تبیان، دستیار زندگی
آیةالله روحانی علاوه بر تأسیس مدرسه دینی و تربیت طلاب علوم دینی، نیز خدمات فراوانی همانند احداث و مرمت ده ها مدرسه، مسجد، حمام عمومی و... کمک و مساعدت به فقرا و محرومان نیز در کارنامه درخشان اش به ثبت رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیةالله حاج سیدمحمدهادی روحانی میاندهی قدس‌سره

آیةالله روحانی علاوه بر تأسیس مدرسه دینی و تربیت طلاب علوم دینی، نیز خدمات فراوانی همانند احداث و مرمت ده‌ها مدرسه، مسجد، حمام عمومی و... کمک و مساعدت به فقرا و محرومان نیز در کارنامه درخشان‌اش به ثبت رسیده است.

آیةالله حاج سیدمحمدهادی روحانی میاندهی قدس‌سره


ولادت: 1324ق
وفات: 1387ق
عمر: 63 سال
مدفن: رودسر

اساتید:

آیات عظام؛ حاج شیخ عبدالکریم حائری، سیدصدرالدین صدر، میرزا محمد فیض قمی و سیدمحمد حجت کوه‌کمری.
شاگردان: آیات؛ شیخ محمد محمدی گیلانی، شیخ عباس محفوظی.

تولد و خاندان:

آیةالله‌ حاج سیدمحمدهادی روحانی میاندهی رامسری در سال 1324 قمری در میانده چابکسر از توابع شهرستان رودسر و در بیت علم و تقوا و فضیلت، دیده به جهان گشود. پدر و نیاکان وی همگی از عالمان عصر بودند. نسبت این عالم بزرگوار که از سادات صحیح‌النسب حسینی می‌باشند از طریق امام سجاد علیه‌السلام به امام حسین علیه‌السلام می‌رسد.


جدش ابوالفضل جعفربن حسین‌بن علی‌بن حسن‌بن علی‌الاشرف‌بن زین‌العابدین علیه‌السلام ملقب به الثائر بالله که شخصی شجاع، کریم و بزرگوار و به سبب وجاهت چهره به سیدابیض یا سیدنورانی مشهور بود که مرقدش در همان میانده زیارتگاه و مورد احترام عموم مردم شهرهای رامسر، تنکابن و رودسر است. آیةالله‌ حاج سیدمحمد میاندهی پدر سیدمحمدهادی از دانش میرزا حبیب‌الله رشتی خوشه‌چینی نموده و بعداز فتح قله‌های علمی و اخذ اجازات به زادگاهش میانده مراجعت نموده و سکونت گزید. او در میانده عهده‌دار تدریس و وظایف شرعی گردید و مرجع حل و فصل دعاوی و خصومات بود.

تحصیلات و اساتید:

آیةالله‌ سیدمحمدهادی روحانی میاندهی مقدمات علوم دینی را در نزد پدرش فراگرفت و آن‌گاه جهت ادامه تحصیل وارد شهر تنکابن، که دارای مرکزیت علمی بود گردید. ادبیات و قسمتی از فقه و اصول را در نزد اساتید حوزه تنکابن فرا گرفت. وی در سن 17 سالگی و در سال 1341 قمری برای ادامه تحصیل به تهران رفت. در آن زمان حوزه تهران، مجمع فقیهان بزرگ، حکیمان و عارفان مشهور بود. در این حوزه سیدمحمدهادی سطوح عالیه دانش دینی را در نزد اساتید برجسته‌ای همانند آقا سیدمحمد تنکابنی تکمیل کرد. وی به مدت دو سال که در تهران اقامت داشت همزمان با فراگیری مباحث فقه و اصول، به آموختن فلسفه و عرفان نیز مشغول بوده است.

حوزه علمیه قم:

سیدمحمدهادی روحانی در سال 1343 قمری در حالی که سه سال از تأسیس حوزه علمیه قم به دست توانای آیةالله‌ حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی می‌گذشت وارد شهر مذهبی قم گردید و به مدت 10 سال، از محضر علمی و درسی بزرگان و اساتید برجسته‌ای چون آیات عظام؛ حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، میرزا محمد فیض قمی، حاج سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت‌ کوه‌کمری و سیدصدرالدین صدر، بهره‌مند گردید.


مؤسس حوزه علمیه قم آیةالله‌ حائری یزدی به خوبی به تلاش علمی، جدیت و پشتکار فوق‌العاده و استعداد درخشان و شوق دانش‌اندوزی آیةالله‌ روحانی پی برده بود و به وی توجه زیادی داشت. مقام علمی او چنان بود که یکی از امنای استاد گران‌قدرش آیةالله حائری قدس‌سره قرار گرفت و همواره مورد تکریم و ستایش آن بزرگوار قرار داشت.

مراجعت به گیلان:

سیدمحمدهادی روحانی با جد و جهد در راه فراگیری علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام به درجه اجتهاد نایل شد و اجازات متعددی از بزرگانی به‌ویژه آیات عظام؛ حائری یزدی و سیدابوالحسن اصفهانی اخذ نمود. وی در سال 1353 قمری حسب الامر آیةالله‌ حائری به گیلان مراجعت و در شهر رودسر رحل اقامت افکند و از آن‌جایی که آن بزرگوار مورد اعتماد و اطمینان مراجع عصر بود و وکیل تام‌الاختیار آیةالله‌ سیدابوالحسن اصفهانی به شمار می‌رفت موقعیت و محبوبیت حساسی در محل پیدا کرد.


آیةالله سیدمحمدهادی روحانی به‌واسطه داشتن مدیریت و روابط اجتماعی و حسن خلق و قدرت بیان در موعظه و تبلیغات از چهره‌های موفق در شهرستان رودسر به شمار می‌رفت و منشأ آثار و خدمات فراوان دینی و اجتماعی در منطقه گردید.
آثار جاویدان: آیةالله سیدمحمدهادی روحانی بعداز سقوط حکومت رضاخان اولین مدرسه علوم دینی را در شهرستان رودسر بنیان نهاد. این مدرسه که در کنار مسجد مرحوم حاج حسن حیدرپور قرار داشت دارای 12 حجره بود و شاگردان زیادی از این مدرسه برخاسته و از شخصیت‌های تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف دینی، اجتماعی و... به حساب می‌آیند که برخی از شاگردان برجسته آن بزرگوار عبارتند از حضرات آیات محمد محمدی گیلانی قدس‌سره، عباس محفوظی، و حجج‌اسلام نعمت‌الله روشنی قدس‌سره، محمد کیایی‌نژاد، نصرالله لاهوتی اشکوری قدس‌سره، سیدحسن میرفندرسکی قدس‌سره، حاج شیخ مهدی تشکری، حاج شیخ منصور اشراقی واعظ، سیدضیاءالدین روحانی قدس‌سره فرزند آن بزرگوار و مؤلف کتاب‌های معجزه جاویدان، مزدوران استعمار در لباس مذهب و...، شیخ محمدتقی صبوری برجعلی‌زاده (ابوالشهدا)...
آیةالله روحانی علاوه بر تأسیس مدرسه دینی و تربیت طلاب علوم دینی، نیز خدمات فراوانی همانند احداث و مرمت ده‌ها مدرسه، مسجد، حمام عمومی و... کمک و مساعدت به فقرا و محرومان نیز در کارنامه درخشان‌اش به ثبت رسیده است.

رحلت:

آیةالله سیدمحمدهادی روحانی در سال 1387 قمری و در سن 63 سالگی بر اثر سکته دارفانی را وداع گفت و در قبرستان عمومی شهرستان رودسر مدفون گردید.


منابع: آثار الحجه، محمد شریف رازی/2/306؛ بزرگان رامسر محمد سمامی حائری/121؛ تربت پاکان قم، عبدالحسین جواهر کلام/3/1876؛ شهر عقل و عشق اسدالله مؤمن‌پور سورجانی دفتر اول/70؛ گنجینه دانشمندان/7/212.


منبع: افق حوزه