تبیان، دستیار زندگی
در دنیای فناوری اطلاعات خبرهایی وجود دارد که می تواند جالب باشد و شاید بتوانند جرقه ای هم در ذهن علاقه مندان ایجاد کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای فناوری اطلاعات

در دنیای فناوری اطلاعات خبرهایی وجود دارد که می‌تواند جالب باشد و شاید بتوانند جرقه‌ای هم در ذهن علاقه‌مندان ایجاد کند.

ترجمه: حمید عبادی –بخش دانش تبیان
دنیای فناوری اطلاعات

حوزه‌ی IT و کامپیوتر به بخشی از زندگی همه‌ی انسان‌ها تبدیل شده است که در این مدت بسیار هم خوش درخشیده و اثرات بسیار مثبتی در زندگی مردم داشته‌است. بسیاری از کارها با وجود تکنولوژی‌های کامپیوتری آسان‌تر، سریعتر و دقیق‌تر انجام می‌شوند. فرای از مسائل کاری بخش سرگرمی‌ها هم که دنیای خود را دارد و دنیای سرگرمی‌ها را متحول کرده‌است.

در دنیای فناوری اطلاعات هم خبرهایی وجود دارد که می‌توانند جالب باشند در ادامه برخی را مرور می‌کنیم:

1- روزانه بیش از 1 میلیون تهدید‌های امنیتی و تروجان‌ منتشر می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی و منتشر شدن نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید، ویروس‌ها و بدافزارها هم پیشرفته‌تر و گسترده‌تر می‌شوند که باید مراقب آن‌ها بود.

2- فناوری ایمیل بسیار قدیمی‌تر از اینترنت است ! عجیب است اما حقیقت دارد. ایمیل اولیه که خیلی قبل‌تر از آنکه اینترنت راه‌اندازی شود وجود داشت، به این صورت بود که کاربران کامپیوتری پیغام‌های خود را در دایرکتوری شخص مورد نظرشان قرار می‌دادند و آن شخص به محض ورود به سیستم از پیغام‌ها مطلع و آنها را مطالعه می‌کرد. این تکنولوژی همان ایمیل یا نامه‌ی الکترونیکی بود.

3- در سال 1936 در روسیه کامپیوتری طراحی شده بود که توسط آب کار می‌کرد. ولادیمیر لوکینوف دانشمند روسی یک کامپیوتر طراحی کرده بود که محاسبات خود را بر روی آب انجام می‌داده است. درون این کامپیوتر پر از لوله‌های شیشه‌ای بود که درون آن‌ها آب وجود داشته است و محاسبات از طریق آن‌ها انجام می‌شده است. جالب است که در آن زمان هنوز شرکت‌های HP و یا DELL و یا سایر شرکت‌ها هنوز به وجود نیامده بودند.

سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار تعجب‌آور بوده است برای درک این موضوع کافی است که نگاهی به تغییر اندازه‌ی موبایل‌ها، ریزپردازنده‌ها، دیسک‌های ذخیره‌سازی و فناوری و سرعت تبادل اطلاعات داشته باشیم.

4- شرکت‌های مایکروسافت، اپل، گوگل و HP دارای یک حقیقت مشترک هستند. همه‌ی آن‌ها کار خود را از گاراژهای کوچکی شروع کردند و همه‌ی آن‌ها امروزه جزو بزرگترین شرکت‌های فناوری‌اطلاعات در جهان هستند.

5- گوگل یک سیستم طراحی و برنامه‌ریزی مراسم ازدواج دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. جالب است نه ؟!

6- روزانه بالای 1000 اپلیکیشن و برنامه به فروشگاه اپل (App Store) افزوده می‌شود. این مقدار شگفت‌آور است.

7- خانه‌ی بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت بر روی یک کامپیوتر مکینتاش ( کامپیوتر و سیستم‌عامل‌های شرکت اپل که از رقبای مایکروسافت هستند) طراحی شده است. تعجب‌آور است !

8- اولین تماس موفق از یک تلفن همراه (موبایل) بیش‌از 43 سال قبل اتفاق افتاد. این تماس توسط مارتین کوپر طراح تلفن همراه و سرپرست تحقیقات در آزمایشگاه بل (Bell Labs) انجام شد.

9- شرکت CompuServe اولین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی در سال 1989 میلادی بود یعنی زمانی که مردم شور و شوق استفاده از اینترنت را داشتند و یک تکنولوژی جدید محسوب می‌شد. این شرکت فعالیت خود را در سال 2009 پایان داد.

10- نزدیک به 80 درصد از ترافیک ایمیل‌های تبادل شده در فضای اینترنت متعلق به اسپم‌ها می‌شود !

این دقیقا همان علتی است‌که ما اسپم‌ها را از ایمیل‌های دریافتی واقعی جداسازی می‌کنیم.

11- داگلاس انگلبارت مخترعی امریکایی بود که اولین موس را در سال 1964طراحی و تولید کرد. این موس تقریبا به طور کامل از چوب ساخته شده بود.

12- گوگل از یک شرکت به نام "چراگاه کالیفرنیا" تعدادی بز اجاره کرده بود تا از آن‌ها برای از بین بردن علف‌ها و بوته‌ها در مرکز فرماندهی خود استفاده کند.

13- بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت از کسانی بود که در دانشگاه ترک تحصیل کرده بود.

14- یک کاربر کامپیوتر زمانی‌که در حال استفاده از کامپیوتر می‌باشد به طور متوسط 7 بار در دقیقه پلک می‌زند، در صورتی که در حالت عادی باید 20 بار در دقیقه پلک زد. پس همین حالا چشمان خود‌را به مدت یک دقیقه ببندید تا چشمانتان استراحت کنند. این اتفاق عامل بروز خشکی چشم می‌تواند باشد.

15- انگشتان دست یک تایپیست به طور متوسط در یک روز کاری 12.6 مایل و چیزی در حدود 20 کیلومتر مسافت‌را طی می‌کنند.

سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار تعجب‌آور بوده است برای درک این موضوع کافی است که نگاهی به تغییر اندازه‌ی موبایل‌ها، ریزپردازنده‌ها، دیسک‌های ذخیره‌سازی و فناوری و سرعت تبادل اطلاعات داشته باشیم. همین چند سال پیش بود که برای انتقال اطلاعات خود از دیسکت‌های فلاپی با ظرفیت 1.5 مگابایتی استفاده می‌کردیم اما حالا یک USB Drive یا همان فلش با اندازه‌ی شاید یک دهم فلاپی‌ها اما با ظرفیی بسیار بالا‌تر که در مقایسه با فلاپی‌ها سرسام آور است را در اختیار داریم که می‌توانیم به اندازه‌ی 100 هزار برابر بیشتر از فلاپی اطلاعات درونش قرار دهیم.