تبیان، دستیار زندگی
پدیده های جوان جشنواره سی و چهارم فجر بعد از درخشش چه مسیری پیموده اند؟ چقدر طول کشید تا سراغ فیلم بعدی بروند؟ در این مدت چه کرده و کجا بوده اند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت پدیده های فجر 34

پدیده های جوان جشنواره سی و چهارم فجر بعد از درخشش چه مسیری پیموده اند؟ چقدر طول کشید تا سراغ فیلم بعدی بروند؟ در این مدت چه کرده و کجا بوده اند؟

احمد رنجبر/ بخش سینما و تلویزیون تبیان

ابد و یک روز

سعید روستایی / ابد و یک روز

موقعیت در جشنواره: نمایش«ابد و یک روز» در جشنواره مثل بمب صدا کرد؛‌هم مردم کیف کردند و هم منتقدان و خبرنگاران سینمایی لب به تحسین گشودند. از آن طرف فیلم سعید روستایی به دل داوران جشنواره نشست و در 12 رشته نامزد شد که دوتای آن مربوط به بخش نگاه نو یا همان فیلم اولی ها است و در هر دو بخش هم سیمرغ گرفت‌(بهترین فیلم و بهترین کارگردانی). ‌در بخش‌اصلی هم به هفت ‌سیمرغ دست پیدا کرد: کارگردانی، ‌فیلمنامه ،‌بازیگر‌نقش‌اول‌زن (پریناز‌ایزدیار)، بازیگر‌نقش‌مکمل‌مرد (نویدمحمدزاده)،تدوین،چهره‌پردازی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران.

وضعیت اکران: اسم فیلم بخاطر موفقیت در جشنواره سر زبان ها بود و خیلی ها مشتاق تماشای آن بودند. «ابد و یک روز» نوروز سال پیش روی پرده رفت و حدود 11 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش کرد.تازه، داستان فیلم تلخ است و خیلی ها چنین فروشی برای فیلم پیش بینی نمی کردند. كاراكتر سمیه هم كه وارد ادبیات فضای مجازی شد و «نرو سمیه» هچنان مورد استفاده است.

فاصله تا فیلم بعدی؟ 2 سال. سعید روستایی حدود 2 سال صبر کرد تا فیلم دوم را کلید بزند. او این روزها «متری شیش و نیم» را به جریان انداخته که شهاب حسینی و پیمان معادی بازیگران اصلی اش هستند. معادی تهیه کننده فیلم هم هست.

در این مدت چه کرده؟ روستایی فیلمنامه «سد معبر» را برای محسن قرایی نوشت که سال پیش در جشنواره رونمایی شد و قرار است بزودی روی پرده سینماها بیاید. فیلمنامه «سد معبر» قابل دفاع است اما به پای «ابد و یک روز» نمی رسد.

محمد حسین مهدویان / ایستاده در غبار

موقعیت در جشنواره: نمایش «ایستاده در غبار» در جشنواره فجر انتظارها را برآورده کرد و ستایش مخاطبان جشنواره،داوران، منتقدان و بچه های خبرنگار را به همراه داشت. مهدویان به شیوه مستند، زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان را روایت کرد و تصویری بدیع از او پیش چشم مان قرار داد. «ایستاده در غبار» در 9 رشته نامزد شد و سه سیمرغ از جمله سیمرغ بهترین فیلم، بدست آورد.

وضعیت اکران: «ایستاده در غبار» نیمه خرداد سال پیش روی پرده سینماها رفت و یک میلیارد و 700 میلیون تومان فروش کرد. آن هم در حالی که فیلم ستاره ندارد و تکیه اش بر تبلیغات کارآمد و کیفیت بالای خودش بود.

فاصله تا فیلم بعدی؟ یک سال. محمد حسین مهدویان خیلی زود مقدمات «ماجرای نیمروز» را فراهم کرد و فیلم را به جشنواره رساند. سوژه و ساختار فیلم به کلی با اثر قبلی اش تفاوت داشت و این بار به سنت فیلم های حادثه ای یک داستان نفس گیر از ماجرای ترور موسی خیابانی برای مان روایت کرد. فیلمش در جشنواره خوش درخشید و چهار سیمرغ از جمله جایزه بهترین فیلم را بدست آورد و در گیشه هم موفق عمل کرد؛ با 4 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش.

چه کارهای دیگر کرده؟ مهدویان قصد داشت «لاتاری» را در فضایی کاملا متفاوت بسازد که مجوز نگرفت. او مدتی پیش «ترور سرچشمه»که مستندی درباره واقعه هفتم تیر ماه و شهادت جمعی از رهبران حزب جمهوری است را کارگردانی کرد و ساخت یکی از مستندهای انتخاباتی حسن روحانی با نام «رییس‌جمهور روحانی» را بر عهده گرفت.حالا هم قصد دارد «لاغرها بر می گردند» را بسازد.

سهیل بیرقی/ من

موقعیت در جشنواره: سهیل بیرقی قبل از این که فیلم اولش را بسازد، سال ها به عنوان دستیار کارگردان و مدیر برنامه ریزی مشغول فعالیت بوده است. «من» را سالی به جشنواره فجر رساند که رقبای گردن کلفتی داشت. با این حال فیلم مورد پسند علاقمندان سینما قرار گرفت و از بیرقی به عنوان یک استعداد یاد شد. سهم فیلم اما از جشنواره فجر دو نامزدی بود: بهنوش بختیاری و امیر جدیدی به ترتیب نامزد بهترین بازیگر مکمل زن و مرد شدند. بزعم خیلی ها لیلا حاتمی شایسته دریافت سیمرغ بود اما این اتفاق رخ نداد . در عوض او در جشن منتقدان عنوان بهترین بازیگر نقش اول را برای «من» بدست آورد. اگر فیلم را دیده باشید متوجه استعداد بیرقی در بازی گرفتن از بازیگرها شده اید؛ بهنوش بختیاری کاملا جدی است و لیلا حاتمی پر سر و صدا! یعنی با دو ورژن کاملا متفاوت از این خانم ها روبرو هستیم.

وضعیت اکران: فیلم «من» مرداد سال پیش اکران عمومی شد و در مجموع هم گیشه موفقی داشت؛2 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش شروع خوبی برای یك كارگردان اول در سینما است.

فاصله تا فیلم بعدی؟ 2 سال. سهیل بیرقی بعد از «من» روی فیلمنامه ای کار کرد که ابتدا «دو پا» نام داشت. او اسمش را به «عرق سرد» تغییر داد و این روزها در مرحله فیلمبرداری است. باران کوثری، سحر دولتشاهی و امیر جدیدی هم بازیگرانش هستند.

در این مدت چه کرده؟ سهیل بیرقی در فاصله ساخت فیلم دوم خود روی فیلمنامه «عرق سرد» متمرکز بوده است.

احسان بیگلری/ برادرم خسرو

موقعیت در جشنواره: در سالی که فیلمسازان تازه نفس کولاک به پا کرده بودند، «برادرم خسرو» نیز مورد توجه قرار گرفت و با این فیلم نام احسان بیگلری سر زبان ها افتاد. این فیلم به خاطر حریفان قوی جایزه ای بدست نیاورد اما منتقدان و اصحاب رسانه تا توانستند از آن تعریف کردند و البته عقیده داشتند اگر فیلم یک سال زودتر یا دیرتر به جشنواره می رسید، کلی جایزه می گرفت. «برادرم خسرو» در بخش بهترین کارگردانی بخش نگاه تو نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود كه نگرفت. شهاب حسینی در نقش یک انسان دو قطبی و ناصر هاشمی در نقش یک دکتر ضابطه مند بازی درخشانی در این فیلم دارند.

وضعیت اکران: «برادرم خسرو» مدت ها در صف انتظار بود تا در یک فرصت خوب اکران شود. بیستم اردیبهشت امسال این اتفاق رخ داد و فیلم احسان بیگلری به سینماها آمد. اتفاقا گیشه خوبی هم داشت و جمع فروش آن به حوالی دو میلیارد تومان رسید.

فاصله تا فیلم بعدی؟ از 94 تا حالا. احسان بیگلری سال پیش گفته بود مشغول نوشتن فیلمنامه ای است که قهرمانش یک زن میانسال است. فعلا که خبری از آن نشده و نمی دانیم چه برنامه ای برای کارگردانی دارد.

در این مدت چه کرده؟ احسان بیگلری فیلمنامه «آذر» را نوشت که محمد حمزه ای آن را ساخت و نیکی کریمی بازیگر نقش اولش است. فیلم سال گذشته در جشنواره رونمایی شد ولی از نظر کیفی انتظارها را برآورده نکرد و هرگز نشانی از بیگلریِ«برادرم خسرو» ندارد. این فیلم بزودی اکران عمومی خواهد شد.

مجید توکلی/ متولد 65

موقعیت در جشنواره : آن چه درباره احسان بیگلری و سهیل بیرقی گفتیم برای مجید توکلی هم صدق می کند: اگر فیلم او در دوره ای غیر از جشنواره سی و چهارم حضور می داشت، بیش از پیش به چشم می آمد و حتما چند جایزه به خانه می برد. با وجود فیلم های «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار»،فیلم«متولد 65» کاری سخت داشت و سهم آن از جشنواره سی و چهارم دو نامزدی بود: كاندیدای سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی و كاندیدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم. «متولد 65» در نخستین اکران مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت و توکلی بابت ساخت آن تحسین شد.

وضعیت اکران: «متولد 65» آبان ماه سال پیش اکران عمومی شد و با توجه به بضاعتش فروش خوبی داشت. این فیلم بازیگر مطرح ندارد(هنگامه حمید زاده و پدرام شریفی بازیگران اصلی اش هستند) پس فروش یک میلیارد و 200 میلیون تومانی برایش حکم موفقیت در گیشه دارد.

 فاصله تا فیلم بعدی؟ یک سال و شش ماه پیش فیلم «متولد 65» در جشنواره سی و چهارم فجر رونمایی شد ولی مجید توکلی هنوز سراغ فیلم بعدی نرفته است.

در این مدت چه کرده؟ مجید توکلی پیش از آن که پشت دوربین فیلم بلند سینمایی بایستد، چندین مستند ساخته است. او بعد از «متولد 65» بار دیگر مشغول مستندسازی شد که مهم ترینش ساخت دو مستند انتخاباتی برای اسحاق جهانگیری است که اتفاقا آثار موفقی هم از آب درآمدند. توکلی در جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان هم فیلم مستند بزرگداشت رسول صدرعاملی را ساخت.