تبیان، دستیار زندگی
محمدجواد آذری جهرمی، که از اردیبهشت سال ۱۳۹۵ با حکم واعظی، وزیر وقت ارتباطات به سمت معاون او درآمده بود، در فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمدجواد آذری جهرمی، که از اردیبهشت سال ۱۳۹۵ با حکم واعظی، وزیر وقت ارتباطات به سمت معاون او درآمده بود، در فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی‌ شده است.

فرآوری بخش ارتباطات تبیان
محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی، متولد سال ۱۳۶۰ شهرستان جهرم است و حالا با ۳۶ سال سن، جوان‌ترین عضو احتمالی کابینه‌ی دولت دکتر روحانی در دولت دوازدهم خواهد بود. او که تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع ارشد رشته برق قدرت دانشگاه صنعتی آب و برق به پایان برده است، به زبان‌های انگلیسی و عربی هم تسلط کامل دارد.

محمدجواد آذری جهرمی، در مدتی که مدیریت شرکت زیرساخت را به عهده داشته، توانسته است بین فعالان عرصه‌ی فنّاوری و ارتباطات محبوبیت و مقبولیت خوبی به دست آورد. تغییر چهره‌ شرکت زیرساخت میان کاربران ایرانی، تدابیر کارشناسانه برای رفع مشکلات بنیادی ارتباطی، شفاف‌سازی در بخش اینترنت، بهبود ارتباط شرکت زیرساخت با ارائه‌دهنده‌های اینترنت داخلی، افزایش قراردادها و تبادلات خارجی شرکت زیرساخت و حمایت از استارتاپ‌ها و کارآفرینان در این حوزه را می‌توان از دستاوردهای او به شمار آورد.

افزایش سرعت اینترنت، یکی دیگر از دستاوردهای اجرایی او است؛ پهنای باند اینترنت از ۶۲۴ گیگابایت بر ثانیه در آغاز دولت یازدهم به بیش از ۱۰ هزار گیگابایت بر ثانیه در حال حاضر رسیده است که طبق گفته‌ی جهرمی، این روند در دولت دوازدهم توسعه‌ی بیشتری خواهد داشت.

یکی از اقدامات قابل‌توجه او، افتتاح مراکز تبادل ترافیک داده‌‌ها (iXP) در ۴ شهر تهران، تبریز، مشهد و شیراز بود که چندین ماه زودتر از موعد به بهره‌برداری رساند. راه‌اندازی این مراکز سبب شد که ارتباطات داخلی در کشور تنها از مسیر تهران صورت نگیرد. همین امر موجب افزایش تدریجی کیفیت اینترنت و شبکه ترافیک داخلی در شهرهای مختلف شده است.

آذری جهرمی در نخستین ماه‌های معاونت خود، از کاهش تعرفه‌های اینترنتی خبر داد. او با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ارتباطات زیرساخت و ۶ سرویس‌دهنده اینترنتی (رایتل، آسیاتک، شاتل، آپارات، فیلیمو و تله ویبیون)، فاز نخست کاهش تعرفه ترافیک داخلی را برای کاربران نهایی آغاز کرد. به‌این‌ ترتیب کاربران ایرانی برای استفاده از سرویس‌های داخلی و اتصال به وب سایت‌های داخلی از ۵۰ درصد کاهش هزینه برخوردار می‌شدند. فاز دوم این طرح نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ ادامه یافت.

شرکت زیرساخت با مدیریت آذری جهرمی سامانه آنلاین سنجش کیفیت سرویس مکالمات را راه‌اندازی کرد. به‌این‌ترتیب کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ارتباطات زیرساخت در بخش وضعیت شبکه، با انتخاب گزینه‌های شبکه داخلی یا شبکه بین‌الملل وضعیت شاخص‌های کیفی این حوزه را مشاهده کنند.

جهرمی دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به پهن باند و دسترسی به اینترنت با سرعت حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه و تامین ۱۰۰ درصدی زیرساخت های ارتباطی اطلاعاتی و مقرراتی، به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خُرد وزارت ارتباطات اشاره کرد

آذری جهرمی که اغلب نظرات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کند، در مناظره‌ای که در تیرماه امسال با دبیر کارگروه فیلترینگ داشت، ضمن انتقاد از رفتارهای سلبی و فیلترینگ به‌جای فراهم کردن زیرساخت‌ها، گفته بود: «ما نمی‌توانیم برای مردم تعیین و تکلیف کنیم که کجا بروند و کجا نروند». او بعد از این مناظره‌ی داغ، بار دیگر حمایت خود را از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و توسعه کسب‌وکارهای نوپا اعلام کرده بود.

آذری جهرمی که پیش‌ازاین از تلاش برای رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ اسپات در سامانه‌های اینترنتی دانشگاهی خبر داده بود، در ماه گذشته، بار دیگر با پایان دادن به طرح اینترنت نامحدود که اعتراض زیادی را بین کاربران برانگیخته بود، حضور مؤثر خود را در عرصه‌ی اجرایی ارتباطات ثابت کرد. هدف این طرح تغییر الگوی مصرف مردم در زمینه‌ی استفاده از اینترنت اعلام‌شده بود و بر اساس آن، کاربران می‌بایست اینترنت موردنظر خود را بر اساس سرعت انتخاب می‌کردند. آذری جهرمی در پی اعلام نارضایتی گسترده‌ی کاربران اینترنتی به این طرح که درواقع حجم‌های مشخصی را در سرعت‌های مختلف به مردم ارائه می‌کرد، در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام نوشت که پیام مردم را به وزیر ارتباطات رسانده است.

محمدجواد آذری جهرمی

بررسی برنامه ها در مجلس

برنامه های محمدجواد آذری جهرمی، به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری روز شنبه ٢١ مرداد در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است. اما برنامه پیشنهادی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم شامل چه مواردی می شود؟ او چه اهدافی را در صورت بدست آوردن جایگاه وزارت در دولت دوازدهم دنبال خواهد کرد؟

در این برنامه اتخاذ رویکرد فرصت محوری به توسعه اقتصاد دیجیتالی مبتنی بر فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوای بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات به عنوان استراتژی کلان عنوان شده است. از اهداف کلان استراتژیک دیگر در این برنامه می توان به توسعه متوازن عادلانه، امن، ایمن و پایدار دسترسی پهن باند به شبکه ملی اطلاعات با رعایت صیانت اجتماعی و فرهنگی و متناسب با تقاضا با افزایش سرعت و کیفیت و نیز کاهش قیمت خدمات پهن باند مطابق با سیاستهای کلی و قانون برنامه ششم اشاره کرد. آذری جهرمی ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ایجاد فضای رقابتی و حمایت از اپراتورهای غیر دولتی ارائه کننده خدمات این بخش  را یکی از اهداف خود در دولت دوازدهم معرفی کرد.

او به دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به پهن باند و دسترسی به اینترنت با سرعت حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه و تامین ۱۰۰ درصدی زیرساخت های ارتباطی اطلاعاتی و مقرراتی، به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خُرد وزارت ارتباطات اشاره کرد. جهرمی در بخش سیاست های اجرایی نیز استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی، بکارگیری محصولات راهبردی تولید داخل و اجازه ورود شبکه های جهانی تحویل محتوا (CDN) به کشور و نیز مجوز فعالیت شبکه های اجتماعی در داخل کشور در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از اولویتهای این برنامه اعلام شده است.


منابع: زومیت،‌ ایرنا،مهر، نشریه الکترونیکی سخت افزار