تبیان، دستیار زندگی
نش به مناسبت سومین سالگرد شهادت محمد باقر حكیم  رمزی هاشم نامش بود، كرد تبار و متولد موصل، پس از دستگیری اعتراف كرد كه با دستور مستقیم ملا علی یكی از رهبران سازمان تروریستی موسوم به "جهاد" سید محمد باقر حكیم را به هم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخذ 2500 دولار دستمزد برای کشتن ولی خدا و همراهانش

به مناسبت سومین سالگرد شهادت محمد باقر حكیم

رمزی هاشم نامش بود، كرد تبار و متولد موصل، پس از دستگیری اعتراف كرد كه با دستور مستقیم ملا علی یكی از رهبران سازمان تروریستی موسوم به "جهاد" سید محمد باقر حكیم را به همراه 85 نفر دیگر در قبال دریافت2 هزار و 500 دلار به شهادت رسانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، 111 روز از بازگشت سید محمد باقر حكیم به عراق می‌گذشت، هفتم شهریور 1382 بود كه پس از پایان نماز جمعه انفجار مهیبی خارج از حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف همه را شوك زده كرد و در این انفجار 85 نفر از جمله سید محمد باقر حكیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به شهادت رسیدند.

او در این‌ چهار ماه‌ آخر، به‌ نماد روحانیت‌ شیعه‌ تبدیل‌ شده‌ بود و در عین‌ حال‌ كه‌ از نقشی‌ به‌ اندازه‌ برای‌ شیعیان‌ در آینده‌ سیاسی‌ عراق‌ دفاع‌ می‌كرد، با زیاده‌ خواهی‌ و طرح‌ شعارهای ‌افراطی‌ نیز مخالف‌ بود.او در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های‌ خود تاكید می‌كرد كه‌ شیعیان‌ قبل‌ از هر چیز باید از این ‌فرصت‌ تاریخی‌ استفاده‌ كنند و رژیم‌ بعثی‌ را، كه‌بزرگترین‌ دشمن‌ آنهاست‌، به‌گور بسپارند.

سید محمد باقرحكیم‌، فرزند آیت‌ الله العظمی‌ سید محسن‌ حكیم‌ از مراجع‌ عظام‌ تقلید در 25 جمادی‌ الاول‌ سال‌1358 هجری‌ قمری‌ (1939 میلادی‌) درنجف‌ اشرف‌ دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. محمد باقر پنجمین فرزند پدرش بود و مادرش از خانواده‌ای سرشناس در لبنان به شمار می آمد.

وی از 14 سالگی به عرصه سیاست گام نهاد و در سال 1959 در بنیانگذاری "حزب الدعوه الاسلامیه" زیر نظر پدرش مشاركت داشت. محمد باقر حكیم در خلال سال های 1962 تا 1975 ، در حالیكه در سن 24 سالگی به درجه اجتهاد دست یافته بود ، به عنوان استاد علوم قرآنی در كلیه اصول دین دانشكده الهیات بغداد به تدریس اشتغال داشت.

او در مدت اقامت در عراق طی همان سال ها سه مرتبه از سوی نیروهای حزب بعث دستگیر و در آخرین مرتبه محكوم به اعدام گردید كه البته پس از گذراندن 18 ماه زندان در پی صدور عفو عمومی آزاد شد.

سید محمد باقر حكیم‌ در سال‌ 1359 به‌ ایران‌ آمد و رژیم‌ بعث‌ او را به‌ اتهام‌ همكاری‌ با دشمن ‌به ‌طور غیابی‌ به‌ اعدام‌ محكوم‌ كرد.

حكیم در سال‌ 1362 مجلس‌ اعلای‌ انقلاب‌اسلامی‌ عراق‌ را در ایران‌ تشكیل‌ داد كه‌ در ابتدا به ‌عنوان‌ سخنگو و از سال‌ 1366 ریاست‌ این‌ مجلس‌ را بر عهده‌ گرفت‌، تا بتواند از این‌ طریق‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را ادامه‌ دهد.

در سال‌1363 مزدوران‌ بعثی‌ عراق‌ در یك‌ حمله‌ناجوانمردانه‌، 70 نفر از خانواده‌ وی را كه‌ دربین‌ آنان‌ كودكان‌ و افراد مسنی‌ چون‌ سید یوسف‌ حكیم‌، سید محمد حسین‌حكیم‌ و محمد علی‌ حكیم‌ بودند، دستگیركرده‌ و به‌ زندان‌ انداختند و 90 نفر از خانواده وی به‌ دست‌ رژیم‌ بعثی‌ عراق‌ به‌ شهادت‌ رسیدند.

حكیم‌ در مدت‌ 22 سال‌ تبعید از هفت‌ حادثه‌ سوء قصدكه‌ توسط رژیم‌ بعثی‌ ترتیب‌داده‌ شده‌ بود، جان‌ سالم‌ به‌ در برد. با توجه‌ به‌ این‌كه‌ وی جهاد مسلحانه‌ را از مهمترین‌ راههای‌ مبارزه‌ با رژیم‌ بعث‌ عراق‌ می‌دانست‌، اقدام‌ به ‌تشكیل‌ سپاه‌ بدر، شاخه‌ نظامی‌ مجلس‌ اعلای‌انقلاب‌ اسلامی‌ عراق‌ نمود كه‌ خود مستقیما ریاست‌ آن‌ را برعهده‌ داشت‌.

سیدمحمدباقر حكیم بیش از 60 كتاب و رساله در رشته های مختلف علوم اسلامی شامل فقه، تفسیر، علوم قرآنی، جامعه شناسی، اقتصاد، تاریخ و علوم سیاسی به رشته تحریر درآورد. بر اساس اعلام دفتر حكیم در تهران وی از علما و مراجع بزرگ نظیر آیت‌الله سیدمحسن حكیم، امام خمینی(رض)، آیت الله گلپایگانی، شهید سیدمحمدباقر صدر، آیت الله سیدابوالقاسم خویی، آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری و برخی دیگر از علما و مراجع دارای اجازه بود.

از شاگردان‌ محمد باقر حكیم‌ می‌توان‌ به‌ شهید سید عبدالصاحب‌ حكیم‌، محمدباقر مهدی‌ و شهید سید عباس‌ موسوی‌ (اولین دبیر كل حزب‌الله لبنان) اشاره‌ كرد.

«سید ابوالقاسم‌ دیباجی‌» نماینده‌ آیت‌ الله سیستانی‌ در كویت‌، هدف‌ از حمله‌ به‌ محمد باقرحكیم‌ و دیگر روحانیان‌ شیعه‌ در عراق‌ را جلوگیری ‌از سامان‌ گرفتن‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ به‌عنوان‌ مركزیت‌ روحانی‌ جهان‌ تشیع‌ و عدم‌ بازگشت‌ آرامش‌ به‌ این‌ شهر می‌داند و می‌گوید: «حكیم‌ درمدت‌ كوتاهی‌ كه‌ از اقامتش‌ در عراق‌ می‌گذشت‌،با همكاری‌ خواهرزاده‌اش‌ آیت‌الله «سید محمدسعید حكیم‌» كه‌ از مراجع‌ تقلید شیعه‌ در نجف‌است‌، اقدامات‌ زیادی‌ در بازسازی‌ و راه‌اندازی‌مدارس‌ علمیه‌ در این‌ شهر انجام‌ داده‌ بود.»

وی در ادامه‌ می‌گوید: «حكیم‌ فعالیتهای‌خود را با هماهنگی‌ آیت‌ الله سیستانی‌ و دیگرمراجع‌ نجف‌ انجام‌ می‌داد تا آنجا كه‌ هنگامی‌ كه‌می‌خواست‌ به‌ امامت‌ جمعه‌ این‌ شهر بپردازد،جهت‌ رعایت‌ ادب‌ و احترام‌ از آنان‌ اجازه‌ گرفت‌.»

حكیم قبل از شهادت، ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، فرماندهی نیروهای بدر، ریاست شورای عالی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، معاونت شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضویت هیات امنای دانشگاه مذاهب اسلامی و همچنین سرپرستی موسسه دارالحكمه را برعهده داشتند.

وی همچنین در تاسیس حركت جماعت علمای مجاهد در عراق در سال 1401 هجری قمری، بسیج نظامی، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در سال 1402 هجری قمری، نیروهای بدر در سال 1402 هجری قمری و همچنین نیروهای توحید در سال 1401 هجری قمری شركت داشت. ایجاد موسسه شهید صدر (ره)، مركز اسناد حقوق بشر و مراكز درمانی شهید صدر(ره) نیز از جمله دیگر اقدامات حكیم است.