تبیان، دستیار زندگی
مشکل کسانی که اضافه وزن دارند این نیست که با غذا خاطره های خوب دارند، مسئله اینجاست که بیش تر تفریحات آن ها با خوردن غذاهای ناسالم گره خورده است. در واقع یکی از نشانه های مغز وابسته به خوردن این است که اولین راهی که برای لذت بردن از زندگی سر راه ما می گذا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا با لاغر شدن، لذت غذا خوردن را از دست می‌دهیم؟

مشکل کسانی که اضافه‌وزن دارند این نیست که با غذا خاطره‌های خوب دارند، مسئله اینجاست که بیش‌تر تفریحات آن‌ها با خوردن غذاهای ناسالم گره خورده است. در واقع یکی از نشانه‌های مغز وابسته به خوردن این است که اولین راهی که برای لذت بردن از زندگی سر راه ما می‌گذارد، غذا خوردن و به‌خصوص غذای ناسالم خوردن است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

لذت خوردن

این باور بین خیلی از ما وجود دارد که اگر بخواهیم وزن کم کنیم، لذت خوردن را از دست می‌دهیم. خوب حق داریم چنین فکری بکنیم. ما بیش‌تر خاطرات خوبمان را با غذاها و شیرینی‌ها گره زده‌ایم. مثلاً نمی‌توانیم تصور کنیم که به جشن تولدی برویم که در آن کیک تولد نباشد! مگر می‌شود؟! هیچ مهمانی و مجلس شادی، بدون غذاهایی که حال ما را بهتر کند، معنایی نخواهد داشت. از طرفی غذا خوردن جزئی از برنامه‌ی روزانه‌ی ماست و لذت بردن از غذایی که می‌خوریم، هیچ اشکالی ندارد.

اما مشکل کسانی که اضافه‌وزن دارند این نیست که با غذا خاطره‌های خوب دارند، مسئله اینجاست که بیش‌تر تفریحات آن‌ها با خوردن غذاهای ناسالم گره خورده است. در واقع یکی از نشانه‌های مغز وابسته به خوردن این است که اولین راهی که برای لذت بردن از زندگی سر راه ما می‌گذارد، غذا خوردن و به‌خصوص غذای ناسالم خوردن است. همین مسئله باعث می‌شود که دایره‌ی انتخاب‌های ما، برای انتخاب تفریح محدودتر شود. بنابراین وقتی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیریم، با یک مشکل مهم ولی پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو می‌شویم: کمبود لذت!

اگر دوست دارید هنوز هم لذت خوردن غذاهای سالم را تجربه کنید، می‌توانید از فهرست بی‌نظیر چاشنی‌هایی استفاده کنید که بدون بالا بردن کالری غذا آن‌ها را خوشمزه می‌کنند

البته این که «نکند بعد از لاغر شدن، منبع مهم لذتمان را از دست بدهیم و به اندازه‌ی کافی لذت نبریم»، یک دغدغه مهم و طبیعی است و هر کسی که قصد دارد برای کاهش وزن و لاغری اقدام کند، بایستی این موضوع را حتماً مدنظر داشته باشد. پژوهش‌گران معتقدند که مغز ما برای عملکرد درست، نیاز به لذت دارد و این لذت را می‌تواند از روش‌های مختلفی تأمین کند.

باید بگوییم که برخلاف این باور عمومی که «آدم‌های دارای اضافه‌وزن از غذا خوردن لذت بیش‌تری می‌برند»، پژوهش‌های تصویربرداری مغزی نشان داده‌اند که مراکز مربوط به لذت در مغز افراد دارای اضافه‌وزن و چاقی، نسبت به کسانی که وزن متناسبی دارند، کم‌تر فعال می‌شود که نشان می‌دهد آن‌ها موقع غذا خوردن، لذت کم‌تری را تجربه می‌کنند.

راه‌حل‌های زیادی می‌شود برای این موضوع پیشنهاد داد، برای مثال:

دنبال روش‌های دیگری برای لذت بردن از زندگی بگردید: منتظر نباشید تا زندگی به شما روش‌های دیگری برای خوش‌گذرانی پیشنهاد کند، خودتان فعالانه به دنبال روش‌هایی برای لذت بیش‌تر باشید. کارهای هنری، ورزش و بازی‌های گروهی و خلاصه خیلی کارهای می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد. اگرچه ممکن است پیش خودتان بگویید که «خوب همه‌ی این‌ها با یک غذای خوشمزه کامل‌تر می‌شد». در این صورت باید به شما بگویم که کاملاً حق با شماست و شاید خوب باشد که برای خودتان دلایل انتخاب یک زندگی سالم‌تر را مرور کنید.

سعی کنید، از خوردن غذاهای سالم لذت ببرید: اگر دوست دارید هنوز هم لذت خوردن غذاهای سالم را تجربه کنید، می‌توانید از فهرست بی‌نظیر چاشنی‌هایی استفاده کنید که بدون بالا بردن کالری غذا آن‌ها را خوشمزه می‌کنند. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ذائقه‌ی ما، همانند بقیه‌ی جنبه‌های بی‌نظیر مغزمان، کاملاً انعطاف‌پذیر است و وقتی برای مدتی، خودتان را به خوردن غذاهای سالم‌تر، مثلاً با چربی یا قند کم‌تر عادت می‌دهید، به مرور زمان مغز شما ولع کم‌تری برای غذاهای پرچرب و بسیار شیرین نشان خواهد داد و در نتیجه دیگر دلتان برای آن‌ها تنگ نخواهد شد.

سرعت غذا خوردنتان را کم کنید: هر چه غذایی را با آرامش و دقت بیش‌تری بخورید، از آن لذت بیش‌تری خواهید برد. ما برای لذت بردن از غذا نیاز به این داریم که آن را با تمام حواس خود، تجربه کنیم. در بسیاری از کسانی که دچار اضافه‌وزن هستند، سریع و بدون توجه غذا خوردن تبدیل به یک عادت شده است و همین باعث می‌شود که لذت کم‌تری از غذا خوردن ببرند.


منبع: سپیده دانایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.