تبیان، دستیار زندگی
از امروز فیلم های تازه روی پرده می آیند تا ترکیب اکران دوم تابستان که از هفته پیش کلید خورده بود تکمیل شود. در این گزارش مروری داریم بر آن ها تا با آگاهی بیشتر سراغ شان برویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفترچه راهنما برای فیلم های جدید سینما

از امروز فیلم های تازه روی پرده می آیند تا ترکیب اکران دوم تابستان که از هفته پیش کلید خورده بود تکمیل شود.در این گزارش مروری داریم بر آن ها تا با آگاهی بیشتر سراغ شان برویم.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
سارا و آیدا

بیست و یك روز بعد / سیدمحمدرضا خردمندان

سیدمحمدرضا خردمندان در اولین ساخته بلند سینمایی خود نوجوان ها را محور روایت قصه اش قرار داده و دوربینش به سمت خانواده های پایین شهر چرخیده. داستان«بیست و یك روز بعد» درباره پسری به نام مرتضی است كه پدرش را از دست داده، مادرش بیمار است و خودش آرزوی فیلمساز شدن دارد. به دفتر تهیه كننده ای سر می زند و رزومه می دهد. برای جور كردن سرمایه از بچه های مدرسه پول می گیرد تا برای شان شعبده اجرا كند و ... .«بیست و یك روز بعد» به سیاق فیلم های دهه شصت (این تعبیری منفی نیست) راوی آرزوها و آمال های نوجوان ها است كه در نهایت با خوشی تمام می شود.

 تركیب بازیگران: ساره بیات نقش مادر مرتضی را بازی می كند،‌بیمار است ولی با بچه ها رفیق. بازی اش به اندازه است و باورپذیر.حمیدرضا آذرنگ صاحب گیم نیت است و رفتارش زیادی كاریكاتورگونه است.     امیرحسین صدیق،سینا رازانی و جلال فاطمی دیگر بازیگران فیلم هستند. نقش مرتضی را مهدی قربانی بازی كرده كه سال پیش در «ابد و یک روز» دیده شد. او در آن فیلم نقش پسر آخر خانواده را بازی می كرد كه سمیه به خاطر او نرفت!

سارا و آیدا / مازیار میری

داستان فیلم «سارا و آیدا» درباره یک رفاقت زنانه است؛ دوستانی که قرار است پشت هم باشند و حالا برای ایستادن پای این قرار هزینه گزافی را می‌پردازند. توضیح بیشتر احتمالا باعث لو رفته داستان شود اما همین‌قدر بدانید که داستان و ایده اولیه (فارغ از کیفیت پرداخت سینمایی)برگ برنده این فیلم است. به پرداخت سینمایی اش اما نقدهای جدی و اساسی وارد است كه عمدتا به تبدیل ضعیف ایده ای جذاب به فیلمنامه و در نهایت فیلم برمی گردد. پایان بندی فیلم دیگر پاشنه آشیل «سارا و آیدا» است.

تركیب بازیگران: ترکیب غزل شاکری، پگاه آهنگرانی و مصطفی زمانی برای خوش اقبالی یک فیلم در گیشه، ترکیب قابل قبولی است. بخصوص زوج شاکری و آهنگرانی که در فضای داستان به خوبی توانسته‌اند دو کاراکتر «سارا و آیدا» را از آن خود کنند و یک رفاقت باورپذیر را به تصویر بکشند این اما به معنای توان بازیگران مذكور در تضمین گیشه فیلم نیست و صرفا ناظر به بازی خوب شان است. سعید چنگیزیان، میثاق زارع، شیرین یزدان‌بخش، احمد هاشمیان،عباس احمدی مطلق و تینا پاکروان دیگران بازیگران «سارا و آیدا» هستند كه نقش های كوتاهی بر عهده دارند.

زادبوم / ابوالحسن داودی

«زادبوم» از جمله فیلم هایی است كه سال ها در محاق بوده و حالا فرصت نمایش پیدا كرده. فیلم داستان چند خانواده را روایت می كند كه از ایران مهاجرت كرده و حالا در اندیشه بازگشت هستند. كارگردان این مفهوم را با داستان واقعی لاک‌پشت‌هایی درآمیخته؛‌آن ها است وقتی سر از تخم درمی‌آورند، راه اقیانوس را در پیش می‌گیرند و می‌روند، اما پس از بلوغ در سی سالگی، برای تخم‌گذاری به زادگاهشان باز می‌گردند. برگ برنده فیلم شعاری نشدن است كه توانسته در وهله اول قصه تعریف كند. این را هم بدانید تولید این فیلم دو سال طول کشید و بخش‌هایی از آن در تهران، قشم، دوبی و آلمان فیلمبرداری شده است .

تركیب بازیگران: از جذابیت های «زاد بوم» عزت‌الله انتظامی است كه جزو آخرین فیلم هایی است كه بازی كرد. مسعود رایگان، رویا تیموریان، پگاه آهنگرانی و بهرام رادان دیگر بازیگران فیلم هستند كه بازی های شان برگ برنده فیلم بحاسب می آید.

فصل نرگس/نگار آذربایجانی

نگار آذربایجانی بعد از «آیینه های روبرو» كه داستانش درباره مشكلات ترنس ها بود و مورد توجه واقع شد، سراغ یك داستان انسانی رفت. قصه «فصل نرگس» درباره اهدای قلب است؛‌او برای روایت این داستان سراغ زندگی چند قشر از جامعه رفت: امیر آقایی بازیگر سینما است و ریما رامین فر راننده تاكسی. یكتا ناصر دختر شهرستانی كه عاشق مردی نقاش (پژمان بازغی) شده و ... در طول فیلم سرنوشت هر كدام روایت می شود و در پایان به هم گره می خورد. فیلم «فصل نرگس» ادای دینی به زنده یاد عسل بدیعی هم كه قلبش پس از مرگ اهدا شده هم هست. فیلم می تواند سرگرم تان كند و شاید از دنیای شاه پریانی اش لذت ببرید اما قصه اش را بارها شنیده اید و چندان شگفت زده نمی شوید.

 تركیب بازیگران: یکتا ناصر در نقش دختری شهرستانی و عاشق پیشه بازی جذابی دارد. امیر آقایی شمایلی باورپذیر از زندگی یك بازیگر ارائه كرده و«فصل نرگس» جزو نقش های خوب كارنامه اوست. ریما رامین فر نقش راننده تاكسی دارد و در جاهایی یادآور«هما»ی سریال «پایتخت» است. پژمان بازغی، شایسته ایرانی،    محمدرضا هدایتی،صالح میرزاآقایی و  گوهر خیراندیش دیگر بازیگران فیلم هستند.

پریناز/بهرام بهرامیان

«پریناز» جزو فیلم های توقیف شده ای است كه بالاخره رنگ پرده می بیند. بهرام بهرامیان بعد از «آل» سراغ این فیلم رفت اما در آستانه جشنواره فجر مهر توقیف خورد. فیلم یكی دو اكران معدود برای اصحاب رسانه داشته و هنوز این سوال هست كه چرا باید «پریناز» به مشكل اكران بربخورد؟! فیلم درباره دختر بچه ای خانواده خود را از دست داده و قرار است از سوی خانواده مادرش نگهداری شود، اما در خانواده جدید ماجراهایی برای وی رخ می دهد كه زیربنای قصه را تشكیل می دهد. بچه پیش عمه ای وسواسی قرار است گذران زندگی كند و همین وسواس او را در تنگنا قرار می دهد. «پریناز» ضمن هشدار درباره مسائل مربوط به لزوم مراقبت سفت و سخت از بچه ها ، وسواس بیش از حد را نقد می كند. از قضا مصادیق فیلم را این روزها متاسفانه بیش از پیش شاهدیم. فیلم قید16+ خورده است.

تركیب بازیگران: نقش عمه را فاطمه معتمدآریا بازی می كند كه اتفاقا در خلق یك شخصیت وسواسی موفق عمل كرده. مصطفی زمانی، فرهاد آئیش، حمید فرخ‌نژاد، طناز طباطبایی، شبنم قلی خانی،‌فرخ نعمتی، مژگان بیات و حسن نجاریان دیگر بازیگران فیلم هستند. سطح بازی ها آن ها قابل دفاع است.

گذر موقت/افشین هاشمی

«گذر موقت» قرار بوده یک کمدی فانتزی باشد اما نشده. داستان فیلم درباره دو پیرمرد است که بخاطر بیماری بستری هستند.آن ها فرار می کنند تا یک شب خوش باشند. برای شان اتفاقاتی رخ می دهد و خود را ملزم می دانند به همنوعان کمک کنند.فیلم میان فیلمی کمدی، موزیکال و بیانیه ای روشنفکرانه درباب نوع دوستی و تنهایی آدم ها رها شده. فیلمنامه، بازی ها و کارگردانی ضعف های اساسی دارند. فیلم از دقیقه دهم به بعد خسته کننده می شود و ممکن است مثل خیلی های دیگر سالن را از نیمه فیلم ترک کنید.

تركیب بازیگران: اسماعیل محرابی و مسعود کرامتی بازیگران اصلی «گذر موقت» هستند و پانته‌آ بهرام، شقایق فراهانی، شبنم فرشادجو ،شقایق دهقان،هومن برق‌نورد ،لادن مستوفی نیز در این فیلم حضور دارند.

شنل/حسین کندری

فیلم داستان زندگی یک زن پرستار است که با شرایط خاصی با فرزندش زندگی می‌کند.قصه برگ برنده آن است بویژه این که چند چرخش اساسی دارد و شما را غالفگیر می کند. داستان خوب امتیاز اصلی «شنل» محسوب می شود. بویژه این که در بیست دقیقه ابتدایی با یک تریلر هیجان انگیز و پر رمز و راز روبر هستیم. فیلم قصه خوبی دارد اما بخاطر ضعف کارگردانی از یک سوم فیلم به بعد دست «شنل»رو می شود.

ترکیب بازیگران: تنها بازیگر مطرح باران کوثری است.رضا بهبودی، بهار کاتوزی،مهدی حسینی‌نیا و مسعود فروتن دیگر بازیگران «شنل» هستند.