تبیان، دستیار زندگی
براساس قوانین کشور و به لحاظ حقوقی هیچ کس اجازه ندارد به دیگری اجبار نماید که از موهبت داشتن فرزند چشم پوشی نماید اما در جامعه وقتی دیده می شود کارتن خواب ها و معتادین به تن فروشی روی آورده برای تأمین مواد مصرفی خود به چنین کارهای مبادرت می نمایند این س
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آری یا خیر به عقیم‌سازی کارتن خواب‌ها

براساس قوانین کشور و به لحاظ حقوقی هیچ کس اجازه ندارد به دیگری اجبار نماید که از موهبت داشتن فرزند چشم پوشی کند اما در جامعه وقتی دیده می‌شود، کارتن‌خواب‌ها و معتادین به تن‌فروشی روی آورده و برای تأمین مواد مصرفی خود به چنین کارهای مبادرت می‌نمایند این سوال پیش می‌آید که چگونه جامعه را از این قبیل آسیب‌ها نجات دهیم؟

فرآوری: نیره هوشیار- بخش اجتماعی تبیان
آری یا خیر به عقیم‌سازی کارتن خواب‌ها

پاسخ این سوال با طرح "عقیم‌سازی معتادین و كارتن‌خواب ها" داده شد. راه حلی که جلوی آسیب ها و هزینه های سرسام آور تولید نسل این قشر را گرفته و از نابودی آینده یک نسل جلوگیری می کند. البته این طرح با دلایت متفاوتی، مخالفان و موافقان فراوانی دارد، از جمله سازمان بهزیستی كشور که مخالفت با عقیم‌سازی كارتن‌خواب ها بوده و نگاهی همسو با وزارت بهداشت دارد.

رئیس مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی معتقد است دلیلی برای عقیم سازی این افراد وجود ندارد؛ این افراد امروز معتاد هیتند اما شاید شش ماه یا یک سال دیگر اعتیاد خود را ترک و درمان کرده و به جامعه و خانواده بازگردند و تمایل به فرزندآوری داشته باشند. ما امروز وسایل پیشگیری از بارداری در اختیار كارتن‌خواب‌ها و معتادان پرخطر می‌گذاریم تا به طور موقت از بارداری پیشگیری كنند. واقعیت این است كه این افراد، روابط جنسی ناایمن و پرخطر و متعدد و با افراد غیر همسرشان دارند كه باید پیشگیری شود تا صاحب فرزند نشوند. البته باید در نظر گرفت که آیا این وسایل پیشگیری که در اختیار معتادین و کارتن خواب ها قرار می گیرد در حالت خماری آنها نیز به کار می آید؟ آیا براستی از این وسایل استفاده می شود و یا باز هم باید شاهد تولد فرزندان ناخواسته این قشر باشیم؟

پروژه قانع‌سازی و عقیم‌سازی معتادین

پروژه قانع‌سازی و عقیم‌سازی معتادین از مدت ها قبل در مجلس مطرح و با حواشی خاصی همراه شد که در اینجا به آنها نمی پردازیم اما آنچه که مهم است این موضوع است که پروژه مذکور  با رضایت خودشان صورت می گیرد؟ و  قرار است چگونه و بر طبق چه مؤلفه‌هایی پیش خواهد رفت؟ آیا قانع كردن کسی كه حتی جایی برای خوابیدن ندارد و برای چند بار نشئگی حاضر است فرزندش را بفروشد، كار سختی است؟ چند درصد از نوزادانی كه در حال حاضر خرید و فروش می‌شوند مربوط به كارگران جنسی هستند و چند درصد مربوط به معتادان است؟

همچنین نباید دست رو دست گذاشت تا کودکان حاصل از معتادین و كارتن خواب ها  تعدادشان آنقدر افزایش یابد که به یك بحران در کلان شهر تهران تبدیل شود.

باید پروژه قانع کردن معتادین و کارتن خواب ها به عقیم‌سازی؛ در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسد تا جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود. حال یا این طرح اجرا می شود و یا وسایل جلوگیری از بارداری در اختیار این افراد قرار داده می شود.

بحران ازدیاد کودکان معتادین

متاسفانه زنان معتاد علاوه بر توزیع مواد مخدر، خودشان هم مصرف می‌کنند و به سکس ورکری (روسپی گری) هم مشغول هستند، همچنین بیش از 20 درصد این زنان  "ایدز" دارند و انواع و اقسام بیماری های دیگر را نیز گسترش می‌دهند. برخی از این زنان علاوه بر اعتیاد و کارتن‌خوابی و توسعه فحشا، تنها بخاطر کسب درآمد باردار می شوند و این مهم یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی محسوب می شود. همچنین افزایش تولد کودکان نامشروع حاصل از زنان کارتن خواب می‌تواند خطرات فراوان دیگری را در پی داشته باشد. خطراتی که در آینده نزدیک جامعه را به شدت تهدید می‌کند و بایستی در همین آغاز کار برای آن چاره ای جست زیرا این کودکان با احتمال اینکه والدین آنها دچار بیماری ایدز باشند بزرگ می شوند و در جامعه حضور خواهند یافت و این روند یک تهدید پنهان است که می تواند فاجعه آفرین باشد.

همچنین نباید دست رو دست گذاشت تا کودکان حاصل از معتادین و كارتن خواب ها  تعدادشان آنقدر افزایش یابد که به یک بحران در کلان شهر تهران تبدیل شود. زیرا به هیچ وجه به صلاح نخواهد بود. پس بر مسئولین ضروریست تا با برنامه ریزی دقیق و همه جانبه بهترین شیوه را برای مبارزه با این معضل اجتماعی اتخاذ و هرچه زودتر به آن جامه عمل بپوشانند.

کلام آخر

با توجه به آنچه گفته شد؛ طرح عقیم سازی معتادین و کارتن خواب ها با هدف جلوگیری از تولد فرزندان مبتلا به انواع بیماری ها از جمله ویروس ایدز و  همچنین کاهش آسیب های اجتماعی است و بی توجهی به این مقوله باعث افزایش آسیب دیدگان اجتماعی و افزایش بیماری ایدز در جامعه و فرزندانی که ناخواسته پا به این دنیایی می گذارند که برایشان جز فقر و بیماری حاصلی ندارد. آیا شما نیز با عقیم سازی کارتن خواب ها یا معتادین موافقید یا این کار را یک عمل غیر انسانی می‌دانید؟


منبع: خبرگزاری خبرآنلاین/ خبرگزاری فارس