تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش وپرورش بر عنصر نقادی رسانه با پرهیز از تخریب، تأكید كرد و گفت: رسانه ها در تصمیم سازی ، نقش كلیدی دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه با پرهیز از تخریب، همواره باید نقّاد باشد

وزیر آموزش وپرورش بر عنصر نقادی رسانه با پرهیز از تخریب، تأكید كرد و گفت: رسانه ها در تصمیم سازی ، نقش كلیدی دارند.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

رسانه با پرهیز از تخریب، همواره باید نقّاد باشد

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، پیش از ظهر امروز فخرالدین دانش آشتیانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری پانا، با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان به ویژه شهدای رسانه، روز خبرنگار را بر فعالان عرصه خبر، تبریك گفت و افزود: امروزه رسانه ها در تحقق اهداف كشورها ، نقش كلیدی دارند و در  فرآیندهای اجرایی، تأثیرگذارند.

وی افزود: در كشور ما در تمام اتفاقات و رخدادهایی كه صورت گرفته، از جمله امر انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری ، نقش رسانه و شبكه های اجتماعی بسیار پررنگ بوده است.

دكتر دانش آشتیانی ، تصریح كرد: رسانه ها نقش اصلی انتقال خواسته های مردم به حاكمیت، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند و در سرنوشت جامعه مؤثرند، بنابراین ؛ نقش آنان بسیار حساس و با اهمیت است.

وی شغل خبرنگاری را همانند حرفه معلمی، رسالتی خطیر دانست و خاطرنشان كرد: همان طور كه لازمه معلم خوب بودن ، داشتن عشق و علاقه به این شغل است، خبرنگار هم علاوه بر داشتن تخصیص و تعهد، باید به حرفه خود عشق ورزد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضور خبرنگاران در جبهه های حق علیه باطل، اظهار كرد: شجاعت خبرنگاران در خط مقدم جبهه برای انعكاس صحنه های واقعی جنگ ، مثال زدنی و ستودنی است و عشق واقعی ، آنان را به حرفه خود نشان می دهد.

وی افزود: خبرنگاران باید تلاش كنند واقعیت را به جامعه منتقل كنند و دراین راستا، اخلاق حرفه ای كه از آموزه های دین اسلام است، سرلوحه كار خویش قرار دهند.

دكتر دانش آشتیانی ، شفافیت و صداقت را مهم ترین شاخصه خبرنگاران برشمرد و اظهار كرد: همان طور كه یك بنگاه اقتصادی با شفافیت و صداقت،  اعتماد مردم را جلب می كند و عیب و حسن كالای خود را به مردم می گوید، یك رسانه هم باید این گونه عمل كرده، واقعیات را در جامعه منتشر كند به گونه ای كه صداقت و شفافیت در اخبار نمایان باشد، اگر خبرنگاران چنین عمل كنند، می توانند مخاطبان بیشتری را جذب و جلب نمایند.

وی گفت: از آنجا كه خبرگزاری پانا وابسته به نظام تعلیم و تربیت كشور است ، عملكرد او باید برای سایر رسانه ها، الگو باشد.

وزیر آموزش وپرورش،  ادامه داد: یك رسانه، علاوه بر بیان واقعیت ها، باید مسائل جامعه را نقد كند و اگر خبرگزاری  تنها نكات مثبت را پوشش دهد و از نقدكردن ‌خودداری كند، ارزش خود را از دست می دهد،‌بنابراین؛ خبرگزاری پانا باید عملكرد آموزش و پرورش را نیز مورد نقد قرار دهد.

عضو كابینه تدبیر و امید، خاطرنشان كرد: نقد و نقّادی با تخریب متفاوت است، رسانه ها باید حرمت افراد و مسئولان را در هر سمتی كه هستند، رعایت كنند و از تخریب شخصی آنان بپرهیزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، سازمان دانش آموزی را بازوی تغییر رویكرد تعلیم و تربیت توصیف كرد و گفت: مسئولیت اصلی تولید واشتغال بر عهده آموزش و پرورش است، در فرآیند آموزش باید عنصر شجاعت در دانش آموزان تقویت شود تا آنان از قدرت تفكر و تصمیم گیری كه لازمه كارآفرینی است،‌ بهره مند شوند.

وی ادامه داد: با حمایت دولت یازدهم، حدود 7 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش تخصیص یافت و كسری بودجه این وزارتخانه از 11 هزار میلیارد به 4 هزار میلیارد تومان كاهش یافت كه امیدوارم این مقدار باقی مانده نیز با حمایت های دولت تدبیر و امید به انجام برسد.

وزیر آموزش و پرورش، آموزش و تربیت را دو مقوله تفكیك ناپذیر قلمداد كرد و یادآور شد: به این دو فرآیند، در دل مدرسه پرداخته شود.

عضو كابینه تدبیر و امید ، تغییر فضای كالبدی مدارس را یكی از عوامل كمك كننده در ایجاد فرآیندهای یادگیری  ویاددهی توصیف و تصریح كرد: باید از فضاهای آموزشی با رویكرد اقتصادی كه درآمد زایی پایدار به دنبال دارد، استفاده بهینه شود.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش