا همان گونه كه براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به كمكهاى مادّى مىباشد.
موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمعالبیان(2) شرایطى را براى قرضالحسنه بیان كرده است. از آن جمله:
1- از مال حلال باشد.
«قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مىگویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مىشود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مىشود كه در زمین پهن شده باشد.
2- از مال سالم باشد.
3- براى مصرف ضرورى باشد.
4- بىمنّت باشد.
5 - بىریا باشد.
6- مخفیانه باشد.
7- با عشق وایثار پرداخت شود.
8 - سریع پرداخت شود.
9- قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد.
10- آبروى گیرنده وام حفظ شود.
«قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مىگویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مىشود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مىشود كه در زمین پهن شده باشد.
پی نوشت ها:
1) تفسیر كبیر، كاشف ونمونه.
2) تفسیر مجمعالبیان، ذیل آیهى 11 سوره حدید.منابع:
محسن قرائتى،پرتوی از نور ج1،ص 26