تبیان، دستیار زندگی
معرفی چند کتاب برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با حضرت امام رضا(ع).
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه غریب من

معرفی چند کتاب برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با حضرت امام رضا(ع).

فرآوری: منیژه خسروی- بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
ماه غریب من

ماه غریب من/مجید ملامحمدی

این کتاب شامل داستانهای کوتاهی درخصوص زندگی امام رضا (ع) ، اتفاقات و روایات آن زمان و معجزات  و ملاقات های مردم با امام هشتم است که به ترتیب زمانی مرتب شده اند و از زمان خریدن نجمه خاتون به عنوان یک کنیز به فرمان امام موسی کاظم (ع) تا زمان شهادت امام رضا (ع) با زبانی ساده و روان به تصویر کشیده است. از نکات جالب این کتاب تصاویری است که از آن ها استفاده شده است. نقاش این اثر، محمدمهدی طباطبایی، در کنار هر داستان تصاویر ساده و در عین حال جذاب و تأمل برانگیزی گنجانده است. در فهرست "ماه غریب من"، نام داستان هایی با این عناوین به چشم می خورد: تولد آفتاب، ماجرای شمع،تکه های طلا، در جستجوی دریا، بوی غربت، کفتار، نماز عید و...

مسافر خراسان:حضرت امام رضا (ع)/ مهدی مراد حاصل

در این کتاب مطالبی درباره ولادت، کودکی، شخصیت مهربان و صمیمی، تلاش علمی، شرایط سخت سیاسی، امامت، دوستان و دشمنان، مبارزه و ولایت عهدی امام رضا(ع) با ذکر داستان های مرتبط با آنها آورده شده است. همچنین توضیحاتی راجع به سفر امام رضا (ع) به ایران و معجزات این امام در شهر های ایران آورده شده که جذابیت خاصی دارد.در انتهای کتاب نیز توضیحاتی مختصر درباره شرایط امام برای پذیرش اجباری ولایتعهدی مامون، جلسات علمی مامون برای تحقیر امام، روز بیعت امام با مامون، نماز عید فطر، ماجرای باران، حق گویی امام، نحوه شهادت مظلومانه امام توسط مامون، خونخواهی امام توسط مردم، و آثار علمی و احادیث امام آورده شده است. کتاب مسافر خراسان به اختصار تمام مطالب مهم دوران زندگی امام رضا (ع) را در خود جای داده و به طور کلی می تواند کتاب مناسبی برای بیان زندگی امام رضا برای کودکان و نوجوانان باشد.

کمال السید/ حسین سیدی

کتاب حاضر زندگینامه حضرت امام رضا (ع) و خواهرش فاطمه معصومه (س) است. متن کتاب در 38  فصل، به طرزی روان و شیوا نگاشته شده است. شرح وقایع سفر امام رضا (ع) از مدینه به خراسان و ماجرای تحمیل ولایتعهدی به آن حضرت تا به شهادت رساندن ایشان بازگو شده است. همچنین سفر حضرت معصومه و برادرانش و شهادت آنان به دست دشمنان و بیماری حضرت معصومه که به وفات ایشان در شهر قم انجامید، مورد بررسی قرار گرفته است. «عشق هشتم» روایتی داستانی است که به زندگانی و زمانه حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) می پردازد و توسط نویسنده عرب الاصل نگاشته شده و کتاب برگزیده نخستین دوره انتخاب کتاب سال رضوی و کتاب سال حوزه شده است.

مسافر غریب/ مسلم ناصری

این مجموعه قصه هایی از زندگی حضرت امام رضا (ع)  است که نویسنده سعی كرده با  نثری روان  و ساده گوشه هایی از آن را به رشته تحریر بكشاند. نوجوانان و جوانان می توانند داستان هایی از حكایات و مناظرات امام هشتم را در این مجموعه با عناوینی از از قبیل: در راه مانده، شب به یاد ماندنی، راهزنان، دست مزد قبل از كار، شست و شوی غرور، همیشه در حضور، خورشید بر بام، رویای حقیقی، توطئه‌ای كه نگرفت، نماز ناتمام، مناظره و مهمان‌كش مطالعه ‌كنند. کتاب "مسافر غریب" برگزیده کتاب سال رضوی در 1382 است.

غریب قریب/ مهدی قزلی

موضوع کتاب حاضر، سرگذشتنامه‌ای کوتاه از زندگی امام هشتم، علی بن موسی(ع) است. مطالب کتاب به وقایع تاریخی و اجتماعی عصر آن امام همام پرداخته است، و در قالب داستان‌های کوتاه با زبانی ساده نگارش یافته است. این مجموعه سعی دارد با تأمل و دقّت در زندگانی حضرت رضا(ع) و با تکیه بر فرم کوتاهه‌نویسی و ساده‌نویسی در نثر، زمینه آشنایی سریع و صریح با ایشان را فراهم کند. نگارنده، بعد از ارائه مقدمه‌ای کوتاه درباره وضعیت تاریخی و اجتماعی و سیاسی عصر آن حضرت(ع)، وقایع مهم و تأثیرگذار را در قالب داستان‌های کوتاه بازگو می‌کند. در بخشی از این نوشتار به صفات برجسته امام رضا (ع)  نیز اشاره می‌کند. این کتاب که مجلد دهم از مجموعه کتاب‌های «چهارده معصوم» است، برای آشنایی با تاریخ و زندگی ائمه اطهار(ع) تهیه و تدوین شده است.

امام رضا (ع) برای دبستانی‌ها/ حسین فتاحی

قصه‌هایی از معصومین برای دبستانی‌ها البته نام این کتاب است. این مجموعه کتاب‌ها که برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده‌اند در چهارده جلد جداگانه منتشر شده‌اند. کتاب‌هایی که هر یک گویای زندگی یکی از ائمه اطهار (ع) هستند. از بارزترین ویژگی‌های این داستان‌ها می توان به زبان ساده‌ای اشاره کرد که در آنها به کار رفته و به دلیل همین سادگی، داستان‌ها برای کودکان دبستانی قابل درک و جذاب شده اند. کتاب حاضر از این مجموعه حاوی داستان‌هایی است از زندگی هشتمین امام شیعیان حضرت رضا(ع) است. در این قصه‌ها از تولد، خانواده، تحصیل، مدارج علمی، خصوصیات اخلاقی و شهادت امام (ع) صحبت شده است .فتاحی نویسنده این کتاب، ضمن رعایت سندیت وقایع تاریخی هر داستان و ذکر نام دقیق شخصیت‌ها، مکان‌ها و تاریخ‌ها سعی کرده تا جنبه داستانی آثار مورد نظر را هم نادیده نگیرد. از این طریق علاوه بر بازنگری حوادث و شرح زیبایی‌های زندگی این چهارده معصوم، خواننده به پیگیری هر داستان و مراجعه به کتاب بعدی تشویق می شود.

خوشبوتر از گلاب/شکوه قاسم نیا

کتاب، شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) از بدو تولد تا جانشینی پدر و بیان بعضی نامه ها و مکاتبات او با پدرش که سالها در زندان بود و همان جا مسموم و شهید شد، و خطوط کلی زندگی آن امام همام پس از پدر بزرگوارش است. " خوشبوتر از گلاب" ساده و صمیمی و بسیار تاثیر گذار است. اندوه و تنهایی امام جواد(ع) ، غریبی امام رضا(ع) در عین بودن در میان یاران،احساس " پسندیده" پیرزن تنهایی كه خانه ی گلی اش به نور حضور گرم امام همواره روشن ماند و درخت آرزوها در خانه ی او رویید، از لحظات دل انگیز این كتابند. نویسنده، ما را با شیوه ی زندگی و رفتار و منش حضرت رضا(ع) آشنا می كند. كتاب به لحاظ معنوی از ارزش های والای شناختی، عاطفی و معرفتی برخوردار است. حجم كتاب مناسب و حروف چینی، شیوه ی نگارش، لحن و زبان خوب است.

لذت دیدار ماه/مهدی خدّامیان آرانی

کتاب «لذت دیدار ماه» در جهت رد کتاب «زیارت قبور، بین حقیقت و خرافات» نوشته شده است. در ابتدای کتاب ماجرای اینکه چه اتفاقی افتاد که نویسنده به فکر نوشتن این کتاب شد، آمده است. جوانی، کتابی در دست دارد که می‌گوید زیارت قبور کاری خرافه‌پرستی است و کسانی که گفته‌اند ائمه را زیارت کنید، همه افرادی بی‌دین و فاسق بوده‌اند. این جریان، شروعی بود برای تحقیق نویسنده و نوشتن کتاب. این کتاب با آوردن حدیثی از کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» از «شیخ صدوق» و با علم «رجال شناسی» گفته‌های کتاب «زیارت قبور، بین حقیقت و خرافات» را رد می‌کند. کتاب همانند دیگر کتاب‌های مهدی خدّامیان آرانی‌ حالت داستان دارد و نویسنده و خواننده همراه با هم به سفر می‌روند و نویسنده وقایع را بیان می‌کند. در پایان کتاب قسمتی از مطالعات علمی و تخصصی نویسنده به زبان عربی بیان شده است تا افراد علاقه‌مند بتوانند اطلاعات بیشتری در رابطه با حدیث فضیلت زیارت کسب کنند.

یک قمقمه دریا/محمدهادی زاهدی

این کتاب که توسط رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نوشته شده، حاوی یک صد قصه و نکته از زندگانی حضرت رضا(ع) است. ولادت حضرت رضا(ع)، امامت، ولایت‌عهدی، حدیث سلسلة‌الذهب، مناظرات علمی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، سیره فردی و اجتماعی حضرت رضا(ع)، شهادت و ثواب زیارت آن امام همام، مهم‌ترین مباحثی است که در این مجموعه به صورت داستان ذکر شده است. به عقیده نویسنده کتاب «یک قمقمه دریا»، قمقمه‌ای از اقیانوس عظیم رضوی است که در آن با رعایت ایجاز و گزیده‌گویی و با ادبیاتی روان، گوشه‌هایی از زندگانی حضرت رضا(ع) به شکل داستانی عنوان شده است. تمامی منابع به کار رفته در این کتاب، از منابع دست اول است و علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی بیش‌تر و کامل‌تر، به اصل منابع که در انتهای هر بخش آمده است مراجعه کنند.


منابع: مجمع ناشران انقلاب اسلامی، آنا، ایبنا