تبیان، دستیار زندگی
محققان می گویند اگر می خواهید فرزندتان با اشتیاق سبزیجات بخورد سعی کنید در طول شیردهی به نوزادتان، سبزیجات مصرف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه کودکان را در شیرخوارگی به سبزیجات علاقه‌مند کنیم؟

محققان می‌گویند اگر می‌خواهید فرزندتان با اشتیاق سبزیجات بخورد سعی کنید در طول شیردهی به نوزادتان، سبزیجات مصرف کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مصرف سبزیجات در کودک

محققان مرکز حواس شیمیایی مونل فیلادلفیا دریافتند نوزادانی که شیر سینه با عطر و طعم سبزیجات می‌خورند کمتر از مصرف سبزیجات در دوره کودکی اجتناب می‌کنند.

جولی مینلا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تجربه حسی هر کودکی منحصربه‌فرد است اما طعم و مزه اولین غذا که از رحم شروع می‌شود بستگی به آن چیزی دارد که مادر مصرف می‌کند.»

زمانی که مادر باردار سبزیجات مصرف می‌کند مایع آمونیاک مادر و بعد از آن شیر مادر طعم سبزیجات می‌گیرد و همین طعم و مزه به کودک منتقل می‌شود؛ از این‌رو در دوره پیش‌دبستان کمتر از خوردن سبزیجات خودداری می‌کند.

همانند بسیاری از مادران و افراد بزرگسال، کودکان بیشتر مایل به انتخاب میان وعده‌های شیرین و شور و نوشیدنی‌های قندی هستند که همگی در چاقی و بیماری‌های مزمن نقش دارند.

زمانی که مادر باردار سبزیجات مصرف می‌کند مایع آمونیاک مادر و بعد از آن شیر مادر طعم سبزیجات می‌گیرد و همین طعم و مزه به کودک منتقل می‌شود؛ از این‌رو در دوره پیش‌دبستان کمتر از خوردن سبزیجات خودداری می‌کند

در این مطالعه، مینلا به طور تصادفی ۹۷ مادری که به نوزادشان شیر می‌دادند را به یکی از ۵ گروه اختصاص دادند.

به مدت یک ماه، سه گروه نصف فنجان آب هویج، کرفس، چغندر و یا سبزیجات دیگر را قبل از شیردهی نوشیدند. یک گروه زمانی شروع به نوشیدن آب سبزیجات کردند که نوزادشان دو هفته شده بود، و گروه دیگر در زمان ۱.۵ ماهگی و گروه سوم در زمان ۲.۵ ماهگی نوزاد شروع به مصرف آب سبزیجات کردند.

مادران گروه چهارم به مدت سه ماه و زمانی که کودکشان دو هفته‌ای بود، آب سبزیجات نوشیدند. گروه پنجم به عنوان گروه کنترل هیچ آب سبزیجاتی نمی‌نوشیدند.

محققان مشاهده کردند زمانی که غذاهای پخته به رژیم غذایی کودک اضافه شد کودکانی که در معرض شیر مادر با طعم سبزیجات قرار گرفته بودند حس بدی نسبت به غذایشان نشان نمی‌دادند.

همچنین هر چقدر قرارگیری در معرض طعم و مزه سبزیجات زودتر شروع شود، احتمال اجتناب کودک کمتر خواهد بود.


منبع: مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.