تبیان، دستیار زندگی

عوامل عجیب و ناشناخته میگرن

با وجود اینکه عامل اصلی میگرن ناشناخته است، اما عوامل متعددی از عوامل ژنتیکی و عروقی در بروز آن نقش دارند. علاوه بر این موارد، عوامل دیگری نیز هستند که در بروز این دردهای آزاردهنده دخیل هستند که در ادامه اشاره می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

میگرن، دردهای میگرنی،

آب و هوا

تغییر دما و میزان رطوبت محیط بدون شک روی خلق و خوی افراد تاثیر می گذارد. این شرایط همچنین در بروز یا شدت دردهای میگرنی نیز تاثیر دارد. هوای بسیار گرم و یا رطوبت بسیار بالا جزو عوامل بروز سردرهای میگرنی هستند. اما ما نمی توانیم شرایط آب و هوایی را تحت کنترل خود در بیاوریم. بنابراین باید با این شرایط مقابله کرد. به عنوان مثال در تابستان اواسط روز از منزل خارج نشوید و یا از ورزش کردن قبل از ساعات عصر خوددری کنید.

مواد غذایی

برخی مواد غذایی می توانند باعث افزایش سردرد شوند. از این بین می توان به پنیرهایی مانند کممبر یا رکفور و سرخ کردنی ها اشاره کرد. حتما از مصرف مواد غذایی حاوی موادنگهدارنده و افزودنی ها بپرهیزید. توصیه می شود افراد به مبتلا به میگرن بخصوص در زمان سردرد تغذیه سالمی حاوی سبزیجات و میوه های تازه داشته باشند.

روزهای آخر هفته

گرچه به نظر عجیب می رسد اما خیلی از افراد در روزهای آخر هفته سردرد بیشتری احساس می کنند.همه افراد انتظار آخر هفته و تعطیلات را می کشند. در واقع شروع هفته تا آخر همه افراد تحت استرس های کاری، مشغله های روزمره، درس و غیره قرار دارند. زمانیکه آخر هفته فرا می رسد بدن این فشارها را رها کرده و معمولا عادت های هر روزه کنار گذاشته می شود. به این ترتیب که افراد دیرتر می خوابند و دیرتر از خواب بیدار می شوند. یا اینکه به مهمانی می روند، در مصرف غذا زیاده روی می کنند و یا به طور ناگهانی فعالیت بدنی شان را بیشتر می کنند. تمام این تغییرات در ایجاد سردردهای میگرنی تاثیر دارند.

خیلی از ما زمان بیکاری را در خواب به سر می‌بریم اما زیاد خوابیدن یکی از عوامل بروز سردرد است. البته خیلی از افراد نیز زمانیکه دچار سردرد می‌شوند دراز می‌کشند و تصور می کنند خوابیدن وضعیت را بهتر می‌کند

 

کافئین

کافئین فقط در قهوه نیست، بلکه در نوشابه ها از انواع کولاها وجود دارد. این ماده باعث بروز کم آبی(دهیدراته شدن) بدن شده و به طور مستقیم وارد خون می شود. از آنجا نیز به سمت مغز می رود.

به همین دلیل نیز بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه فرد احساس هیجان و برانگیختگی می کند. با این حال مصرف کافئین ممکن است باعث ایجاد میگرن شود. البته توجه کنید که قطع یکباره کافئین نیز همین تاثیر را دارد و باعث ایجاد سردرد می شود. افرادی که قهوه زیادی می نوشند نباید به یکباره آن را ترک کنید. این کار باید به صورت تدریجی صورت گیرد.

خواب زیاد

مسئله ای که در تعطیلات و روزهای آخر هفته رخ می دهد. خیلی از ما زمان بیکاری را در خواب به سر می بریم اما زیاد خوابیدن یکی از عوامل بروز سردرد است. البته خیلی از افراد نیز زمانیکه دچار سردرد می شوند دراز می کشند و تصور می کنند خوابیدن وضعیت را بهتر می کند. در حالیکه این مسئله می تواند باعث تشدید درد شود. اگر هر از گاهی به دلیل کم خوابی و خستگی بیش از 8 ساعت بخوابید مشکلی به وجود نمی آید. اما اگر ساعات زیاد خواب به عادت روزانه تان تبدیل شود برای سلامتی تان مضر خواهد بود. اگر خود را مستعد سردرد می دانید از دیر بیدار شدن و یا چرت های طولانی در بعد از ظهر بپرهیزید.

الکل

الکل نیز مانند کافئین روی بدن تاثیر می گذارد. افرادی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند بیشتر در  معرض سردرد و میگرن قرار می گیرند. چون ترکیبات موجود در آن برای بدن سمی است و باعث دهیدراته شدن بدن می شوند. از این گذشته مدت زمان زیادی طول می کشد تا این ترکیبات از بدن دفع شوند. و این مسئله فشار زیادی روی کار کلیه‌ها و کبد می گذارد.

نور شدید، بوی عطر تند یا تماشای یک فیلم اکشن در سینما می توانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند چون باعث تحریک حواس می شوند

استرس

استرس اثرات مختلف و طولانی مدتی روی بدن دارد. با وجود اینکه به نظر می رسد استرس جزو لاینفک زندگی شده است اما در هر حال راه حل و تکنیک های زیادی وجود دارد که می توان با استرس مقابله کرده و به این ترتیب نیز از بروز دردهای میگرنی جلوگیری کرد.

توصیه می کنیم با ورزشهایی مانند  یوگا و یا حمام گرم بعد از رسیدن به منزل، گشت و گذارهای آخر هفته یا انجام فعالیت های مورد علاقه تان استرس تان را کنترل کنید. با این کار می توانید از بروز سردردهای میگرنی نیز پیشگیری کنید.

کمبود منیزیم

کمبود منیزیم در بدن احتمال بروز سردردهای میگرنی را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این مشکل مصرف منیزیم را افزایش دهید. مواد غذایی مانند سبوس گندم، سبزیجات معطر مانند گشنیز، نعنا و غیره، تخمه کدو، آفتابگردان، بذر کتان و کنجد، بادام، گردوی برزیلی و غیره برای تامین منیزیم بدن ضروری است.

محرک های حسی

نور شدید، بوی عطر تند یا تماشای یک فیلم اکشن در سینما می توانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند چون باعث تحریک حواس می شوند.غشاهای سلولی که سیستم عصبی مرکزی را پوشانده اند در برابر برخی صداها یا بوها تحریک شده و به این ترتیب گیرنده های دردهای واقع در مغز نیز تحریک می شوند.در نتیجه شما دچار سردرد می شوید.اگر خودتان را مستعد سردرد می دانید از قرار گرفتن طولانی مدت و آزاردهنده در برابر این عوامل بپرهیزید.

حساسیت به گلوتن

عدم تحمل گلوتن که پروتئین موجود در گندم است می تواند باعث بروز مشکلاتی برای بدن شود. اگر دچار این مشکل هستید و دچار سردرد نیز می شوید می توانید با قطع مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیب مانند انواع کیک ها، نان، پیتزا و غیره تاثیر آن را روی وضعیت سردردهایتان امتحان کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.