تبیان، دستیار زندگی
بالاخره تصاویر تاكسى هاى پرنده در فیلم هاى علمى تخیلى به واقعیت تبدیل شدند و دبى از تاكسى هاى پرنده رونمایی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از تاکسی پرنده در دبی + تصاویر

بالاخره تصاویر تاكسى هاى پرنده در فیلم هاى علمى تخیلى به واقعیت تبدیل شدند و دبى از تاكسى هاى پرنده رونمایی کرد.

فرآوری بخش دانش و زندگی تبیان
تاکسی پرنده

رونمایی از تاکسی پرنده در دبی در شبکه های اجتماعی با استقبال بسیاری از کاربران روبرو شده است تا جایی که به کرات توسط کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شده است.

این تاکسی های جدید از دو فناوری فوق العاده پیشرفته که اخیرا که در وسایل حمل و نقل جدید به کار گرفته شده اند، یعنی قابلیت پرواز و سیستم هدایت خودکار، برخوردار هستند. این تاکسی ها نیازمند راننده نیستند و مسافران تنها باید مقصد خود را مشخص کنند؛ سپس تاکسی ها آن ها را به صورت خودکار به مقصد مورد نظر می برند.

این تاکسی ها توسط شرکتی که در زمینه تولید پهپاد های خودکار فعالیت می کند و از سال ۲۰۱۳ تاکنون در حال گسترش است، تولید شده اند.

مسافرانی که از این تاکسی ها استفاده خواهند کرد، نباید کار خاصی انجام دهند و نیازی نیست گواهینامه خلبانی داشته باشند. مسافران تنها کافی است یک دکمه بزنند؛ سپس تاکسی پرواز عمودی خود را از مبدا شروع می کند و در مقصد نیز فرود می آید

طبق اطلاعات منتشر شده، تاکسی جدید یک پهپاد چهار پره است که هشت ملخ نیروی مورد نیاز آن را تأمین می کنند و می تواند در ارتفاع ۳۰۰ متری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند؛ تنها عیب این وسیله این است که هر بار می تواند تنها یک مسافر را جابه جا کند. ارتفاع آن تقریبا ۱٫۵ متر است و وزن آن نیز در حدود ۲۰۰ کیلوگرم است. این تاکسی پرنده می تواند در عرض ۲ ساعت کاملا شارژ شود.

این تاکسی ها طوری برنامه ریزی شده اند که مسافران را به مکان هایی ببرند که تنها ۳۰ دقیقه (مسافتی در حدود ۱۶ کیلومتر) با مکان مبدأ فاصله داشته باشند. این تاکسی ها با هدف تحمل و پرش از معضل ترافیک طراحی شده اند و قادرند که با پرواز در آسمان ترافیک زمینی را پشت سر بگذارند.

دریک ژونگ، مدیرعامل شرکت تولیدکننده این تاکسی ها در مصاحبه ای با خبرنگاری به نام آرون تیلی، به بیان این مطلب پرداخت که مسافرانی که از این تاکسی ها استفاده خواهند کرد، نباید کار خاصی انجام دهند و نیازی نیست گواهینامه خلبانی داشته باشند. مسافران تنها کافی است یک دکمه بزنند؛ سپس تاکسی پرواز عمودی خود را از مبدا شروع می کند و در مقصد نیز فرود می آید.

طبق گزارش تیلی، این وسیله مجهز به سیستم تشخیص عیب است و در صورتی که یکی از اجزای آن آسیب ببیند و موجب اختلال در عملکرد وسیله شود، به صورت خودکار فرود می آید.

طبق گفته دریک ژونک، افرادی نیز برای کسب اطمینان از امنیت مسافران، در مراکز کنترل مستقر می شوند که تقریبا شبیه به برج مراقبت در فرودگاه ها است.

تاکسی پرنده

افراد در این مراکز کنترل، هر یک از تاکسی های پرنده را به صورت ۲۴ ساعته کنترل می کنند. در ضمن شرکت تولیدکننده قصد دارد این مراکز کنترل را با برج های مراقبت ادغام کند. این کار باعث می شود افرادی که کنترل تاکسی های پرنده را بر عهده دارند، روزهایی را که شرایط آب و هوایی برای پرواز این تاکسی های پرنده مناسب است، مشخص کنند.

یکی از موضوعات مهمی که آرون تیلی در گزارش سال گذشته خود به آن اشاره کرد، این است که این تاکسی های پرنده همانند خودروهای بدون راننده مورد استفاده در آمریکا، مجهز به فناوری sense and avoid نیستند؛ بنابراین ممکن است در حین پرواز به پهپادها، هواپیماها و موانعی همچون ساختمان ها برخورد کنند که می تواند خطر آفرین باشد؛ اما خوشبختانه مسئولان حمل و نقل دوبی در حال بررسی این موضوع هستند.

تکنولوژی بکار رفته در این تاکسی های پرنده همانند تکنولوژی حمل دوربین های فیلم برداری است. این تاکسی ها گنجایش یک نفر همراه با لوازم مربوط به او تا ۱۰۰ کیلوگرم را داراست و نیاز به راننده یا خلبان ندارد. گفته شده است که کنترل تاکسی های پرنده از طریق ادوات ناوبری صورت می گیرد.

در پایان باید گفت که ممکن است سال ۲۰۱۷، سال خوبی برای صنعت حمل و نقل باشد و تغییرات بزرگی در این عرصه ایجاد شود.

تاکسی پرنده

تاکسی پرنده

منابع: کلیک،‌ جام نیوز،‌ آنی رام