تبیان، دستیار زندگی
کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خروجی نظام آموزشی «دانش آموز فکور و پژوهش محور» نیست، گفت: علاوه بر محتوای کتب درسی، نیروی انسانی آموزش دیده و نظام ارزشیابی متناسب نیز مورد نیاز است تا دانش آموز پژوهشگر تربیت شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروجی نظام آموزشی «دانش آموز فکور و پژوهش محور» نیست

«سیاسی کاری در انتخاب مدیران» آموزش و پرورش را عقب انداخته است

کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خروجی نظام آموزشی «دانش آموز فکور و پژوهش محور» نیست، گفت: علاوه بر محتوای کتب درسی، نیروی انسانی آموزش دیده و نظام ارزشیابی متناسب نیز مورد نیاز است تا دانش آموز پژوهشگر تربیت شود.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

خروجی نظام آموزشی «دانش آموز فکور و پژوهش محور» نیست

محمدعلی دشتی پور کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه خروجی نظام آموزشی، امروزه «دانش آموز فکور و پژوهش محور» نیست، اظهار داشت: علاوه بر محتوای کتب درسی، نیروی انسانی آموزش دیده و نظام ارزشیابی متناسب نیز مورد نیاز است تا دانش آموز پژوهشگر تربیت شود که در سند تحول نحوه عملیاتی شدن این موضوعات به تهیه زیرنظام ها منوط شده که هنوز تهیه و ارائه نشده است.

وی افزود: در رده های بالای مسئولان هم باید افرادی انتخاب شوند که پژوهش و راهکارهای تربیت انسان های متفکر را بشناسند و دغدغه پژوهش محور کردن دانش آموزان را داشته باشند که متاسفانه این مقوله به صورت اساسی هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است و اصولاً به همین دلیل است که مهارت تست زنی معیار است و کنکور هم چنان سیطره خود را بر نظام آموزشی حفظ کرده است.

دشتی پور با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، پیش بینی های خوبی برای پژوهش محور کردن دانش آموزان دیده شده است، گفت: متأسفانه همه از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صحبت می کنند اما پای اجرا که می رسد میدان عمل خالی  است.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه خروجی های نظام آموزش و پرورش به علت ضعف های عمده نظام آموزشی در موضوعات راهبردی ضعیف هستند، گفت: بهره مندی دانش آموزان از تفکر انتقادی مبتنی بر ریشه های اصیل فرهنگی که می تواند خروجی روش های آموزشی در حوزه ادبیات و تاریخ و هنر باشد، کمرنگ است و آنها در حوزه نظام سلامت جسمانی و روانی نیز به ابزارهای لازم تجهیز نشده اند.

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش های دینی، مانند آموزش قرآن و نهج البلاغه هم وضعیت بسیار بدی حاکم است؛ این شرایط وقتی بغرنج تر می شود که داده های نظام آموزشی نسبت به آنچه مورد نیاز انسان در جهان سایبری و دیجیتالی آینده است حرفی برای زدن نداشته باشد.

دشتی پور با بیان اینکه ما در حوزه تولید محتوا و ایده پردازی شاهد سیطره افکار غربگرا هستیم، گفت: متأسفانه این وضعیت در عملکرد مدیران ارشد آموزش و پرورش کاملاً مؤثر بوده و در کتاب های درسی نمود داشته است.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش به مسئله سیاسی کاری در آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه در همه دولت ها باندبازی و قبیله گرایی در انتخاب مدیران وجود دارد و این مسئله باعث شده است تا آموزش و پرورش پیشرفتی نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: عدم وجود نظام مشخص رتبه بندی و ارزشیابی حرفه ای و تخصصی برای معرفی افراد لایق برای پست های اداری و مدیریتی از جمله شخص وزیر و معاونان و مدیران کل و رؤسای ادارات، زمینه را برای دلالی قدرت در همه دولت ها باز گذاشته است.

دشتی پور ادامه داد: این فضای غیرشفاف باعث منزوی شدن بیش از پیش دلسوزان توانمند و عالم به علوم تعلیم و تربیت شده و شرایط حاضر فرهنگی، نتیجه چنین رفتارهایی است که انگیزه کار خداپسندانه را از بدنه آموزش و پرورش زدوده است.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش، دسته ای از مدیران همیشه ثابت در آموزش و پرورش را هم جزء معضلات مهم این وزارتخانه دانست و تصریح کرد: یک هسته مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش خود را با همه جریان های سیاسی وفق می دهند و دغدغه ای در خصوص مسائل اساسی تعلیم و تربیت ندارند و پیوسته در صدر حوزه تصمیم گیری بعد از انقلاب بوده اند.

وی گفت: عدم آگاهی مدیران ارشد آموزش پرورش به مقوله آینده پژوهی و اصول برنامه ریزی و شاخص ها، نیازها، ساختارها و تئوری های مدیریت و از همه مهم تر مبانی و روش های تعلیم و تربیت دینی را از جمله مهم ترین ضعف های این ساختار آینده ساز است.

دشتی پور عنوان کرد: در چنین شرایطی نیازمند مدیرانی تحول گرا و حرکت های جهادگونه برای انجام اصلاحاتی سریع و اساسی هستیم تا وضعیت کشور در همه زمینه ها ارتقا یابد.

وی چاره کار در چنین وضعیتی را فرهنگ سازی نسبت به حقوق تعلیم و تربیت فرزندان و مطالبه آن به طور جدی از دولت ها دانست و افزود: متأسفانه مردم نسبت به حقوق آموزشی و فرهنگی خود در این حوزه آگاه نیستند و نسبت به نیازهای تربیتی و آینده فرزندان حساسیت لازم را ندارند.

منبع: خبرگزاری فارس