تبیان، دستیار زندگی
به طور قطع با مال و جانتان آزمایش خواهید شد، و حتما از كسانى كه پیش از شما كتاب داده شدند و نیز از مشركان [سخنان دل ] آزار بسیار خواهید شنید، و اگر صبورى كنید و پرهیزكار باشید، همانا این [مقاومت ] از استوارترین كارهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آماده ی امتحانات باشید ...

لتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِیرًا ۚ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿آل عمران/١٨٦﴾

به طور قطع با مال و جانتان آزمایش خواهید شد، و حتما از كسانى كه پیش از شما كتاب داده شدند و نیز از مشركان [سخنان دل‌] آزار بسیار خواهید شنید، و اگر صبورى كنید و پرهیزكار باشید، همانا این [مقاومت‌] از استوارترین كارهاست.

بخش قرآن تبیان
آماده ی امتحانات باشید ...

شان نزول:

بعد از هجرت مسلمانان به مدینه، مشرکان اموال آنها را تصرف کردند. آنان در مدینه هم از بدگویی و زخم زبان یهودیان از جمله کعب بن اشرف در امان نبودند. کعب، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و مسلمانان را در اشعار خود ناسزا می گرفت و مشرکان را علیه آنها تحریک می نمود.

این آیه به عنوان دلداری خاطرنشان می سازد که دنیا میدان آزمایش است و باید در راه خدا همه رنج ها را تحمل کنید و تصور نکنید که در رسیدن به قرب الهی هیچ گونه رنج و خطری در کمین شما نیست..

کسی که خدا و سعادت می خواهد، باید این راه پرمخاطره را طی کند و زخم زبان ها بشنود و زیان و خسارت های جانی و مالی ببیند. سنت و قانون آزمایش این مهلت را به انسان داده است و مومن نباید در این فراز و نشیب ها، بی تابی و جزع و فزع کند.


منبع:
کانال تلگرام استاد بهرامپور