تبیان، دستیار زندگی
لطیفه هایی که در مورد باجناغ ها گفته می شود، بخشی از فرهنگ ما شده است. اما به نظر می رسد این ها فقط هم لطیفه نیستند و در برخی از خانواده ها به واقع رابطه باجناغ ها با فراز و نشیب زیادی مواجه است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باجناغ هم فامیل میشه؟

مروری بر چالش‌ها میان باجناغ‌ها

لطیفه‌هایی که در مورد باجناغ‌ها گفته می‌شود، بخشی از فرهنگ ما شده است. اما به نظر می‌رسد این‌ها فقط هم لطیفه نیستند و در برخی از خانواده‌ها به واقع رابطه باجناغ‌ها با فراز و نشیب زیادی مواجه است و تعجبی ندارد که زوجین در مورد خانواده یکدیگر یا اینکه مایل هستند تا چه حد با افراد خانواده گسترده خود در تماس باشند، نظر کاملاً متفاوتی داشته باشند. اختلاف فرهاد و فروزان هم بر سر همین مسئله است.

مریم عطاریان - بخش خانواده ایرانی تبیان
مرد

چالش جدید فرهاد و فروزان

اگرچه فرهاد و فروزان هر دو جوانانی تحصیل کرده و مبادی‌آداب به نظر می‌رسند، اما برخی نگرش‌های کلی در آن‌ها وجود دارد که ریشه‌های بی‌منطق بودن آن‌ها را آشکار می‌کند. خانواده هر دو آن‌ها کم‌جمعیت هستند و طبیعتاً وابستگی اعضای خانواده نسبت به هم بیشتر و حتی می‌توان گفت فرزندان هر دو خانواده به مقدار قابل‌توجهی خودخواه هستند.

اخیراً خواهر فروزان بعد از ازدواج، در نزدیکی خانه فروزان و فرهاد خانه خریده و دو خواهر هر روز با هم رفت و آمد می‌کنند و در نتیجه ملاقات باجناغ‌ها نیز با هم زیاد شده است.

فرهاد احساس می‌کند که رفتارهای باجناغ جدید باعث خلل در زندگی‌اش شده. در هر حال خواهر فروزان و همسرش تازه‌عروس و داماد هستند و تظاهرات رفتار صمیمانه آن‌ها بیشتر است و این مسئله بر روی فروزان تأثیر منفی گذاشته و او دائماً به بهانه‌های مختلف با فرهاد وارد چالش می‌شود.

همین مسئله و کاهش آرامش زندگی فرهاد و فروزان باعث شده که فرهاد نسبت به باجناغ جدید حساس شده و اصلاً تمایلی به ملاقات با وی نداشته باشد و حتی او را تهدید زندگی زناشویی‌اش می‌داند.

فرهاد حتی احساس می‌کند خانواده همسرش نیز به داماد جدید توجه بیشتری داشته و او را ترجیح می‌دهند.همه این موارد به مرور باعث نفرت فرهاد از باجناغ جدید شده است.

درگیری این زوج، بر سر دل‌بستگی خانوادگی و مواردی فراتر از آن است. متأسفانه فرهاد متوجه نیست که از مکانیزم دفاعی دوپاره سازی استفاده می‌کند و تمام صفات خوب را به خود و صفات بد را به باجناغ تازه از راه رسیده نسبت می‌دهد.

البته عملکرد نسنجیده فروزان و بی توجه‌های اخیر وی به همسرش را نباید نادیده گرفت اما به هر حال به نظر می‌رسد که فرهاد بیش از حد حساس شده است و تمام رفتارهای عادی داماد جدید و شرایط خاصی که یک زندگی نوپا دارد را مورد سوءبرداشت قرار داده و این سوءبرداشت‌ها بر میزان نفرت وی از باجناغش افزوده است. اگر رفت و آمدهای زیاد و وقت و بی وقت فروزان نبود و اگر او هم برخوردی منطقی با تغییرات ایجاد شده داشت مشکلات کمتر می‌شد.

مقایسه‌های وقت و بی وقت فروزان غرور فرهاد را جریحه‌دار کرده و خصوصاً که غرور یک مرد نشانه قدرت اوست و یک مرد همیشه انتظار دارد که همسرش رفتارهای وی را به رسمیت بشناسد.

یک نکته برای فروزان

فروزان باید طوری با فرهاد رفتار کند که گویی همیشه فردی شایسته و قابل تقدیر برای وی بوده است. هیچ‌گاه نباید رفتارهای داماد جدید را به رخ وی بکشد و همواره باید طوری رفتار کند که گویی فرهاد فردی لایق و بالغ است که می‌تواند به او تکیه کند.

ممکن است که فرهاد اخیراً عصبی و بداخلاق شده و در کلامی ساده‌تر حسود شده باشد اما شاید این تغییرات خلقی به این خاطر است که فرهاد به‌طور ناخودآگاه خواهان عشق و محبت بیشتر در رابطه با فروزان است خصوصاً که فروزان چند وقتی است توجهش نسبت به خانواده خواهرش بیشتر شده است.

وقتی فروزان رفتارهای مقایسه گرانه خود را کنار بگذارد و همانند گذشته تمرکز و توجهش به فرهاد و زندگی مشترکشان باشد، اوضاع کم‌کم عادی‌تر شده از نفرت‌ها و حسادت‌ها کاسته می‌شود.فروزان باید سعی کند خودش و عادات اخیرش را تغییر دهد و به جای اینکه منتقد فرهاد شود دوست و همسرش باشد.

شما می‌توانید زوجی خوشبخت باشید

نباید فراموش کرد که چگونگی زندگی زناشویی به نگرش ما بستگی دارد. در جریان یک زندگی عادی، می‌تواند تغییر و تحولات زیادی رخ می‌دهد. البته این تغییرات هر روزه و همیشگی نیست. گاه یک زندگی سال‌ها به روال طبیعی است و هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد اما ناگهان چند تغییر با هم روی می‌دهد.

فرزند آوری، بیماری والدین، اضافه شدن اعضای جدید به خانواده و.. همه تغییرات عادی است که در زندگی روزمره خانواده‌ها رخ می‌دهد و برخی از خانواده‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند.درگیری و چالش‌های ظریف و گاه پنهان میان باجناغ‌ها هم از خیل همین اتفاقات به ظاهر ساده است.اما نباید از نظر دور داشت که در ارتباط با خود و همسرتان شما تنها کسی هستید که می‌توانید نگرش و اندیشه خود را بررسی کنید و تغییر دهید. سعی کنید به خیل زنانی بپیوندید که زندگی هیجان انگیزی را با روابط عاشقانه خود با همسرشان در پیش دارند.

جز گروه زنانی شوید که می‌دانند چگونه در هر برهه‌ای از زمان همسرشان را عاشق خود نگه داشته و با بروز تغییرات مختلف نیز زندگی‌شان در معرض چالش‌های جدی قرار نمی‌گیرد. این کار به تلاش شما نیاز دارد. با سعی و تلاش در بهبود ارتباط با همسرتان، قطعاً به نتایج ارزنده‌ای خواهید رسید.

توجه داشته باشید که برای ارتباط مؤثر با همسرتان، هرگز عشق درونی کافی نیست بلکه باید مهر و محبت خود را به‌طور مرتب به همسرتان ابراز دارید. خواهید دید که از این طریق شما بخشی از شادی و خوشبختی همسرتان برای همیشه هستید و هیچ تغییر و تحولی در زندگی شخصی یا در اطرافتان، تأثیرات عمیق بر روابط عاطفی‌تان نخواهد گذاشت.تمام گنج‌های عالم در برابر یک زن مهربان و عاقل، بی‌ارزش هستند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.