تبیان، دستیار زندگی
رویكرد تحولی، مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین مبنای تنظیم برنامه های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس

رویكرد تحولی، مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین مبنای تنظیم برنامه های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس

سید محمد بطحایی با بیان این كه از رئیس سازمان برنامه و بودجه قول گرفته ام كه در اجرای برنامه های آموزش و پرورش همكاری تمام و كمال داشته باشد، گفت: رویكرد تحولی، مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین مبنای تنظیم برنامه ها یآموزش و پرورش در دولت دوازدهم است.

عصر امروز سید محمد بطحایی در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای كابینه دولت دوازدهم كه در صحن علنی مجلس در حال برگزاری است، با اشاره به مشاركت بیش از 43 میلیون نفر از مردم در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار كرد: از اینكه جناب آقای دكتر روحانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، به اینجانب اعتماد كرده، صمیمانه سپاسگزارم و امیدوارم كه بتوانم با توفیق الهی و جلب نظر مثبت شما نمایندگان، توفیق خدمتگزاری بیشتر را كسب كنم.

وی با بیان این كه پیش از سه دهه در نظام تعلیم و تربیت كشور خدمت كرده ام، تصریح كرد: كسب تجارب متنوع آموزشی، پرورشی و مدیریتی از معلمی تا وزیری آموزش و پرورش، به خوبی با چالش ها و مشكلات این نهاد بزرگ آموزشی آشنا هستم و با تجربه ای كه اخیراً در سازمان برنامه و بودجه به دست آورده ام، تمام تلاش خود را برای ارتقای منزلت و معیشت معلمان به كار خواهم گرفت و در این مسیر به حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی نیاز مبرم دارم.

بطحایی ادامه داد: مشكلات نظام تعلیم وتربیت نه فقط مشكل وزارت آموزش و پرورش، بلكه برای كل حاكمیت است كه برای رفع آن، باید آموزش وپرورش به مسئله و اولویت اول نظام تبدیل شود.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علی رغم همه فاصله ها و كمبودها در آموزش و پرورش، معلمان به فرهنگ امید و معجزه باور، اعتقاد دارند و رسیدن به مدرسه مورد نظر در تراز سند تحول، جز با همسویی با نهادهای مختلف جامعه تحقق نمی یابد.

وی با بیان این كه آموزش و پرورش زیر بنای توسعه پایدار و بستر سرمایه گذاری در كشور است، خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتی در یك آموزش و پرورش پویا به ثمر می نشیند و باور داریم كه معلمان عزیز، كلیدی ترین ركن آموزش و پرورش هستند و انجام هرگونه تحولی در آموزش و پرورش، فقط به دستان توانای معلمان صورت خواهد گرفت.

بطحایی ادامه داد: برای آنكه در آینده غافلگیر مشكلات پنهان در آموزش و پرورش نشویم، باید رویكرد آینده پژوهانه را به عنوان یك اصل اولویت دار در برنامه های كیفیت بخشی آموزش و پرورش به كار ببندیم و در این میان باید به منزلت و معیشت معلمان به عنوان عامل اصلی كیفیت بخشی و خاستگاه هر نوع تحولی در آموزش و پرورش، بپردازیم.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: برای اجرای برنامه های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی، به ویژه اهداف آموزش و پرورش برنامه ششم توسعه، باید از ظرفیت دولت، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مختلف كشور استفاده كنیم.

وی حاكم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم ساختن استلزامات اجرای این سند را مهم ترین هدف برنامه آموزش و پرورش دولت دوازدهم عنوان كرد و گفت: تشكیل شورای ملی سند تحول، تهیه و تصویب زیر نظام های باقی مانده سند، پایش و ارزیابی اجرای متوازن سند، توجه به برنامه آموزشی و ارتقای معیشت، توسعه فعالیت های فرهنگی و تربیت بدنی، باز طراحی فعالیت های تربیتی و فوق برنامه بر اساس الگوی تربیت متوازن، اجرای طرح فرهنگ عفاف و حجاب، استقرار نظام مشاوره در سطوح مختلف آموزشی، مدیریت استعدادهای ورزشی و كمك به ورزش همگانی و قهرمانی، طراحی و استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو، استاندارد سازی كیفی مدارس، تدوین برنامه علمی و جامع توانمند سازی معلمان مناطق محروم و مرزی، انسداد مبادی بی سوادی از طریق كاهش نرخ بازماندگی از تحصیل، توسعه برنامه های سوادآموزی، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مبتنی بر سیاست های اجرایی دولت، توسعه و تقویت برنامه های درسی و استفاده از ظرفیت خیرین در برنامه های آموزش و پرورش، برخی از مواد اجرایی برنامه اینجانب به مجلس شورای اسلامی است.

بطحایی اقتصاد آموزش و پرورش را از برنامه های اولویت دار آموزش و پرورش دولت دوازدهم عنوان كرد و افزود: بهبود فضای كسب و كار، مشاركت بخش خصوصی، بهره مندی هوشمندانه از فناوری اطلاعات و ارتقای كیفیت آموزشی برای دانش آموزان با استعدادهای ویژه، بخشی از راهكارهای برنامه اینجانب در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش می باشد.

وی با اشاره به مشكلات عدیده نظام تعلیم و تربیت كشور، خاطر نشان كرد: باور دارم اگر آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال، از همه ظرفیت های كشور استفاده كند، می تواند بر ماموریت اصلی خود كه همانا تعلیم و تربیت فرزندان این كشور است، متمركز شود.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس

بطحایی: صمیمانه از رییس جمهور سپاسگزاری می کنم که بنده را انتخاب کردند

نسلی که طی یک ماه آینده وارد مدارس می شوند زمانی فارغ التحصیل می شوند که دیگر نفتی وجود نخواهد داشت.

امروز با بیش از سه دهه خدمت افتخار در نظام جمهوری اسلامی در نقش معلمی تا معاونت وزیر به جهت اعتماد رییس جمهور

خود را در معرض رای شما قرار داده ام.

اندوخته های گذشته ام باعث شده که از مسائل و مشکلات نظام آموزش و پرورش آگاه باشم.

آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار است.

عمیقا باور داریم معلمان صبور و زحمتکش کلیدی ترین رکن نظام آموزشی هستند و انجام هر کاری به همکاری همدلانه آن ها نیاز دارد.

رویکردهای آینده پژوهانه در آموزش و پرورش یک انتخاب نیست.

برنامه های خویش را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی ارائه داده ام.

راهکارها و برنامه های بسیاری در بخش اقتصاد آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است.

نمایندگانی که در موافقت یا مخالفت با بنده صحبت کرده اند، مسائل و مشکلاتی را مطرح کردند که برای برخی از آن ها در سند تحول بنیادی راهکارهایی اندیشیده شده است.

آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت های کشور استفاده کند.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان این كه هر نوع حاشیه ای در آموزش و پرورش به ضد خودش تبدیل می شود و به همین دلیل باید آموزش و پرورش را از سیاست زدگی دور نگه داشت، تصریح كرد: تعامل و همراهی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی می تواند شرایط را برای پیشبرد فعالیت های آموزش و پرورش فراهم كند و معتقدم كه بدون این همراهی و مشاركت، امكان تحقق اهداف كلان نظام تعلیم و تربیت میسر نخواهد بود.

بطحایی ادامه داد: اینجانب به عنوان وزیر آموزش و پرورش، نماینده یك میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته در هیئت دولت خواهم بود و امیدوارم بتوانم با رای اعتماد نمایندگان، شایستگی احراز نمایندگی معلمان را پیدا كنم.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

بنده برای وزارت آموزش و پرورش، بطحائی را در نظر گرفتم، او سابقه طولانی در آموزش و پرورش دارد

رشد سازمانی او در این وزارتخانه بوده و رده مربی بودن و دبیر بودن را طی کرده و به زیر و بم این وزارتخانه آشناست و در سند تحول هم زحمت زیادی کشید

مهم ترین و بزرگترین وزارتخانه ما، وزارت آموزش و پرورش است و هرچه در این جا تلاش و حمایت کنیم نتیجه بهتری برای جامعه خواهد داشت

انتظار دارم این 17  وزیر رای بالایی از نمایندگان کسب کنند، اما برای وزارت آموزش سفارش جدی می کنم تا این وزیر وارد کار سخت و پیچیده شود

تقویت زیربنای فکری برای اخلاق مداری و دین مداری جزو سفارش های اولیه است، توانمندسازی دانش آموزان، ارتقای منزلت معلمان و وضع معیشتی آن ها از تاکیدات من است.

من به وزیر  وزیر پیشنهای آموزش و پرورش تاکید کردم که ورودی معلمان با گذشته باید متفاوت باشد

ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند به دانش آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند و بتوانند از هویت و فرهنگ خود به خوبی دفاع کنند.

نباید محفوظات را به آن ها یاد داد، آن ها باید همه علم و دانش را به گونه ای بیاموزند که در زندگی خود آن را به کار ببرند.