تبیان، دستیار زندگی
باتوجه به افزایش قدرت نظامی روزافزون کره شمالی و همچنین آزمایشات موشکی پی در پی، چندی پیش رئیس جمهور این کشور، آمریکا را تهدید به حمله موشکی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شلیک موشک‌های کره‌شمالی به آمریکا

باتوجه به افزایش قدرت نظامی روزافزون کره شمالی و همچنین آزمایشات موشکی پی‌در‌پی، چندی پیش رئیس جمهور این کشور، آمریکا را تهدید به حمله موشکی کرد.

فرآوری: نیره هوشیار- بخش سیاست تبیان
شلیک موشک‌های کره‌شمالی به آمریکا

کره شمالی یکی از قدرت های نظامی صاحب سبک جهان است که تلاش می کند تا قدرت دفاعی خود را از راه های مختلف تقویت کند. این کشور تاکنون ده ها موشک بالستیک ساخته و آزمایش کرده و به دنبال تولید بمب اتم به تعداد زیاد است.!

تجهیزات نظامی کره شمالی

در یک ماه اخیر تنش های گسترده ای بین آمریکا و کره شمالی در منطقه به وجود آمده که این موضوع  موجب شده تا گمانه زنی ها برای درگیری نظامی آمریکا و کره شمالی افزایش یابد. اعزام ناوگروه رزمی امریکا به شبه‌جزیرۀ کره و افزایش تنش میان "واشنگتن" و "پیونگ‌یانگ"، بر بیم و نگرانی‌ دربارۀ امکان تقابل نظامی میان دو طرف افزوده است.

اما سایت گلوبال قدرت نظامی دو کشور را در ابعاد مختلف در سال 2017 میلادی تخمین زده است که در شاخص هایی همچون نیروی انسانی و نیروی انسانی خط مقدم نبرد کره شمالی توانایی گسترده دارد.

هنوز مشخص نشده که آیا این موشک قادر به حمل کلاهک هسته ای نیز هست یا نه؛ اما  بسیار بعید است که کره شمالی اقدام به آزمایش موشکی کرده باشد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را نداشته باشد.

البته در بسیاری از پارامترهای نظامی آمریکا از نظر تجهیزات دست بالا را دارد و آن هم تنها به دلیل بودجه نظامی 587 میلیارد دلاری آمریکا نسبت به 7 میلیارد و 500 میلیون دلاری کره شمالی است.

آزمایشات نظامی کره شمالی

بنابر نظر تحلیلگران ارشد نظامی و تسلیحاتی، موشک جدید میان بردی که کره شمالی اقدام به آزمایش آن کرد بسیار متفاوت و منحصر به فرد است. در این موشک از سوخت جامد استفاده شده که موشک را بسیار پایدارتر کرده و زمان سوخت رسانی به آن را قبل از شلیک تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. این موشک با نام Pukguksong-2 از نوع سیار و قابل حمل بر روی موشک اندازهای موبایل است که این همه به معنی آن است که احتمال رصد و خنثی کردن این موشک قبل از شلیک بسیار اندک است.

کره شمالی با انتشار تصاویری از شلیک موشک بیان کرده که این نمونه، نمونه ای کاملا کره ای و استراتژیک از موشک های نسل جدید و میان برد بالستیک است. اما امتیاز موتورهای موشک با سوخت جامد که احتمالا از پرکلرید آمونیوم استفاده می کنند این است که سوخت تا حد بسیاری پایدار است و برای مدت زمان طولانی قابل نگهداری بوده و حتی بلافاصله قبل از پرتاب موشک، می توان به آن سوخت رسانی کرد. از این روی است که آزمایش موشک جدید بالستیک کره شمالی چنانچه از سوخت جامد استفاده کرده باشد، این به معنی یک تغییر بزرگ در بازی است.

آزمایش موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی

کره شمالی فعالیت های زیردریایی غیرمعمول و بی سابقه‌ای را در آبهای خود آغاز کرده است. آزمایش اخیر موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی نشان داده است که پیونگ یانگ اکنون قادر است بخش‌های وسیعی از خاک آمریکا را هدف قرار دهد. این آزمایش که در حوضچه خشک شهر «سینپو» در کره شمالی انجام شده، سومین اقدام پیونگ‌یانگ در ماه جاری برای آزمایش یکی از قطعات موشکی لازم برای توسعه توانمندی‌های پرتاب موشک از زیردریایی است. موشک پرتاب‌شده ، در صورتی که با خط سیر صاف و استاندارد پرتاب می‌شد از برد لازم برای هدف قرار دادن شهرهایی مانند لس‌آنجلس، دنور و شیکاگو برخوردار بود.

هنوز مشخص نشده که آیا این موشک قادر به حمل کلاهک هسته ای نیز هست یا نه؛ اما  بسیار بعید است که کره شمالی اقدام به آزمایش موشکی کرده باشد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را نداشته باشد.

مقام های آمریکایی تاکید کردند: آزمایش اخیر موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی نشان می دهد که بخش زیادی از خاک آمریکا اکنون در تیررس موشک های پیونگ یانگ قرار خواهد داشت. اظهارات مقام های آمریکایی که نامشان فاش نشده، می تواند تاکید مجددی بر افزایش تهدیدات ناشی از برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی باشد و موجب افزایش فشار بر دولت ترامپ شود تا در برابر اقدامات تحریک آمیز کره شمالی واکنش نشان دهد.

رهبر کره شمالی به دنبال توسعه و تولید موشک های بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک اتمی است تا از هرگونه حمله به خاک کشورش جلوگیری کرده و مشروعیت بین المللی کسب کند، هدف کره شمالی از تولید و توسعه این موشک ها، حمله به آمریکا یا متحدانش نیست، چرا که رهبر کره شمالی می داند که این اقدام یک خودکشی خواهد بود.

مقام های آمریکایی تاکید کردند این آزمایش موشکی اخیر کره شمالی 45 دقیقه طول کشیده، نشان می دهد که برد این موشک بیشتر از موشکی است که 4 جولای شلیک شده است. موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی قادر است حداقل 5500 کیلومتر مسافت را طی کند. امیدواریم که در کنار هم و با همکاری در شورای امنیت در نیویورک راهی به سمت جلو برداشته و به تبادل دوجانبه با واشنگتن در این موضوع ادامه دهیم، زیرا این موضوع جدی و خطرناک است و باعث نگرانی ماست (زیرا) کره شمالی  به مرزهای روسیه بسیار نزدیک است.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که نباید درباره تهدید کره شمالی بزرگنمایی کرد و اینکه آمریکا و روسیه باید راه‌حلی منطقی برای این موضوع بیابند. هنوز مشخص نشده که آیا این موشک قادر به حمل کلاهک هسته ای نیز هست یا نه؛ اما  بسیار بعید است که کره شمالی اقدام به آزمایش موشکی کرده باشد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را نداشته باشد.

کلام آخر

در افزایش روزافزون قدرت نظامی کره شمالی، هیچ تردیدی نیست اما از قدرت آشکار و نهان آمریکا نیز نمی توان گذشت و اینکه کدامیک قدرتمندتر هستند به آسانی قابل تشخیص نیست چون این قدرت ها معمولا و بنابر رعایت امنیت ملی، تمامی تجهیزات خود را معرفی نمی کنند. به هرحال باتوجه به آنچه که شاهد رخ دادنش هستیم باید منتظر تغییرات چشمگیری در روابط سیاسی ایالات متحده آمریکا و کره شمالی باشیم.

منابع: خبرگزاری فارس/ خبرگزاری ایسنا / باشگاه خبرنگاران جوان