تبیان، دستیار زندگی
دیده می شود که زندگی برخی روحانیون فوق حد عموم مردم است و سوار ماشین های چند ده میلیونی و ساکن خانه های مجلل هستند. نظر شما در این رابطه چیست آیا اسلام به آنها این حق را داده است ؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق روحانیون از زندگی مرفهانه در جامعه، درست است یا نه؟

دیده می شود که زندگی برخی روحانیون فوق حد عموم مردم است و سوار ماشین های چند ده میلیونی و ساکن خانه های مجلل هستند. نظر شما در این رابطه چیست ❕آیا اسلام به آنها این حق را داده است ؟!

بخش نهج البلاغه تبیان
زندگی روحانیون

از روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود که زندگی روحانیون و مبلغان مکتب اهل بیت علیهم السلام  باید مساوی با ضعیفترین و متوسط افراد جامعه باشد، و به هیچ عنوان از ساده زیستی تعدی نکنند.

علی علیه السلام فرمود؛ «خداوند پیشوایان حق را موظف ساخته است که خود را با مردم تهی دست همسان سازند تا ناداری تهی دست او را به جوش نیاورد » (الکافی ج1 ص411، نهج_البلاغه خطبه 209)

و فرمود ؛ «خداوند مرا پیشوای آفریدگان خود قرار داده است ؛ از این رو بر من واجب فرموده که درباره خودم و خورد و خوراک و پوشاکم ، همانند مردم تهی دست باشم تا فقیر به من تاسی جوید و توانگر را هم توانگری اش به سرکشی نکشاند.» (الکافی ج1 ص410)

و فرمود: «بر پیشوایان حق است که در خوراک و پوشاک از ضعیف ترین قشر مردم پیروی کنند و به خود چیزی را اختصاص ندهند که آنان قادر به تهیه آن برای خود نباشند تا فقیر (سر و وضع) آنان را ببیند و به وضعی که دارد از خداوند متعال خرسند باشد ، و توانگر آنها را ببیند و بر سپاسگزاری و فروتنی اش افزوده شود » (تذکره_الخواص ص110 )


منبع:
کانال تلگرام پرسمان اعتقادی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.