تبیان، دستیار زندگی
این بار و در مرور متن و حاشیه اتفاقات سینما و تلویزیون یک مساله پررنگ دیده می شود: شوخی های نچسبی که دردسرساز شدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوخی های دردسر ساز

این بار و در مرور متن و حاشیه اتفاقات سینما و تلویزیون یک مساله پررنگ دیده می شود: شوخی های نچسبی که دردسرساز شدند.

منیژه خسروی –بخش سینما و تلویزیون تبیان
من و شما

حاشیه هفته/ کم تجربگی مجری و کری عجیب میناوند

برنامه «من و شما» بیش از دو ماه پیش در كنداكتور شبكه شما قرار گرفت و خیلی به چشم آمد. آرش ظلی پور برغم تجربه پایین در اجرا، بخوبی از پس كارش بر می آمد و می دانست چطور با حامد بهداد،رضا كیانیان، هنگامه قاضیانی، ابوالفضل پورعرب و... مصاحبه كند كه حرف هایی تازه بر زبان بیاورند.جمعه گذشته اما داستان دیگری برای او و «من و شما» رقم خورد. این برنامه بخشی دارد كه عكس ها روی مانیتور می آیند و مهمان نظرش را بیان می كند. مهرداد میناوند، بازیکن اسبق پرسپولیس با دیدن عكس سید مهدی رحتمی،‌دروازه بان استقلال غیر مستقیم تیكه ای انداخت و با اشاره مجری منظورش را باز كرد. مشابه همین اتفاق برای عكس علیرضا منصوریان سرمربی استقلال هم افتاد. حالا کار به شکایت از میناوند کشیده.

همدلی هفته/ واکنش به شهادت محسن حججی

خبر شهادت مظلومانه محسن حججی علاوه بر این که همه را متاثر کرد موجی از همدلی به همراه داشت. مشابه این اتفاق را زیاد دیده ایم که بارزترینش تفحص شهدای غواص است. این بار هم بسیاری از هنرمندان و سینماگران کشور با انتشار پست هایی در شبکه های اجتماعی نسبت به شهادت محسن حججی واکنش نشان دادند.بخشی از آن را در این لینک  مرور کنیم.

شوخی نچسب هفته/ تیکه به مدیری و نامداری

سجاد پهلوان زاده تدوینگر جوان فیلم «ماجرای نیمروز» بعد از دریافت تندیس حافظ خطاب به مهران مدیری گفت: «ساعت پنج عصر» را دیده ام و تدوین آن بد بوده. این صحبت با واکنش امیر ادیب پرور تدوینگر «ساعت پنج عصر» مواجه شد و این تدوینگر با انتشار یک نامه سرگشاده رفتار سجاد پهلوان زاده را غیر حرفه ای دانست. پهلوان زاده اما در مقابل واکنش ها به شوخی اش در این جشن متن زیر در اختیار «سینما» گذاشت و ضمن عذرخواهی گفت: آمدم طنازی کنم اما بد از آب درآمد! شوخی نچسب دیگر را احسان خواجه امیری پس از اجرای کنسرتش با آزاده نامداری کرد و خیلی زود در پستی اینستاگرامی عذرخواهی کرد.

بدون تعارف هفته/ روی دیگر رئیس صدا و سیما

برنامه «بدون تعارف» بخش خبری 20:30 این هفته سراغ عبدالعلی علی عسگری رفت و گفت و گویی متفاوت با رئیس سازمان صدا و سیما انجام داد. علی عسگری ابتدا از دوران كودكی اش گفت:«كلاس سوم دبستان بودم كه آهنگری یاد گرفتم بعدا نجاری رفتم.» حالا هم از صبح زود تا آخرش شب سر كار است. این گفت و گو چند بخش فان هم داشت؛ مثلا از علی عسگری درباره جوراب سفیدش كه در دیدار با رئیس جمهور سوژه شده بود سوال شد. او با خنده توضیح داد طبق عادت گاهی جوراب سفید و كفش قهوه ای می پوشیده و بعد از این اتفاق از خیر آن گذشته و حالا كفش و جورابش مشكی است. از علی عسگری درباره خرید منزل هم سوال شد و او گفت:«حتما چیزهایی می خریم اما فرصت این كه برای خرید وقت بگذارم را ندارم.» از دیگر بخش های مصاحبه چگونگی رصد شبكه ها توسط رئیس صدا و سیما است. او در ماشین خود تلویزیون دارد و آخر شب هم در منزل برخی سریال ها تماشا می كند تا درباره شان ذهنیتی كلی بدست بیارود:«ما یك مركز نظارت با سیصد نفر نیروی انسانی داریم و همه شبكه ها را در سه شیفت رصد می كنند و اشكالات را به ما به گزارش می دهند. اگر كاری به زیان مملكت باشد فوری جلوی آن را می گیریم.» آقای رئیس درباره «صرفا جهت اطلاع» هم گفت آن را می پسندد به شرطی كه سیاه نمایی نكند و با این شرط می تواند به آنتن بازگردد.

تقدیر هفته/ سپیده خداوردی نمی خواست بازیگر شود

سپیده خداوردی برای عامه مردم به عنوان بازیگر شناخته می شود حال آن كه زمینه اصلی فعالیت او موسیقی است. گفت و گویی با خداودری در برنامه موسیقایی «ساعت 25» شبكه پنج پخش شد و او خاطره ای از چگونگی بازیگر شدن خود تعریف كرد:« یك روز دوستم می خواست برای فیلم همایون اسعدیان تست بدهد. من هم می خواستم به اركستر ملی برسم اما مسیرمان یكی بود و او را همراهی كردم. دیر كرده بودم و استرس داشتم اما آقای اسعدیان گفت بیا تست بده. توضیح دادم كه برای تست نیامده ام ولی از من تست گرفت. آن فیلم نشد ولی برای سریالش «بچه های خیابان» انتخاب شدم.»

آشتی هفته / بازگشت رقابت های ایتالیایی به آنتن

تلویزیون از زمانی که پخش مستقیم لیگ های اروپایی را در برنامه خود قرار داد، همیشه به بازی های باشگاهی فوتبال ایتالیا چه در عرصه لیگ و چه حذفی توجه ویژه ای داشت و مهمترین مسابقات باشگاهی این کشور را پوشش می داد. این روند سال گذشته بعد از مدت ها متوقف شد و تلویزیون از هفته سوم یا چهارم پخش مسابقات فوتبال ایتالیا را از دستور کار شبکه های سه و ورزش خارج کرد. بر همین اساس طی یک سال گذشته خیلی از بازی های مهم و حساس باشگاهی این کشور روی آنتن نرفت. اما این رویه قرار است در فصل جدید تغییر کند و مخاطبان مجددا شاهد پخش زنده رقابت های سری آ  باشند. اولین گام یکشنبه شب با پخش زنده سوپر کاپ ایتالیا برداشته شد.

خاطره هفته/ قرارداد ساعت خوش در كبابی بسته شد

نادر سلیمانی مهمان جمعه شب «دورهمی» چند خاطره تعریف كرد كه یكی از آن ها چگونگی آشنایی با مهران مدیری است. گفت مشغول بازی در نمایشی به نام «پنچری»‌بوده و نقش لاستیك ماشین بازی می كرده كه مدیری او را برای «ساعت خوش» انتخاب می كند. او آن زمان دفتر نداشته و قرار با سلیمانی را توی یك كبابی می گذارد. صحبت كه به این جا رسید مدیری بقیه خاطره را تعریف كرد:« غیر از من و نادر سلیمانی، زنده یاد داوود اسدی، نصرالله رادش، سعید آقاخانی،ارژنگ امیر فضلی و فاطمه هاشمی هم بودند. قرارداد «ساعت خوش» در كبابی بسته شد.» و سلیمانی اضافه كرد همان جا هم تمرین می كردیم.

دیالوگ های هفته

لیلا حاتمی/ اندیشه پویا/شماره مرداد:موقع فیلمبرداری «ارتفاع پست» یادم هست آقای حاتمی‌کیا بیش‌تر حرف‌هایش را با واسطه می‌زد که این زیاد برایم خوشایند نبود. بیش‌تر تجربه‌های من در این فیلم تلخ بود. البته تلخ که می‌گویم از دید خودم است.من آدم سخت‌گیری هستم. ممکن است مثلا موقع غذا یک نان اضافی می‌خواسته‌ام و به من نداده‌اند و من ناراحت شده‌ام. پس اجازه بدهید چیزی نگویم. شاید من آدمی کینه‌ای هستم... آقای حاتمی‌کیا خیلی توجه‌های خاص هم به من کرد. مثلاً فیلم روی نمایی از چهره من پایان می‌گیرد. من قدردان این‌ها هستم اما خاطرات بدم هم سر جایش است.

باران کوثری/ شرق/22 مرداد: (بعد از تهیه‌کنندگی دو نمایش براساس دوشس ملفی و گفت‌وگوی برجای‌ماندگان):درباره تهیه‌کنندگی نه حرفی دارم و نه ادعایی. در گروه‌های تئاتری‌ای که به آن دلبستگی دارم، فقط هر طور که بلدم کمک می‌کنم. اگر در کار دیگری هم تبحر داشته باشم، مسئولیت انجام آن را هم برای کمک به دوستانم برعهده می‌گیرم. این‌طور نیست که قصدم ادامه‌دادن تجربه تهیه‌کنندگی باشد، برحسب احساس وظیفه‌ای که نسبت به یک‌سری آثار دارم آن را انجام می‌دهم، همان‌طور که اگر کار دیگری هم از من بر بیاید، برای یک‌سری از آثار به‌خصوص، آن را انجام خواهم داد.

ناصر هاشمی / جام جم/ 22 مرداد: بسیاری از آدم‌ها گرفتار «اگر»‌های زیادی هستند. اگر آن حرف را نمی‌زد، اگر به‌جای آن کار، این‌کار را انجام می‌داد یا فلانی آن ضربه را نمی‌زد و.... من به کجاها که نمی‌رسیدم! من چنین آدمی نیستم و به گذشته فکر نمی‌کنم. من بنا بر طبیعتم و در فضا و موقعیتی که بودم عمل کردم. بد یاخوب، غلط یا درست کم و بیش به آنچه فکر می‌کردم رسیدم... من گرایش شدیدی به سمت نقش‌های سبک یا به‌قول شما عام و فان دارم، حتی به نظرم فیلم جدی و مهمی که رگه طنزی درآن دیده نشود، ایراد دارد.

الیکا عبدالرزاقی/ صبا/ 21 مرداد: زمانی که دوباره خواستیم به «دورهمی» برگردیم خیلی از بازیگران پراکنده شده بودند. مثل محمد نادری که تئاتری روی صحنه داشت. من هم نمی‌توانستم به پروژه برگردم زیرا وقتی محمدنادری نبود من در آن‌‌جا کاری نداشتم مگر این‌که در هئیت و ظاهر دیگری بازی می‌کردم.چیزی که وجود دارد این است که بخش نمایشی به دلیل بزرگی و عظمتی که دارد با دو هنرپیشه خیلی کم‌جان می شود و خلوتی فضا به‌وجود‌می‌آید. اما دورا‌دور در جریان این برنامه بودم. زمانی که ما بخش نمایشی را اجرا می‌کردیم پارت‌های پلاتوگونه مهران مدیری خیلی برای مخاطبان جذاب بود.