تبیان، دستیار زندگی
دوشنبه ١٦ مرداد ساعت ٢١ و ٥٢ دقیقه و ٥٥ ثانیه نخسین ماه گرفتگی سال 96 آغاز می شود که در ایران هم قابل مشاهده می باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

16 مرداد، نخستین ماه گرفتگی سال 96

دوشنبه 16 مرداد ساعت 21 و 52 دقیقه و 55 ثانیه نخسین ماه گرفتگی سال 96 آغاز می شود که در ایران هم قابل مشاهده می باشد.

زهرا منسومی - بخش دانش و زندگی تبیان
ماه گرفتگی

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ماه گرفتگی روز 16 مرداد ماه گفت: این ماه گرفتگی از نوع جزئی است که در شبانگاه روز 16 مرداد ماه رخ می‌دهد. این خسوف شصت و دومین گرفت از 83 گرفت ساروس 191 می باشد.

این ماه گرفتگی که در 4 قاره جهان قابل مشاهده می باشد از نوع جزئی است یعنی تنها بخشی از ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت.

خسوف یا ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که خورشید و زمین و ماه در یک راستا قرار بگیرند و فاصله ماه از زمین از حد معینی بیشتر نباشد.

رصد ماه گرفتگی بر خلاف رصد خورشید گرفتگی کاملا بی خطر است و برای مشاهده آن نیاز به استفاده از هیچ ابزاری برای محافظت از چشم نمی باشد

ماه گرفتگی پیش رو که از نوع جزئی یا Partial می باشد نخستین ماه گرفتگی سال 96 می باشد. آخرین ماه گرفتگی در ساعت 4 تا 6 بامداد روز 23 بهمن سال 95 مشاهده شده بود که آن هم از نوع جزئی بود. آخرین ماه گرفتگی کامل در سال 94 رخ داد.

این ماه گرفتگی در ساعت 17 و 22 دقیقه و 55 ثانیه به وقت جهانی آغاز و در ساعت 19 و 18 دقیقه و 10 ثانیه ماه از نیم سایه زمین خارج می شود.

دوره ساروسی یک چرخه 18 سال و 11 روز و 8 ساعته است که برای پیش بینی زمان کسوف و خسوف ها استفاده می شود. ستاره شناسان قدیمی از جمله ستاره شناسان بابلی برای پیش بینی زمان پدیده های نجومی به همین دوره ها توجه می کردند. چرخه مفید دیگری که به این پیش بینی ها کمک می کند چرخه اینکس (Inex) است که نشان دهنده فاصله زمانی بین ساروس هاست و زمان آن 29 سال منهای حدود 20 روز است.

صفحه مدار حرکت ماه و زمین کاملا بر هم منطبق نیست و نسبت به هم حدود 5 درجه زاویه دارد. محل تلاقی این دو صفحه با هم در ٢ نقطه، گره های صعودی و نزولی نامیده می شوند. اگر صفحه مدار حرکت ماه و زمین بر هم منطبق بود هم ماه شاهد یک خسوف و یک کسوف بودیم. یعنی در نیمه هر ماه قمری یک خسوف و پایان هر ماه قمری یک کسوف رخ می داد.

رویدادهای نجومی سال 96

- 21 مرداد بارش برساوشی

- 30 مرداد کسوف کامل (در ایران قابل مشاهده نیست)

- 26 آبان بارش شهابی اسدی

- 22 آذر بارش دوپیکری

- 11 بهمن خسوف کامل

در هر سال حداکثر 5 خورشیدگرفتگی رخ می دهد در حالیکه در یک سال نهایتا 3 ماه گرفتگی را خواهیم دید.

رصد ماه گرفتگی بر خلاف رصد خورشید گرفتگی کاملا بی خطر است و برای مشاهده آن نیاز به استفاده از هیچ ابزاری برای محافظت از چشم نمی باشد. پس از شما دعوت می کنیم ساعت 9 شب روز 16 مرداد ماه با خیال راحت به نظاره نخستین ماه گرفتگی سال 96 بنشینید.