تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل دفترآموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همایش ملی توسعه تفکر وکارآفرینی در سنندج گفت: کار آفرینی در آموزش و پرورش یک فعالیت نیست بلکه یک رویکرد است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارآفرینی در آموزش و پرورش یک رویکرد است

مدیرکل دفترآموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همایش ملی توسعه تفکر وکارآفرینی در سنندج گفت: کار آفرینی در آموزش و پرورش یک فعالیت نیست بلکه یک رویکرد است .

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

کارآفرینی در آموزش و پرورش یک رویکرد است

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان کردستان، عظیم محبی صبح امروز در آیین افتتاحیه اولین همایش ملی توسعه تفکر و کار آفرینی که در هتل شادی سنندج برگزارشد، به تبیین مفهوم و شاخص های کار آفرینی و نقش آموزش و پرورش درکارآفرینی پرداخت و گفت: کارآفرینی مهم ترین شایستگی در ساحت اقتصادی و حرفه است .

وی با بیان اینکه کار آفرینی درکنار تفکر وایمان عصاره ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت است، هدف تربیت را ایجاد روحیه کارآفرینی عنوان کرد و به تشریح مهارت های کار آفرینی پرداخت .

محبی با اشاره به اینکه کارآفرینی در آموزش و پرورش یک فعالیت نیست بلکه یک رویکرد است، اظهار داشت: همه فعالیت های مدرسه باید با جهت گیری این رویکرد مورد بازنگری قرارگیرد .

وی تربیت روحیه کارآفرینی را مفهوم اقتصاد مقاومتی درآموزش و پرورش دانست وافزود: رسالت ما درآموزش و پرورش، تربیت است وکلید واژه کارآفرینی، نوآوری و ریسک پذیری است، کارآفرینی فرهنگ در شیوه کار است، نگاه ما به کار است و شروع کارآفرینی با شکار فرصت ها همراه است .

محبی در ادامه سخنان خود جامعه را مدیون کارآفرینان دانست و با تاکید براینکه کارآفرینی تغییر ایجاد می‌کند تصریح کرد: کار آفرینی فقط یک مهارت نیست بلکه یک علم است که نتیجه آن بهره وری است .

وی با اشاره به شاخص‌ های کارآفرینی در آموزش و پرورش و مدرسه، فعال بودن دانش آموزان درکارهای عملی، تمرین مهارت های کسب و کار درمدرسه، مدیریت فعالیت های مدرسه توسط دانش آموزان، انجام پروژه های عملکردی، مطالعه کتاب های غیردرسی و استفاده از اسباب بازی با تم کار، مشارکت فرزندان در اقتصاد مقاومتی خانواده و کار فعالیت در فضای کسب و کار در ایام فراغت را از شاخص های کار آفرینی در مدرسه عنوان کرد .

مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه  وزارت آموزش و پرورش هم چنین در ادامه این همایش با اشاره به نقش جامعه و دولت درکارآفرینی، هدایت و حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد مقررات در این خصوص را از مهم ترین فعالیت این بخش عنوان کرد و از راه اندازی صندوق حمایت از نخبگان به منظور حمایت از نخبگان و محصولات آنان با همکاری بنیاد نخبگان کشور خبر داد و اظهار داشت: این اقدام از طریق پژوهش سراهای دانش آموزی پیگیری خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ کارمندی و کم ارزش بودن کار باید تغییر پیدا کند گفت: با هماهنگی همه بخش ها باید نگاه ها تغییر کند و این نیاز به تلاش همه جانبه داشته و به مشارکت همگانی نیازمند است .

گفتنی است؛ این همایش به مدت دو روز با حضور مسئولین وزارتی و استانی، معاونین آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور و دست اندرکاران امر برگزار علاوه بر سخنرانی علمی و برگزاری میزگردهای، مقالات راه یافته به همایش نیز ارائه خواهد شد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش