تبیان، دستیار زندگی
ژاله علو چندین دهه است در رادیو، تلویزیون و سینما هنرنمایی می کند.وی در این دهه های جذاب و پر دردسر توانست نام و هنر خویش را پاکیزه نگه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانویی با وقار، هنرمندی بی مثال

ژاله علو چندین دهه است در رادیو، تلویزیون و سینما هنرنمایی می کند.وی در این دهه های جذاب و پر دردسر توانست نام و هنر خویش را پاکیزه نگه دارد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
ژاله علو

ژاله علو هنرمندی است که همتای او بین هنرمندان دیگر دیده نشده و نخواهد شد. صدای گیرا و زیبا، همراه با وقاری مثال زدنی از وی هنرمند توانا و قابل احترامی ساخته که همگان هنر و وقارش را می ستایند.وی با وجود استعداد فراوان،صدای عالی، دانش و زیبایی ظاهری،هرگز حاضر نشد دامن خود را آلوده به شهرت کاذب کند.

ژاله علو چندین دهه است در رادیو، تلویزیون و سینما هنرنمایی می کند. وی در این دهه های جذاب و پر دردسر توانست نام و هنر خویش را پاکیزه نگه دارد.رادیو برای او خانه همیشگی محسوب شده و می شود. ژاله علو دوست داشتنی و قابل احترام ،مدتی است کم کار و خانه نشین شده. به بهانه کم کاری و بزرگداشت وی در اختتامیه جشنواره فیلم شهر با چند نفر از هنرمندان درباره خصوصیات اخلاقی و کاری این هنرمند بزرگ گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

سعید نیکپور با بیان اینکه ژاله علو سرمایه هنری کشوراست، به «صبا» گفت: از دوران کودکی با ژاله علو آشنا شدم، زمانی که با پدر و مادر به سینما و تئاتر می‌رفتیم. اولین فیلمی که در کودکی از ایشان دیدم به نام «افسونگر» ،حدود سال ۳۱ و ۳۲ بود و از آن زمان بازی ایشان در ذهن من باقی ماند.

تعداد زیادی فیلم سینمایی، تئاتر و نمایشنامه در حوزه دوبله کار کردند. اولین بار سال ۱۳۶۴ ایشان را در کاخ جهان نما(نیاوران) دیدم که از پله ها بالا می آمد. یک آرتیست به تمام معنا دیدم . طرز راه رفتن، برخورد و رفتارش با دیگران کاملا متفاوت و خاص بود. برخوردش با تک تک افراد ،از کوچک و بزرگ با متانت و شرافت بود.فهمیدم با یک آرتیست تمام و کمال در ارتباط هستم.

در مجموعه «امیر کبیر» که با ایشان همبازی بودم در ۳ – ۴ سکانس پی بردم این حرفه و هنرپیشگی آدم های خاص خودش را می‌طلبد. این انسان بزرگ، نمونه و الگوی یک آرتیست درجه یک ایرانی هستند.

وی ادامه داد: ایشان طی دوران زندگی آرام ترین زندگی را از لحاظ روح و روان و جسم دارند. در این سن، وقتی از نزدیک با ایشان رو به رو می‌شوید لذت می برید، چرا که نیت پاک دارند و بد هیچ کس را نمی خواهند. آرزوم دارم باز هم درکنار ایشان یک زندگی نمایشی را تکرار کنم و فکر کنم این اتفاق بیفتد.

ناصرممدوح گوینده و دوبلور نیز درباره ژاله علو گفت: از پیشکسوتان بنام در عرصه گویندگی رادیو هستند. کارهای فاخر بسیاری دارند و در این حرفه بسیارزحمت کشیده و فرهیخته اند. اوایل انقلاب سریال «سال های دور از خانه»(اوشین) را دوبله و زحمت زیادی در این سریال کشیدند، سریالی که باید از نظر گفتاری ویرایش می‌شد. ژاله علو در امر دیالوگ ها تواناست و ایشان عزیزترین بانوی ما و فخر رادیو هستند.عزیز همه هستند خیلی دوست شان دارم و برای شان آرزویی سلامتی می‌کنم.

علی حاجی نوروزی صدابردار با سابقه رادیو با اشاره به اینکه ژاله علو نیازی به معرفی ندارد و استاد اخلاق، هنر، کارگردان و بازیگر بنامی است، عنوان کرد: بنده  افتخار این را داشتم که از جمله شاگردان ایشان باشم. علو خانمی با نشاط و بسیار جسور هستند و همیشه با بسم الله الرحمان رحیم کار را شروع می کردند.بسیار با معرفت و مومن به خدا هستند.

خود را شاگرد علو می‌دانم و افتخار همکاری با ایشان را داشتم. در حوزه رادیو به واسطه نام و حضورعلو شناسنامه آن ۵۰ ساله شده. خانم علو قبل از انقلاب در «برنامه دوم» رادیو نمایش‌های بسیار سنگین که از روی ادبیات جهان تنظیم شده بود ایشان می‌خواندند. بنده آن روزها نوجوان بودم و برنامه ایشان را گوش می‌دادم.

وی یادی از خاطرات خود با علو کرد و گفت: بهترین خاطرات من در دهه ۵۰ که وارد رادیو شدم با برنامه «صبح جمعه با شما» با ایشان آشنا شدم.از دهه ۶۰ کنار ایشان شاگردی کردم و معرفت و اخلاق یاد گرفتم . برجسته ترین شخصیت ایشان توکل به خدا داشتن است. ژاله علو روح و جسمش در رادیو بود و همه آن را به عنوان فردی هنرمند و با اخلاق دوست دارند. متاسفم که  این روزها به خاطر آلودگی هوا در منزل هستند و کم کار شده اند.

بهرام ابراهیمی کارگردان و بازیگر رادیو نیز گفت: بنده در سال هایی که در رادیو فعالیت می‌کردم افتخار این را داشتم  در خدمت ژاله علو باشم. اگر به دنبال یک انسان شریف و کامل هستید ایشان بهترین گزینه هستند. بعد از فوت  مادرم در سال ۸۱ هرگز خلایی را با بودن در کنار ژاله علو حس نکردم. ایشان انسانی شریف، هنرمندی توانا و فاخر هستند .حیف است که کم کارند وجوانان فعال در این عرصه نمی‌توانند از دانش ایشان بهره‌مند شوند.

مینو جبارزاده کارگردان و بازیگر رادیو هم در این باره، بیان کرد: سال‌های سال است با ژاله علو کار می‌کنم. استادی فرهیخته که کارگردانی بسیاری از نمایش ها را برعهده داشتند. خانم علو بسیار متواضع و با تجربه هستند . بنده در حدی نیستم که بخواهم ایشان را توصیف کنم. بزرگ و بزرگوار هستند و تاسف می‌خورم که درحال حاضر کم کار شدند و ما رامحروم کردند از وجود خودشان.

رامین پورایمان کارگردان و بازیگر رادیو نیز گفت: کسی نمی‌تواند درمورد هنر و نگاه خانم علو جسارت کند و نظر بدهد، هرکس هم نظر بدهد دچار یک خطای عظما شده است.

خود را شاگرد علو می‌دانم و افتخار همکاری با ایشان را داشتم. در حوزه رادیو به واسطه نام و حضورعلو شناسنامه آن ۵۰ ساله شده. خانم علو قبل از انقلاب در «برنامه دوم» رادیو نمایش‌های بسیار سنگین که از روی ادبیات جهان تنظیم شده بود ایشان می‌خواندند. بنده آن روزها نوجوان بودم و برنامه ایشان را گوش می‌دادم.

وی ادامه داد: خانم علو آبروی رادیو هستند.همدوره های خانم علو که باید در مورد ایشان سخن بگویند، رفتند. ایشان فراتر از یک بازی ایفای نقش می‌کردند و در زمان  کارگردانی بیش از آن نمایشنامه ما را راهنمایی و هدایت می‌کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ژاله علو حیثیت نمایشنامه های رادیویی و قله دانش این حرفه هستند. من افتخار این را داشتم که در کنار ایشان باشم. وقتی ایشان می‌آ‌مدند با خودشان آرامش می آوردند.

منبع: خبرگزاری صبا