تبیان، دستیار زندگی
ماه گرفتگی در روز سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۳ دقیقه شروع شد و تا ساعت ۰۰:۰۰ ماه گرفتگی پایان یافت. ماه گرفتگی یا خُسوف هنگامی روی می دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباترین تصاویر ماه گرفتگی ١٦ مرداد در نقاط مختلف جهان

ماه گرفتگی در روز سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۳ دقیقه شروع شد و تا ساعت ۰۰:۰۰ ماه‌گرفتگی پایان یافت. ماه‌گرفتگی یا خُسوف هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود. زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد.

فرآوری بخش دانش و زندگی تبیان
ماه گرفتگی

ماه گرفتگی شب گذشته به جز در آمریکا در چهار قاره کره زمین قابل مشاهده بود.

به گزارش «انتخاب»؛ شب گذشته زمین شاهد پدیده ماه‌ گرفتگی بود. این پدیده در ساعت ۲۱ به‌وقت ایران از کشورمان قابل مشاهده بود.

در این رویداد ماه در مسیر گردش خود به دور زمین، برای ساعتی بخشی از قرصش وارد مخروط بزرگ سایه زمین در فضای بین‌سیاره‌ای شد، پدیده‌ای که از آن با عنوان رخداد خسوف جزئی یاد می‌کنند.

این ماه‌گرفتگی در بخش بزرگی از جهان شامل آسیا، آفریقا، اروپا و استرالیا دیده شد.

این خسوف از نوع تمام سایه‌ای است لذا وجوب خواندن نماز آیات را در پی دارد.

در این نوع خسوف‌ها، ماه وارد بخش تمام سایه زمین می‌شود در نتیجه تمام یا قسمتی از ماه وارد بخش تمام سایه زمین می‌شود در نتیجه تمام یا قسمتی از ماه گرفته و تاریک می‌شود، بطوری که برای عموم بینندگان قابل مشاهده خواهد بود.

ماه‌گرفتگی شب گذشته متعلق به دوره ساروس ۱۱۹ است و شصت‌ودومین گرفت از ۸۳ گرفت این دوره محسوب می‌شود.

ماه گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که زمین بین خورشید و ماه قرار گیرد.

به‌صورت تقریبی، هر دوره کسوف یا خسوف (خورشید‌گرفتگی یا ماه‌گرفتگی)، ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است و هرچند که در سال بین ۲ تا ۳ خورشیدگرفتگی و صفر تا ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد، این امر به دوره‌های مختلف تعلق دارد.

ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی
ماه گرفتگی


منابع: میزان، انتخاب،‌ گجت نیوز، گیل نگاه