تبیان، دستیار زندگی
کتابخانه ، یکی از مهجورترین قسمت های خانه های آپارتمانی است. چون احتمالا بیشتر از اینکه محل مناسبی برای نگهداری کتاب های اعضای خانواده ما باشد، بیشتر نقش یک دکور خوب و خوشرنگ را برای ما بازی می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک دکور زیبا و سودمند

کتابخانه‌، یکی از مهجورترین قسمت‌های خانه‌های آپارتمانی‌ است. چون احتمالا بیشتر از اینکه محل مناسبی برای نگهداری کتاب‌های اعضای خانواده ما باشد، بیشتر نقش یک دکور خوب و خوشرنگ را برای ما بازی می‌کند.

بخش زیبایی تبیان

زندگی با کتابخانه‌ها

اغلب ما نمی‌دانیم كه شرایط نگهداری از كتاب و كتابخانه چیست تا عمر آنها افزایش پیدا كند. در نگهداری از كتابخانه‌ها رعایت یكسری نكات، به ما كمك می‌كند تا كتاب‌های مورد علاقه و مورد نیازمان را برای مدت بیشتر و با كیفیت بهتری در خانه داشته باشیم. حالا اگر بتوانید كمی ذوق و هنر زنانه را هم وارد میدان كنید، احتمال اینكه سرانه مطالعه در منزل ما بالاتر از حد متوسط جامعه شود نیز وجود دارد. با نزدیك‌شدن به مهرماه، احتیاج به‌وجود كتابخانه‌ها در خانه بیشتر حس می‌شود و باز هم این نقش تأثیرگذار كدبانوی خانه است كه می‌تواند برای چنین دغدغه‌هایی راه‌حل‌هایی بجا و مناسب پیدا كند.

مكان مناسب را پیدا كنید

قبل از توجه به دكوراسیون و زیبایی چینش خانه، به این نكته توجه كنید كه نگهداری از كتاب‌ها درست مانند گل‌ها و گیاهان جاندار، نیاز به بررسی عوامل متعدد دارد. گوشه‌ای از منزل كه قرار است محل جای‌گیری كتابخانه باشد، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد؛ به‌عنوان مثال نباید كتابخانه در كنار پنجره قرار داشته باشد. چرا كه تابش آفتاب می‌تواند باعث گرم شدن كتاب‌ها و كمرنگ‌شدن چاپ‌ها و همچنین از دست رفتن كیفیت كاغذ كتاب‌ها شود. نكته دیگری كه در اینجا اهمیت دارد این است كه ورود گردوخاك از طریق پنجره، باعث كاهش عمر كتاب‌ها می‌شود. همچنین حتی‌الامكان كتابخانه را در نزدیكی آشپزخانه قرار ندهید تا چربی‌های حاصل از پخت‌وپز، در بین قفسه‌های كتابخانه ننشیند. از قراردادن گلدان‌ها در داخل و یا نزدیكی قفسه‌ها خودداری كنید، به هر حال گیاه شما احتیاج به آبیاری دارد و همین رطوبت كافی است تا محیط برای قارچ‌ها وكپك‌ها بین كتاب‌ها فراهم شود و در بین صفحات ظاهر شوند.

قبل از توجه به دكوراسیون و زیبایی چینش خانه، به این نكته توجه كنید كه نگهداری از كتاب‌ها درست مانند گل‌ها و گیاهان جاندار، نیاز به بررسی عوامل متعدد دارد. گوشه‌ای از منزل كه قرار است محل جای‌گیری كتابخانه باشد، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

خانه را خوب ببینید

شاید تا به حال دقت نكرده باشید كه بعضی از قسمت‌های خانه شما می‌توانند كتابخانه‌های خوبی باشند؛ به‌عنوان مثال بوفه ظروف كریستال‌تان گزینه كاملا مناسبی برای این امر است. ظرف‌های درون بوفه ممكن است سالی یك‌بار هم به‌كار شما نیایند. اما با قراردادن كتاب‌ها درون آن، هم زیبایی خانه را تأمین و هم فضای خالی جدید برای كتاب‌ها ایجاد كرده‌اید. با این روش كتاب‌هایی كه كمتر مورد نیاز هستند را به داخل ویترین منتقل كنید و كتاب‌های درسی و یا منابع علمی مورد نیازتان را در كتابخانه كوچك كنار اتاق‌ها قرار دهید. با چند تكه ظروف سفالی كوچك، یا مجسمه و... می‌توانید از وجه زیبایی ویترین‌تان همچنان استفاده كنید. نقاطی شبیه به این ویترین پیشنهادی، باز هم در خانه شما وجود دارد، با دقت به اطراف خود نگاه كنید و مكان جدیدی برای كتاب‌های عزیزتان پیدا كنید.

كتاب‌ها را درست بچینید

حالا نوبت به چینش صحیح كتاب‌ها رسیده است. اغلب اوقات با اینكه مكان قرار‌گیری كتابخانه‌ها دور از آفتاب و گرد و خاك است اما باز هم به مرور زمان كتاب‌ها دچار آسیب می‌شوند. بهتر است كتاب‌های قطوری مانند مفاتیح‌الجنان با خط درشت یا كتب مرجع دیگر اینچنینی، را به روش مرسوم ایستاده در كنار هم، نچینید. بهترین راه این است كه این دسته از كتب را به شكل قله‌ای، یعنی بزرگ‌ترین‌ها به‌صورت افقی در كف و بعدی‌ها را از نظر كوچك‌شدن اندازه در بالاتر قرار دهید. در این حالت صحافی كتاب‌های شما به هم نمی‌ریزد و سال‌های زیادی می‌توانید از داشتن آنها لذت ببرید. سعی كنید طوری كتاب‌ها را در طبقات جای دهید كه بیش از حد به هم فشرده نشوند. در غیراین صورت برای هر بار بیرون‌آوردن كتابی خاص، باید انرژی زیادی را صرف كنید و ممكن است در این میان، جلد یا صفحات كتاب دچار آسیب شود، به‌خصوص اگر كتاب قدیمی باشد، بیشتر مستعد این ازهم‌گسیختگی می‌شود.

یك راه جدید

اگر همه پیشنهادهای بالا را خوانده‌اید و باز هم راهی برای نگهداری صحیح كتاب‌هایتان پیدا نكرده‌اید باید به سراغ راه میان‌بر نهایی بروید. یعنی به كمك تكنولوژی شما می‌توانید بسیاری از كتاب‌ها را به شكل پی‌دی‌اف و نه نسخه چاپی، درون گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌های خود داشته باشید. این امكان به شما كمك می‌كند تا همچنان كتابخوان باقی بمانید. هر چند از داشتن حس خوب نوع كاغذی آن بی‌نصیب می‌شوید اما در عوض با هزینه‌ای به‌مراتب كمتر از نسخه‌های چاپی، كتب مورد علاقه خود را تهیه می‌كنید. ممكن است شما از آن‌دسته آدم‌هایی باشید كه زیاد به سفر می‌روید، در این صورت داشتن یك كتابخانه سیار كه در گوشی تلفن همراه یا تبلت شما، جای دارد، مزیتی بزرگ به‌حساب می‌آید.


منبع: همشهری آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.