تبیان، دستیار زندگی
ستون های اصلی سینمای ایران چه کسانی هستند؟ در این گزارش درباره 10 مرد متنفذ توضیح داده شده و سیر قدرت گرفتن آن ها و تاثیرشان روی سینما واکاوی شده است. بخش اول را بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان متنفذ سینما

ستون های اصلی سینمای ایران چه کسانی هستند؟ در این گزارش درباره 10 مرد متنفذ توضیح داده شده و سیر قدرت گرفتن آن ها و تاثیرشان روی سینما واکاوی شده است.

فرآوری: احمد رنجبر – بخش سینما و تلویزیون تبیان

حاتمی کیا

بخش دوم گزارش  به 10 سینماگر صاحب نفوذ دیگر اختصاص دارد که در این لینک می توانید بخوانید.

احسان محمد حسنی/ مدیر عامل اوج

سازمان هنری رسانه ای اوج از سال 1390 فعالیتش را شروع كرد اما تولیداتی مثل «زیباتر از زندگی» قدرت فراگیر كردن نام این سازمان و مدیر عامل آن احسان محمد حسنی را نداشتند. آغاز قدرت نمایی اوج به سال 94 برمی گردد كه سرمایه گذار «بادیگارد» ابراهیم حاتمی كیا شد و محمد حسنی تهیه كنندگی آن را برعهده گرفت.

درخشش«بادیگارد» و البته «ایستاده در غبار» نگاه ها را به سمت اوج خیره كرد. اتفاقات دیگر مثل انتشار موزیک ویدیو با ترانه یغما گلرویی بر فراگیر شدن نام این سازمان تاثیر داشت و كمی بعد سرمایه گذاری بر «پایتخت 5» و ساخت فیلم بیگ پروداكشن «به وقت شام» نشان داد اوج در اوج قدرت است.

هفته پیش محمد حسنی نشستی رسانه ای داشت و اعلام كرد علاوه بر«به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا اوج چهار فیلم دیگر در دستور ساخت دارد:«تنگه ابوغریب» بهرام توکلی،«توهم توطئه» احمدرضا معتمدی،«نائله» اصغر عباسی و«طیب خان» مسعود ده نمکی.علاوه بر این،‌ اوج از بدو شروع فعالیت خوراك برخی شبكه های تلویزیون از جمله پویا و امید را تامین می كند. از آن سو دایره فعالیت های محمد حسنی گسترش یافته؛‌او با حفظ سمت مدیرعامل بنیاد روایت فتح و مسئول بسیج هنرمندان است تا این گونه هم افزایی میان سه تشكل فرهنگی بیشتر شود. از این به بعد نام پروژه های استراتژیگ با اوج گره خواهد خورد.

اصغر فرهادی/ كارگردان

نشانه های استعداد اصغر فرهادی در سریال ها و فیلم هایش به چشم آمد اما «چهارشنبه سوری» آغاز رسمی خوش نقشی فرهادی در سینما است.

«درباره الی...» محبوب شد و در جشنواره های جهانی مورد توجه قرار گرفت كه خرس نقره ای جشنواره برلین و جایزه ویژه آسیاپاسفیك سرآمد آن هاست. شمار جایزه های «جدایی نادر از سیمین» رشك برانگیز است و كسی اولین جایزه اسكار ایران را فراموش نمی كند. درخشش «گذشته» هرگز به پای «جدایی ...» نمی رسد ولی از یاد نمی بریم فرهادی این فیلم را در فرانسه و با حضور خانم برنیس بژو ساخت. او با «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن و دومین اسكار را گرفت.

فرهادی چهره محبوب میان مردم سینما دوست ایران است و آن طرف هم كیا و بیایی دارد؛ بازیگران بزرگی چون خاویر باردم و پنه لوپه كروز با افتخار در فیلمش بازی می كنند و بازیگران ایرانی آرزوی حضور جلوی دوربینش را دارند.

ابراهیم حاتمی كیا/ كارگردان

از دومین فیلم بلندش یعنی «دیده بان» به چشم آمد؛ «مهاجر» و «وصل نیكان» وجاهت ابراهیم حاتمی كیا را بیشتر كردند و «از كرخه تا راین» نشان داد او «واقعا» قرار است جنگ را طور دیگری ببیند. در «آژانس شیشه ای» رویی دیگر از این فیلمساز نمایان شد

حاتمی كیا محبوب خاص و عام و چپ و راست است. آن قدر وجاهت (قدرت) دارد كه مثلا وقتی نامه می نویسد و از « شیار 143» تعریف می كند، سرنوشت فیلم در جشنواره عوض می شود. یا وقتی مصاحبه می كند و از سال 88 می گوید تا مدت ها حرفش تیتر اول رسانه ها است.

حاتمی كیا به جایگاهی رسیده كه سازمان متمول اوج، فیلم های استراتژیگ همچون «بادیگارد» و «به وقت شام» را با طیب خاطر به او می سپارد.

علی سرتیپی/تهیه کننده و پخش کننده

نام علی سرتیپی با فیلم های مهم دو دهه اخیر سینمای ایران پیونده خورده. او مدیر عامل موسسه فیلمیران است كه پخش فیلم های مهم را بر عهده دارد.

این موسسه در اواخر سال 1383 با ادغام امور پخش سه شرکت فیلمسازان جوان به مدیرعاملی سیدغلامرضا موسوی، میلاد فیلم به مدیرعاملی رسول صدرعاملی و آفتاب نگاران به مدیرعاملی محمدرضا تخت کشیان  راه اندازی شد. صاحبان این سه شركت تصمیم گرفتند سرتیپی را به عنوان مدیر عامل فیلمیران انتخاب كنند. حالا اولویت فیلمسازان طیف های مختلف  همكاری با اوست.

حالا بیش از یك دهه است فیلمیران در زمینه پخش فیلم یكه تازی می كند. محض نمونه اشاره می كنیم امسال پخش «نهنگ 2»، «ساعت 5 عصر» و «رگ خواب» كه جزو پرفروش ها هستند را فیلمیران بر عهده دارد. علی سرتیپی رئیس كانون پخش كنندگان هم هست و این یعنی قدرت او بیش از پیش شده.

شهاب حسینی/ بازیگر

حدود هفت سال در سینما حضور داشت و برغم نقش های موفق، همچنان به خوش نقشی هایش در سریال هایی چون «مدار صفر درجه» آدرس داده می شد. همكاری با اصغر فرهادی در فیلم «درباره الی ...» جنس دیگری از توانایی شهاب حسینی روی پرده سینما را عیان كرد.

دو سال بعد از «درباره الی ...» نقش حجت «جدایی نادر از سیمین» حكم تیك آف برای حسینی داشت. او در فاصله «جدایی ... » و «فروشنده» نقش بد كم نداشته اما همگی زیر سایه جایزه معتبر جشنواره كن مانده اند.

نام این بازیگر تبدیل به بِرند شده و فیلم ها را صاحب وجاهت می كند. و این را هم بشنوید كه شهاب حسینی از معدود بازیگرانی است كه غالب كارگردان ها پذیرفته اند او می تواند در انتخاب تركیب بازیگرها نظر دهد و بگوید چه كسی باشد چه كسی نه.

رضا عطاران/ بازیگر

در تلویزیون به محبوبیت رسیده بود اما در سینما طول كشید تا نام رضا عطاران متضمن گیشه شود. او در سال 1384 اولین بار نقش اصلی بازی كرد و استارت ستاره شدنش با «هوو»ی علیرضا داوود نژاد زده شد. با این حال چند سال طول كشید تا عطاران محبوب مخاطبان سینما شود.

سال 89 اوج گیری عطاران در سینما است؛ بازی اش در «ورود آقایان ممنوع» و «اسب حیوان نجیبی است» به دل نشست و پس از آن با حضورش فیلم ضعیف «اخلاقتو خوب کن» را در گیشه نجات دهد.

بجز یكی دو فیلم مثل «آب نبات چوبی» هر چه بازی كند، گیشه دارد. فیلم ضعیفی چون «من سالوادور نیستم» بخاطر رضا عطاران به فروش خیره كننده 14 میلیاردی می رسد و بخشی از فروش بالای 20 میلیارد تومانی «نهنگ2» را باید به پای نام او نوشت.

محمد رضا گلزار/بازیگر

گلزار سال 81 با «سام و نرگس» وارد سینما شد؛ سال های ابتدایی نمی دانست سمت و سویش در سینما  کدام است تا این که« کما» اکران شد و شمایل تازه ای از این بازیگر در ذهن مخاطبان به دست آمد.

این بازگیر بعد از هفت فیلم و دقیقا از سال 82 محبوب طیف زیادی از علاقمندان سینما شد و هر فیلمی كه بازی كرد چه گیشه موفقی داشت. او از «كما» به بعد گلزار سعی کرد آداب استاربودن را رعایت کند. کم فیلم بازی کرد و فیلم هایی بازی کرد که به مذاق هوادارانش خوش می آمد.

جزو معدود بازیگرانی است كه بعد از 15 سال همچنان كارآیی دارد و در هر فیلمی كه بازی كند گیشه اش تضمین است. مثلا «مادر قلب اتمی» بواسطه حضور او كه به فروش یك میلیارد و سیصد میلیونی می رسد.

پیمان قاسمخانی /نویسنده و كارگردان

نبوغش در فیلمنامه نویسی از همان روزهای اول هویدا شد. با این حال اگر بخواهیم قاسمخانی ِ واقعی را ردیابی كنیم به «مارمولك» می رسیم.

پیمان قاسمخانی در تلویزیون هم خیلی زود خودی نشان داد. سال 81 و سریال «پاورچین» نقطه عطف این فیلمنامه نویس توانمند است كه باعث شد فصل تازه ای از سریال های كمدی رقم بخود.

قاسمخانی همچنان فیلمنامه نویس بی رقیب است. اوسال پیش پشت دوربین ایستاد و «خوب،بد،جلف» را ساخت. فیلمی كه می توان با آن سرگرم شد،‌خندید و به استعداد كارگردانی قاسمخانی را تحسین كرد.

منوچهر محمدی/ تهیه كننده

«زیر نور ماه» بخاطر سوژه حساسش كه درباره روحانیت است، نام منوچهر محمدی را به عنوان تهیه كننده ای جسور سر زبان ها انداخت.

محمدی بلافاصله ایده ساخت «مارمولك» را عملیاتی كرد. او سال ها بعد ایده «طلا و مس» و «فرشته ها با هم می آیند» را درباره روحانیت پیشنهاد داد و تهیه کرد. از دیگر ایده های جسورانه این تهیه كننده «بوسیدن روی ماه» درباره شهدای مفقود الاثر است .

این روزها در مقام تهیه كننده «اكسیدان» را روی اكران دارد كه همچنان تركش های اعتراض به سوژه و شوخی هایش ادامه دارد. چه كسی جز محمدی می تواند به حوزه های حساس نزدیك شود؟

سید محمود رضوی/ تهیه كننده

با فیلمی مهم از كارگردانی مهم اولین تجربه تهیه كنندگی اش را ثبت كرد: «درباره الی...» اصغر فرهادی. وقتی فیلم در جشنواره به نمایش درآمد سوال خیلی ها این بود كه محمود رضوی كیست كه نامش به عنوان تهیه كننده كنار اسم اصغر فرهادی حك شده.

سید محمود رضوی با «خیابان های آرام» به عنوان دومین فیلمی كه تهیه كرد نشان داد برغم سن پایین (آن زمان سی ساله بود) فردی متنفذ و معتمد است. فیلم كمال تبریزی وقایع پس از انتخابات سال 88 را محور قرار داده بود و با آن ها شوخی می كرد. رضوی در ادامه چند فیلم مهم دیگر را تهیه كرد؛ مثل «دهلیز»،«سیانور» و «ماجرای نیمروز» كه دو تای آخر روایتی متفاوت از گروهك منافقین است.

سید محمود رضوی با ورود به سینما موسسه سیمای مهر را راه اندازی كرد كه حاصلش چندین فیلم و سریال شده. درباره تمكن مالی او شایعاتی به گوش می رسد كه خودش شایعات را رد كرده و حتی درباره حمایت مالی شهردار تهران چندی پیش گفته بود:«هیچ‌وقت ارتباط ریالی با شهرداری و شخص آقای قالیباف نداشتیم، اما هرجا که نیاز داشتم از حمایت‌های معنوی‌شان استفاده کردم.»


منبع: هفت صبح/ تبیان