تبیان، دستیار زندگی
امروزه جامعه ما از نظر مراقبت های بهداشتی درمانی و دسترسی به غذا در شرایط متعادلی قرار دارد، حال برایمان این سوال پیش می آید که چرا و به چه علتی بعضی از کودکانمان دچار سوءتغذیه هستند و ما چگونه می توانیم با یک همت همگانی این مشکل را در جامعه برطرف نماییم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

400 هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه

امروزه جامعه ما از نظر مراقبت‌های بهداشتی درمانی و دسترسی به غذا در شرایط متعادلی قرار دارد، حال برایمان این سوال پیش می آید که چرا و به چه علتی بعضی از کودکانمان دچار سوءتغذیه هستند و ما چگونه می‌توانیم با یک همت همگانی این مشکل را در جامعه برطرف نماییم؟

فرآوری: نیره هوشیار- بخش اجتماعی تبیان
400 هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه

یک چهارم از کودکان جهان دچار سو تغذیه هستند و تا 15 سال دیگر، تقریبا نیم میلیارد کودک به دلیل سوء تغذیه مزمن، دچار آسیب های همیشگی جسمی خواهند شد.

موضوع سوءتغذیه، به ویژه در کودکان یکی از مواردی است در سراسر جهان مورد توجه خاصی قرار دارد و سالانه همایش ها و جلسات مستمری در راستای پیگیری و بررسی علل آن و همچنین رفع این مهم برگزار می شود.

در این راستا باید بدانیم  که 90 درصد از رشد مغزی انسان تا قبل از 6 سالگی صورت می گیرد و اگر کودکی در این سن، دچار سوءتغذیه شود، در سال های بعد از نظر کارکرد مغزی هم درگیر مشکلات عدیده خواهد بود. پزشکان و متخصصان تغذیه‌ می گوید که الگوی تغذیه‌ای ایرانی‌ها مناسب نیست، وگرنه در شرایطی که دسترسی تغذیه‌ای در جامعه فراهم است، چرا باید کوتاه‌شدن قد کودکان ایران به یکی از مسائل نظام سلامت کشور تبدیل شود.

همچنین سوءتغذیه باعث ایجاد عوارض متعدد از جمله اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی، قدرت یادگیری، افت تحصیلی، افزایش موارد ابتلا به انواع بیماری‌ها، پوکی استخوان و در نهایت کاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمی افراد می شود.

سوء تغذیه کودکان در صورت بی‌توجهی مردم و مسئولان، در آینده مشکلات، بیماری‌های جسمی و حرکتی و ناهنجاری‌های اجتماعی زیادی درپی خواهد داشت.

در این زمینه سالانه نزدیک به 10 میلیون کودک در کشورهای درحال توسعه از بین می‌روند که علت زیربنایی 50 درصد این مرگ و میرها سوءتغذیه است.

طرح همسفره

بنابر آمارهای موجود در حال حاضر کودکانی در کشورمان بر اثر ناتوانی مالی والدین خود از سوء تغذیه رنج می‌برند در همین راستا کمیته امداد از بودجه تامین شده از محل اعتبارات دولتی و مشارکتهای مردمی به تامین بسته غذایی برای آنان می‌پردازد، از این رو "طرح همسفره " به منظور تامین حداقل نیاز غذایی کودکان نیازمند زیر 6 سال کشور که سرپرستان آنها توانایی مالی کافی را ندارند در این نهاد اجرایی شد. در اجرای طرح تغذیه کودکان کمتر از 5 سال، ماهانه سرانه ی هر کودک مبلغی حدود 100 هزار تومان از محل کمکهای مردمی و دولتی برای تهیه موادغذایی سالم به خانواده آنان پرداخت می‌شود تا بتوانند کودکان خود را با تغذیه سالم از بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه در امان نگه دارند.

با توجه به اینکه سوء تغذیه این کودکان در صورت بی‌توجهی مردم و مسئولان، در آینده مشکلات، بیماری‌های جسمی و حرکتی و ناهنجاری‌های اجتماعی زیادی درپی خواهد داشت، کودکان خانواده‌هایی که دچار سوء تغذیه هستند، از طریق مراکز بهداشت شناسایی و به کمیته امداد معرفی و پس از تایید تحت حمایت این نهاد قرار می‌گیرند، در همین راستا آموزش های لازم هم در کنار سبد غذایی به مادران این کودکان ارائه می‌شود و پس از پایان یک دوره 6 ماهه، دوباره تعیین رشد کودکان توسط مراکز بهداشتی درمانی ویزیت می‌شود.

باید همت نماییم و اگر می توانیم هر کدام از ما، یک کودک را تحت پوشش قرار دهیم و ماهانه با پرداخت هزینه ای اندک، تغذیه او را تکمیل کنیم. اگر هم توان پرداخت این مبلغ را نداریم، می توانیم، یک دوم یا حتی یک دهم این رقم را بپردازیم و در بخشی از پروژه نجات یک کودک سهیم شویم. اگر هم تمکن مالی بهتری داریم، می توانیم، تعداد بیشتری را تحت تکفل قرار دهیم. برای این کار می توانیم به سایت همسفره برویم، استان و شهر مورد نظر و نام کودکی که می خواهیم تحت پوشش قرار دهیم را انتخاب و مبلغ مورد نظر را پرداخت کنیم.

کلام آخر

طبق آماری که تاکنون در رسانه ها منتشر شده حدود 400 هزار کودک در ایران دچار سوء تغذیه هستند که 300 هزار کودک تاکنون تحت پوشش خیرین قرار گرفته اند و حدود 100 هزار کودک دیگر همچنان بدون حمایت باقی مانده اند و نیازمند یاری و کمک همنوعان خود هستند پس بیایید دست دردست هم قرار دهیم و نگذاریم در نزدیکی مان کودکی با مشکلات سوء تغذیه درگیر باشد.
منابع: خبرگزاری تابناک/ خبرگزاری عصر ایران