تبیان، دستیار زندگی
عادل فردوسی پور برای تنوع سری جدید برنامه اش سراغ سوژه یاب برنامه احسان علیخانی رفته و از او كمك گرفته است. چرا می گوییم رویه جدید پاشنه آشیل «نود» خواهد شد؟ این گزارش را بخوانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایه ماه عسل بر سر نود

عادل فردوسی پور برای تنوع سری جدید برنامه اش سراغ سوژه یاب برنامه احسان علیخانی رفته و از او كمك گرفته است. چرا می گوییم رویه جدید پاشنه آشیل «نود» خواهد شد؟ این گزارش را بخوانید.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
نود

«نود» پیش تر به مسائل اجتماعی نقب می زد اما آن چه برنامه را «مهم و محبوب» كرده رویكرد فوتبالی آن است. اتفاقا گاهی برجسته كردن بیش از اندازه مسائل غیر فوتبالی به ضررش تمام شده و واكنش منفی خیل مشتاقان برنامه را به همراه داشته است. عادل فردوسی پور اما این طور فكر نمی كند و حتی برای تقویت سری جدید برنامه تصمیم گرفته میان فوتبال و مسائل اجتماعی بیش از پیش پیوند بزند. پس سراغ سوژه یاب برنامه «ماه عسل» رفته و طرح همكاری با مریم نوابی نژاد ریخته. نمی دانیم حاصل این همكاری را امشب در اولین قسمت سری هجدهم نود خواهیم دید یا نه اما بزودی آیتمی ثابت در برنامه جانمایی می شود. این گزارش می گوید چرا تصمیم عادل و دوستان اشتباه است.

ترمیم اشتباه

این كه یك برنامه نخواهد ایستا باشد و ساختار و محتوایش را بر اساس شرایط روز تغییر دهد، برگ برنده آن است. نود در هفده سال گذشته سعی كرده پویا باشد و هر بار بخشی از نقاط  ضعفش را ترمیم كند. منتها برنامه با كمك سوژه های فوتبالی تقویت شده. فردوسی پور برای فصل جدید چاره را در همكاری با سوژه یاب «ماه عسل» دیده. احتمالا او و تیمش به این نتیجه رسیده اند كه با گسترش كانال های تلگرامی و وجود برنامه ای مثل «شب های فوتبالی»،‌علاقمندان فوتبال منتظر نمی مانند تا خلاصه بازی ها را از نود ببینند. پس علاوه بر این آپشن،باید آیتمی خاص تر در برنامه وجود داشته باشد تا در كنار آیتم های سابق، وزن نود بالاتر برود. اگر چنین فرضیه ای درست باشد، قابل تعمیم به همه بیننده ها نیست. هنوز هستند جمعیت زیادی كه فوتبال ایران برای شان دوشنبه شب معنا پیدا می كند؛ این دسته حتی اگر اهل كانال های تلگرامی باشند، چه بسا توان مالی برای هزینه ترافیك اینترنت ندارند. دسته غالب هم پكیج فوتبال لیگ برتر را از طریق نود دنبال می كنند.

سوژه جای دیگری است

با این حساب برگ برنده اصلی فردوسی پور همچنان فوتبال و مشتقات آن است: هنوز لیگ راه نیفتاده، كلی جار و جنجال شاهدیم؛ از ماجرای نفت و بدهی باشگاه ها تا مصاحبه آتشین علی منصوریان و طلب پرسپولیسی ها و ... نود رد طول سال ها اعتماد بیننده را جلب كرده؛ او منتظر باز شدن مسائل ریز و درشت در این برنامه است و می داند غالبا به نتیجه می رسند. بنای مجری بر شفاف سازی است و سوژه ها را از منظر مختلف پی گیری می كند؛‌حال می خواهد آنالیز داوری باشد یا ماجرای لباس تیم ملی. بله؛‌نود به ترمیم نیاز دارد اما با سوژه روز و از دل لیگ و مسابقات و اتفاقات تیم ملی. بچه های نود پیش تر نشان داده اند با متریال لیگ چه آیتم های ناب و جذابی می توانند تهیه كنند: آنالیز بازی ها ، حركات تكنیكی هفته و .... فوتبال پویا است و هر بازی پتسانیل كافی در اختیار برنامه سازان قرار می دهد. اگر سوژه ها از دل اتفاقات هفتگی استخراج شود، نود در اوج می ماند و نیاز به آیتم های الصاقی ندارد. بچه های نود بی انگیزه شده اند؟ برای جذاب شدن آیتم مسابقات به تصاویر تلویزیونی رضا هستند؟ چرا مثل سابق دوربین شان لحظه های اختصاصی بازی ها را شكار نمی كند؟

بی توجهی به ذائقه نودی ها

نیاز به یادآوری دورباره نیست كه بگوییم ذائقه بیننده نود به فوتبال عادت كرده و تجربه نشان داده زوم روی مسائل غیرفوتبالی از سوی او پس زده شده. در چنین شرایطی چرا باید بخشی از نود به مساله فرامتن اختصاص یابد؟ حتما دعوت از مریم نوابی نژاد برای پرداختن به سوژه های اجتماعی – فوتبالی در حد یك آیتم كوتاه و در زمان مرده برنامه نیست. با علم به این موضوع می توان از حالا واكنش منفی بیننده های نود را حدس زد. استناد پیش بینی به اتفاقی است كه سال پیش در شب یلدا رخ داد و بخشی از برنامه به مصاحبه مجری با شهاب حسینی گذشت. تازه حسینی استار است و باید حضورش جذابیت داشته باشد اما عامه بیننده نود و سینه چاكان فوتبال چنین موضوعاتی را عبث می دانند و از نود چیز دیگری طلب می كنند. مابقی آیتم ها و موضوعات را می توانند جای دیگر پیدا كنند و از نود فقط فوتبال می خواهند و فوتبال.

بی توجهی به هویت برنامه

احتمالا عادل فردوسی پور خبر دارد كه مریم نوابی نژاد در فصل قبل ، به تیم ایده پرداز «خندوانه» اضافه شد. كمی كه گذشت بوضوح سایه «ماه عسل»روی برنامه رامبد جوان دیده شد. این اتفاق در حالی رخ داد كه ساختار«خندوانه» پیش از این شكل گرفته بود و شناسنامه مخصوص خود را داشت. قصد ارزش گذاری نداریم و معتقدیم برخی قسمت های «خندوانه» بخاطر حضور خانم نوابی نژاد ویژه شدند اما در دراز مدت هویت اصلی آن مخدوش شد و طرفین به این نتیجه رسیدند كه نتیجه همكاری به صلاح نیست. نود جزو معدود برنامه های ریشه دار، با هویت و دارای بِرند تلویزیون است ؛ پس چه نیازی دارد سراغ عناصر بیرونی برود؟ چنین نگرشی در دراز مدت هویت را از آن نمی گیرد؟ نود شبیه «ماه عسل» نمی شود؟ می دانیم با یكی دو آیتم این اتفاق رخ نمی دهد ولی همین مقدار هم یعنی خدشه بر هویت نود؛‌خاصه آن كه آیتم ها در چنین برنامه هایی توی چشم هستند و آیتم خانم نوابی نژاد جایگاهی خاص در كنداكتور نود خواهد داشت.

پای میثاقی در میان است؟

این فرضیه اثبات شده نیست و بر اساس نشانه ها بدست آمده: محمد حسین میثاقی، مشاور عادل فردوسی پور، واسطه حضور مریم نوابی نژاد در برنامه نود بوده است. كدام نشانه؟ اگر پی گیر شبكه نسیم باشید خاطرتان هست كه در ماه مبارك رمضان برنامه «هزارداستان» روی آنتن رفت كه خانم نوابی نژاد ایده پرداز و كارگردان هنری اش بود. هر بار یك نفر آن را اجرا می كرد و محمد حسین میثاقی در یكی از قسمت ها سوژه ای فوتبالی – اجتماعی را به سرانجام رساند. این قسمت مثل خیلی از قسمت های «هزارداستان» گل كرد و چه بسا همین جرقه پیشنهاد حضور نوابی نژاد در تیم نود بوده. این اتفاق در حالی رخ می دهد كه خود میثاقی مشهور است به خوش فكری. اتفاقا در سال های نه چندان دور نتیجه تلاش هایش را در نود دیده ایم اما فعالیت های فصل پیش او محدود به «آیتم های پشت میزی» شده بود و بجز چند مورد، باقی پلی بك ها گزارش میدانی نداشت. حتما خاطرتان هست كه میثاقی چه آیتم های نابی برای نود ساخت؛ ایران نود ،‌تقویم نود و ... سال پیش اما سراغ سوژه هایی می رفت كه فقط نیاز به متن و تصاویر داشت؛‌در كافه ای می نشست و نریشن می خواند: یك كار روزنامه ای صرف. میثاقی اگر روی توان خودش زوم كند و فردوسی پور اگر تنوع و كیفیت آیتم های فوتبالی را بالا ببرد ، نود به هیچ آیتم الصاقی از جنس مریم نوابی نژاد نیاز ندارد. بیننده اش هم با طیب خاطر و علاقمندی پای برنامه می نشیند و متن و حاشیه لیگ را دنبال می كند. وانگهی توان و خوش فكری مریم نوابی نژادی صرف دیگر برنامه ها می شود كه فوتبال هم می تواند جزو آن قرار گیرد ؛ همان طور كه این اتفاق در حد اعلا در «هزارداستان» افتاد. را این همكاری برای كارنامه ایده پرداز موفقی چون نوابی هم نمی تواند مفید باشد.


منبع: هفت صبح/ احمد رنجبر