تبیان، دستیار زندگی
اینترنت یکی از جذاب ترین دستاوردهای بشر است که قدم به زندگی امروزی فرزندان ما گذاشته و دراین دنیای مجازی کودکانمان به سرزمین بدون مرزی وارد می شوند که با دنیای واقعی پیرامونشان متفاوت است دراین دنیا به رغم جنبه های سودمند می تواند آسیب های فراوانی درپی د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک شما هم معتاد است؟! +اینفوگرافیک

اینترنت یکی از جذاب‌ترین دستاوردهای بشر است که قدم به زندگی امروزی فرزندان ما گذاشته و دراین دنیای ‌مجازی کودکانمان به سرزمین بدون مرزی وارد می‌شوند که با دنیای واقعی پیرامونشان متفاوت است دراین دنیا به رغم جنبه‌های سودمند می‌تواند آسیب‌های فراوانی درپی داشته‌ باشد.

فرآوری: نیره هوشیار- بخش اجتماعی تبیان
کودک شما هم معتاد است؟! +اینفوگرافیک

اینترنت مدت طولانی ست که توسط کودکان به عنوان منابع قابل اعتماد از اطلاعات استفاده می شود. بیش از ۲۰ درصد از کودکان در حال حاضر از طریق اینترنت دسترسی به عرضه نامحدود اطلاعات را دارند. با این حال، خطرات ناشی از اعتیاد به اینترنت در میان کودکان بسیار قوی است.

استفاده از اینترنت بیش از حد در کودکان می تواند به مشکلات روحی و جسمی فراوانی منجر شود که مهم ترین آنها عبارتند از:

- استرس، بدخوابی و ضعف‌های مفصلی و بینایی

- هیجان و تیك‌های عصبی

- كم توجهی

- پرخاشگری

- بدخلقی و بهانه گیری

- بی نظمی و خود محوری

- عوارض بازی‌های خشن رایانه‌ای بر كودكان بیش فعال

- كندی رشد جسمانی

- ضعف توان بینایی و خستگی چشم

- آسیب‌های مفصلی

کودک شما هم معتاد است؟! +اینفوگرافیک
لطفا برای مشاهده اینفوگرافیک روی تصویر کلیک کنید.

علایم هشدار دهنده اعتیاد اینترنتی

رفتار شبیه اعتیاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری و بازی های آنلاین به طرز محسوسی در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته است. مانند هر رفتار اعتیاد گونه، نشانه ها و علائمی برای تشخیص این نوع اعتیاد وجود دارد. نوجوان شما اگر دو یا سه مورد از این نشانه ها را داشته باشد، می تواند در دسته بندی افراد معتاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری قرار گیرد.

ـ عدم احساس گذشت زمان، در زمان روی خط بودن

ـ استفاده از ساعات خواب و استراحت برای اتصال به اینترنت

ـ آشفتگی و عصبانیت در زمان بروز وقفه بین زمان های اتصال به اینترنت

ـ کنترل چندباره و مرتب پست الکترونیکی در هر روز

ـ کج خلقی کردن در صورت منع شدن از اتصال به اینترنت

ـاستفاده از زمان انجام تکالیف و کارهای روزمره برای استفاده از اینترنت

ـ ترجیح اینترنت بر بودن با خانواده

ـ سرپیچی از زمان تعیین شده جهت استفاده از اینترنت

ـدروغ گفتن در خصوص مدت زمان اتصال به اینترنت و یا اتصال دزدکی، زمانی که کسی در اطراف نیست!

ـ ایجاد رابطه با کسانی که روی اینترنت هستند

ـ افزایش خستگی و بداخلاقی نسبت به زمان پیش از اعتیاد به اینترنت

ـ اشتیاق فراوان جهت اتصال به اینترنت در زمان دوری از رایانه

ـ از دست دادن شوق شرکت در فعالیت هایی که قبلاً مورد توجه قرار داشته اند

ـ وجود حالت آشفتگی، عصبانیت و افسردگی در زمان هایی که امکان اتصال به اینترنت وجود ندارد. در زمانی که این امکان فراهم می شود حالات فوق از بین می روند.

راه کارهای پیشگیری از آسیب های اینترنتی

با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و نبود موانع قانونی کافی برای جلوگیری از این آسیب ها، بهترین کار، رعایت مسائل ایمنی توسط والدین و خود کاربران است که البته این امر می تواند از طریق خانواده، مدرسه و همسالان نیز صورت بگیرد.

اقدامات فوق الذکر، در موارد نقض عمدی، باید با واکنشی متناسب رو به رو شوند، مانند عدم اجازه استفاده از اینترنت در خانه و محروم سازی دانش آموز در مدرسه. نکته مهم دیگر، نحوی واکنش نشان دادن به فرزندان در مواردی است که به صورت ناخواسته موضوعات ناشایست را در اینترنت مشاهده می کنند.

در این صورت است که کودکان به مهار درونی دست می یابند و حتی وقتی که از کنترل و مهار بیرونی هم خبری نباشد، به سمت خطا و گناه نمی روند.

رابطه میان والدین و فرزندان باید به گونه ای باشد که فرزندان پس از مشاهده تصاویر و موضوعات ناشایست بتوانند آن ها را با والدین خود در میان بگذارند و از آن ها طلب کمک کنند. خانواده‌ها باید به فرزندانی که ممکن است در فضای مجازی با غریبه ها آشنا شوند، بیاموزند که چگونه با مرتکبین مسائل جنسی و عضو گیران گروه های نژاد پرست برخورد کنند. هم چنین با افرادی که می خواهند با ادای جملات عاطفی و فریبنده روابطی مخرب، با هدف مورد نظر خود، برقرار کنند، برخوردهای قاطعانه داشته باشند یا بتوانند فورا ارتباط خود را با آن ها قطع کنند .

بایدبه فرزندان فهماند که درهر صورت این امکان وجود دارد که با موضوعات ناشایست، به ویژه مسائل جنسی مربوط به بزرگسالان، مواجه شوند. فرزندان باید بدانند که می توانند به طور مثال، برای ثبت نام در یک کلاس، اطلاعات شخصی خود، نظیر نام و نشانی را در یک وب سایت ثبت کنند، ولیکن حق ندارند این اطلاعات را در محیط گپ در اختیار یک غریبه قرار دهند. باید به فرزندان گفته شود که قبل از ثبت مشخصات در یک سایت از والدین خود اجازه بگیرند .

در خاتمه باید متذکر شویم که صرف وجود مهارهای بیرونی و کنترل خارجی فرزندان کافی نیست، بلکه باید با ارائه آموزش های اخلاقی و معنوی، فرزندان پیوسته خود را در محضر خدای تعالی ببینند. در این صورت است که کودکان به مهار درونی دست می یابند و حتی وقتی که از کنترل و مهار بیرونی هم خبری نباشد، به سمت خطا و گناه نمی روند.

کلام آخر

با توجه به آنچه گفته شد باید بدانیم که امروزه بهترین امکانات ارتباط و فعالیت رسانه‌ای دنیا در قالب اینترنت متجلی شده، اینترنت همانند یک قایق تفریحی و دریانوردی ما را به سواحل زیبای جهان می برد، اما حقیقت این است که در این سواحل‌ کوسه های خطرناکی وجود دارد که فرزندانمان را تهدید می نماید.
منابع: خبرگزاری مهر/ خبرگزاری ایسنا