تبیان، دستیار زندگی
ست از سال 78 تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از طلاب حوزه های علمیه در آموزش های مختلف ادبی، هنری و تصویری دفتر تبلیغات اسلامی شرکت داشته و با هنرهای مختلفی مانند خوشنویسی، داستان نویسی، تربیت مدرس داستان نویسی، ادبیات ، نویسندگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش های هنری به 10 هزار طلبه علوم دینی ارائه شده است

از سال 78 تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از طلاب حوزه های علمیه در آموزش های مختلف ادبی، هنری و تصویری دفتر تبلیغات اسلامی شرکت داشته و با هنرهای مختلفی مانند خوشنویسی، داستان نویسی، تربیت مدرس داستان نویسی، ادبیات ، نویسندگی و ویراستاری، فیلمنامه نویسی، نقد و تلحیل سینمای معاصر جهان، نقد فیلم، فیلم سازی و تولید فیلم، طراحی، نقاشی، گرافیک، خوشنویسی ، تذهیب و گرافیک و انیمیشن کامپیوتری آشنا شده اند.

حجت الاسلام بنکدار - سرپرست مرکز فرهنگی کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اعلام این خبر گفت: با هدف تعالی بخشی به هویت دینی تبلیغی هنرجویان طلبه و بازتاب آن در جامعه اسلامی، بخش آموزش هنر دفتر تبلیغات اسلامی از سال 61 فعالیت خود را با هدف آموزش های هنرهای ادبی، تجسمی و تصویری به طلاب حوزه علمیه شروع کرد.

وی افزود: در این مدت از اساتید مختلفی مانند محمدعلی سپانلو، احمد ضابطی جهرمی، نادر ابراهیمی، ناصر پلنگی ، دکتر حلیمی، احمد عبدالرضایی شفیعی، موحد در دوره های مختلف آموزشی رشته های گوناگون مانند ادبیات دراماتیک، تئوری تدوین، فیلم نامه نویسی، کارگردانی ، قصه نویسی ، مبانی هنرهای تجسمی ، تاریخ هنر و خوشنویسی استفاده شده است.

مدیر هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت : در این بخش سه مدیریت هنرهای ادبی، هنرهای تجسمی و هنرهای تصویری در کنار دفتر هماهنگی های آموزش آموزش های مختلفی را به طلاب ارائه می دهند که در شاخه علوم ادبی، داستان نویسی، تربیت مدرس داستان نویسی، ادبیات، نویسندگی و ویراستاری، در شاخه هنرهای تصویری، فیلمنامه نویسی، نقد و تحلیل سینمای معاصر جهان ، نقد فیلم، فیلم سازی، تولید فیلم و در هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، تذهیب و گرافیک و انیمیشن کامپیوتری برگزار می شود.

وی افزود: تعداد طلاب هنرجو در گرایش آموزش هنرهای تجسمی در سال 78 ، 448 نفر، سال 79 ، 426 نفر، سال 80 ، 776 نفر، سال 81 ، 1056 نفر، در سال 82 ، 1052 نفر بوده است. با ارائه برنامه ای تحت عنوان کانون های هنری به صورت کلاس های تخصصی در دوره های یک ساله در سال 83 ، 276 نفر در این آموزش ها شرکت کرده و در نیمه اول سال 84 نیز 125 نفر در این کلاس ها شرکت داشتند.

بنکدار گفت: در بخش آموزش های ادبی در سال 78 ، 125 نفر، در سال 79 ، 132 نفر، در سال 80 ، 164 نفر، سال 81 ، 266 نفر، در سال 82 ، 288 نفر شرکت کردند. با تخصصی و طولانی مدت شدن برنامه ها در سال 83 ، 276 نفر و در سال 84 ، 72 نفر در این کلاس ها شرکت کردند.

وی افزود: در بخش هنرهای تصویری در کلاس هایی مانند فیلم نامه نویسی، تحلیل فیلم نامه ، مبانی نقد فیلم ، تحلیل سینمای معاصر، کارگردانی فیلم نامه نویسی پیشرفته نیز در سال 78 ، 35 نفر، سال 79 ، 125 نفر، سال 81 ، 165 نفر، سال 82 ، 171نفر حضور داشتند که این تعداد در سال 83 با فعال شدن کلاس های تخصصی بلند مدت به 276 نفر رسید.

تشکیل کانون های هنری طلاب

سرپرست مرکز فرهنگی کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنین از تشکیل کانون های هنری معاونت فرهنگی هنری دفترتبلیغات اسلامی با مدیریت طلاب فارغ التحصیلان دوره های هنری خبر داد و گفت: در اهداف این کانون ها، گسترش هنر با محتوای فرهنگ اسلامی ایرانی، تعالی بخشیدن به روش های تبلیغی با استفاده از مهارت های هنری طلاب ، شناسایی روحانیون هنرمند با هدف استفاده از تجربه و مهارت آنان در خلق آثار ارزنده ، آشنایی طلاب هنرمند با یکدیگر و مراکز هنری و شناساندن آثار طلاب هنرمند به عموم مردم با حضور در جشنواره ها، نمایشگاه ها و مسابقات کشوری و بین المللی اعلام شده است.

وی افزود: در برنامه این کارگاه ها، برگزاری کلاس های مختلف ادبی و هنری پیش بینی شده است همچنین اعطای وام و تسهیلات جهت تولید فیلم و تولید آثار ادبی و تجسمی ، اعطای مدرک وگواهی نامه پایان دوره و بازاریابی آثار از مساعدتهای این معاونت به این کارگاهها تا پایان سال گذشته بوده است.

تشکیل دوره های تخصصی هنری برای طلاب

بنکدار افزود: در سال جاری و با توجه به تغییر چارت تشیکلاتی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با هدف تخصصی و طولانی کردن آموزش های هنری به طلاب علوم دینی، بخش آموزش هنری دفتر از معاونت فرهنگی و هنری جدا شده و در زیر مجموعه معاونت آموزش قرار گرفته است.

وی افزود: در دوره های جدید آموزشی، دروس به صورت بلند مدت، تخصصی و همراه با ارائه گواهی نامه رسمی برای طلاب برگزار خواهد شد. به همین منظور هم اکنون تدوین شرح دروس و مقدمات علمی هر شاخه از علوم در این دفتر در حال تهیه است.

بنکدار افزود: ایجاد کتابخانه تخصصی با بیش از سی هزار جلد و بیست هزار عنوان کتاب درکنار یکصد عنوان نشریه تخصصی ادبیات وهنر از فعالیتهای دیگر این معاونت در جهت گسترش بوده است .