تبیان، دستیار زندگی
ان طراحی نظام‌ های آموزشی، تربیتی و پژوهشی متناسب، طراحی و تعیین روش‌ها و ضوابط و مقررات لازم، هدایت و نظارت بر تحقق برنامه‌ ها، نظام‌ها و ضوابط مصوب، پشتیبانی علمی و خدماتی مدارس علمیه خواهران با تکیه بر استقلال آنها مهمت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از شرح ساختار کلی و وظایف مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

طراحی نظام‌ های آموزشی، تربیتی و پژوهشی متناسب، طراحی و تعیین روش‌ها و ضوابط و مقررات لازم، هدایت و نظارت بر تحقق برنامه‌ ها، نظام‌ها و ضوابط مصوب، پشتیبانی علمی و خدماتی مدارس علمیه خواهران با تکیه بر استقلال آنها مهمترین اهداف مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران اعلام شده است.

مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه خواهران دارای مجموعه اهداف، ساختار و سلسله وظایفی به شرح زیر است:

اهداف مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

اهداف نهایی این مرکز ساماندهی امر تربیت طلاب خواهر در مدارس علمیه از طرق ذیل است : طراحی نظام‌ های آموزشی، تربیتی و پژوهشی متناسب، طراحی و تعیین روش‌ ها و ضوابط و مقررات لازم، هدایت و نظارت بر تحقق برنامه‌ ها، نظام‌ ها و ضوابط مصوب، پشتیبانی علمی و خدماتی مدارس علمیه خواهران با تکیه بر استقلال آنها.

برای نیل به این اهداف کلان وحدت رویه در امور مدارس، ملاحظه هماهنگی برنامه ‌ها، روش ‌ها و نظام ‌ها با ویژگی‌ های خواهران، فراهم سازی امکان تعامل و تبادل امکانات با سایر نظام ‌های آموزشی، حفظ استقلال مدارس، ارائه تسهیلات و اعمال حمایت ‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جهت تکمیل و توسعه مدارس خواهران نیز در برنامه های مرکز گنجانده شد.

ساختار سازمانی

به گزارش مهر، تشکیلات مرکز شامل دو حوزه اصلی، یعنی حوزه مدیریت مرکز و حوزه معاونت‌ های مرکز است. حوزه مدیریت مرکز شامل دو دفتر «برنامه‏ریزی و نظارت» و «مطالعات و تحقیقات زنان» است که دفتر نخست عهده ‌دار امر طراحی و برنامه ریزی، اطلاع رسانی و نظارت و ارزیابی بوده و دفتر دوم متکفل تبیین و معرفی امور و مسایل زنان، طرح معارف اسلامی و پاسخگویی به شبهات در این عرصه است.

حوزه معاونت‌ ها با برخورداری از 5 معاونت فرهنگی‌ - تربیتی، آموزش، پژوهش، ارتباطات و شهرستان‌ ها و اداری- مالی، وظایف محوله را به انجام می ‌رساند. بدین ترتیب که سازماندهی امور تربیتی و پرورشی مدارس و پرورش امور معنوی و اخلاقی و رفتاری طلاب بر عهده «معاونت فرهنگی- تربیتی» است و «معاونت آموزش» هدایت و نظارت برپذیرش، تحصیل، امتحانات و امور فارغ التحصیلی را بر عهده دارد. نظام، برنامه ‌ها و متون آموزشی و پرورشی در «معاونت پژوهش» تهیه و تدوین شده و پژوهش‌ ها و خواهران پژوهشگر از این طریق سازماندهی می ‌شوند. «معاونت ارتباطات و شهرستان‌ها» امر صدور مجوز تأسیس و فعالیت مدارس، گسترش و تعمیق ارتباطات مدارس و سایر امور کلان مربوط به اداره مدارس را عهده ‌دار است و در نهایت «معاونت اداری- مالی» پشتیبانی و ارائه خدمات اداری و مالی به مدارس و مرکز را بر عهده دارد.

وظایف و اختیارات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

*مدیر مرکز هدایت و نظارت بر فعالیت‌های مرکز، تنظیم امور و ایجاد هماهنگی میان قسمت‌ ها و مسئولین مرکز، ابلاغ مصوبات شورای عالی حوزه علمیه قم به واحد‌های تابعه، عزل و نصب معاونین و مسئولین دفاتر پس از پیشنهاد به شورای عالی، عزل و نصب مدیران مدارس، اعطای مجوز تأسیس مدرسه با هماهنگی شورای عالی را بر عهده دارد.

*شورای اداری متشکل از مسئولین و معاونین مرکز و مهمترین مرجع تصمیم‌ گیری در امور اجرایی و اداری مرکز است. اهم وظایف این شورا تصمیم گیری در امور اداری و اجرایی، بررسی و تصویب شرح وظایف معاونت‌ ها و دفاتر، بررسی و تصویب ضوابط و مقررات مربوط به اداره مدارس علمیه خواهران، بررسی و تصویب کیفیت هدایت و نظارت بر مدارس علمیه، بررسی و تصویب اقدامات لازم سیاسی و اجتماعی مدارس، تصمیم‌ گیری در مورد تعطیلات غیر رسمی مدارس و نیز گشایش و اختتام حوزه‌ های تابعه است.

*دفتر برنامه‌ ریزی و نظارت این دفتر با سه مدیریت، وظایف ذیل را بر عهدهدارد:

-مدیریت نظارت و ارزشیابی نظارت و ارزیابی اجرای برنامه‌ ها، ضوابط و مقررات مرکز و نیز ارزیابی امور محرمانه و شکایات اشخاص بر عهده این مدیریت است.

-مدیریت آمار و اطلاعات این مدیریت، آمار و اطلاعات مربوط به مدارس علمیه خواهران، دیدگاه‌ ها و نظرات شخصیت‌ ها و گروه‌ های مؤثر کشور در مورد مدارس علمیه خواهران، میزان رشد مدارس علمیه و سطح فرهنگی طلاب خواهر را جمع ‌آوری و ارزیابی کرده و اطلاعات، اخبار و گزارش‌ های لازم را تهیه، تنظیم و در اختیار اشخاص و مراجع ذیربط قرار می ‌دهد.

-مدیریت برنامه و بودجه این مدیریت، برنامه و بودجه سالیانه را بر اساس پیشنهاد معاون و مسئولان دفاتر تنظیم و آیین نامه‌ ها، ضوابط، مقررات و طرح‌ های ارایه شده را بررسی و آماده کرده و در دستور کار شورای اداری قرار می‌دهد.

مرکز مطالعات و تحقیقات زنان

دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، نهادی است علمی- پژوهشی وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه خواهران که در مهر ماه سال 1377 تأسیس شد و دارای دو مدیریت «اطلاع رسانی» و «پژوهش» است.

تبیین دیدگاه نظام ‌مند دین پیرامون زن و خانواده: توجه به اصل مجموعه‌ نگری و هماهنگی و پرهیز از نگاه تک بعدی و جزئی، توجه به کارآمدی دین در موضوع برنامه ‏ریزی اجتماعی، توجه همزمان به سه بعد اخلاقی، اعتقادی و رفتاری در ترسیم الگوی متعالی از زن و تأکید بر دستیابی به وضعیت فعال و غیر منفعل از شاخص ‌های اصلی این نگاه است. پرورش پژوهشگر و کارشناس در حوزه مطالعات اسلامی زن و خانواده، ارتقای آگاهی‌ها و تحلیل ‌ها در حوزه مطالعات دینی زن و خانواده با تکیه بر اطلاع ‌رسانی روزآمد، تعمیق پژوهش‌ ها و کارشناسی‌ های دینی در حوزه زنان و پشتیبانی هدفمند از توسعه و گسترش آن، پاسخ ‏گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در حوزه زن و خانواده، انتشار نشریه تخصصی «زنان و تازه ‌های اندیشه» با هدف در دسترس قرار دادن مهم‌ترین اطلاعات و تحلیل‌ها و مباحث علمی برای زنان و سوق دادن خواهران پژوهشگر به امور محتوایی مسائل زنان از اهداف و وظایف این دفتر به شمار می آیند.

همگان‌ سازی پژوهش‌ ها و مطالعات بنیادی و کاربردی با نیازهای مخاطبان، جلب مشارکت بانوان در فعالیت‌ های پژوهشی دفتر، اولویت‏ دهی به پژوهش‌ هایی که از قابلیت استفاده و تأثیرگذاری در برنامه ‏ریزی کشور برخوردار باشد، اولویت‏ دهی به پژوهش‌ های اثباتی نسبت به پژوهش‌ های نقدمحور، بهره‌ مندی از پژوهشگران ویژه در قالب هیأت علمی به منظور تشکیل هسته‌ های تخصصی، همکاری و ارتباط مستمر با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور استفاده از ظرفیت‌ های علمی آنان و توسعه و تعمیق پژوهش‌ ها و کارشناس‌ ها، روزآمدی پژوهش‌ ها، احتراز از طرح‏ هایی که توسط دیگر مراکز پژوهشی قابل اجراست، پرهیز از ورود به دسته ‏بندی‌ های سیاسی، بررسی و مطالعه میان‏رشته ‌ای پدیده ‌ها و مسائل مربوط به حوزه زن و خانواده از سیاست ‌هایی است که این دفتر پیگری می کند.