تبیان، دستیار زندگی
اتابک نادری فعالیتش را در تلویزیون با یک مجموعه طنز شروع کرد و بعد از آن در سریال هایی همچون در پناه تو، او یک نویسنده بود، روزهای زندگی، شوق پرواز، در قصه ها زندگی می کنند، هوش سیاه، یک روز قبل، طلسم شدگان و... بازی کرده است. او بعد از مدت ها دوری از کار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طنزخاستگاه بازیگری‌ام است

اتابک نادری فعالیتش را در تلویزیون با یک مجموعه طنز شروع کرد و بعد از آن در سریال‌هایی همچون در پناه تو، او یک نویسنده بود، روزهای زندگی، شوق پرواز، در قصه‌ها زندگی می‌کنند، هوش سیاه، یک روز قبل، طلسم شدگان و... بازی کرده است. او بعد از مدت‌ها دوری از کارهای طنز، این روزها سریال «لژیونر» را به کارگردانی مسعود آب‌پرور روی آنتن شبکه پنج دارد. نادری در این مجموعه نقش دکتر آذین را بازی می‌کند که طنازی‌های خودش را دارد. به همین بهانه با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
اتابک نادری

مدت‌ها بود در سریال‌های طنز بازی نمی‌کردید و بیشتر در کارهای جدی حضور داشتید. چطور شد بعد از مدت‌ها در یک مجموعه طنز بازی کرده‌اید؟

همان‌طور که شما تاکید می‌کنید خیلی وقت بود کار طنز نکرده بودم. طنز را دوست دارم و کاراکترهایش برایم خیلی جذاب هستند، ضمن این‌که من کارم را در تلویزیون با مجموعه‌ای با عنوان «طنز 39» شروع کردم که سال 73 از شبکه دو پخش شد. بعد از آن هم در مجموعه در پناه تو حضور داشتم. خاستگاه بازیگری من طنز است.

وقتی مسعود آب‌پرور، کارگردان مجموعه لژیونر برای بازی در این اثر از من دعوت کرد، تاکید داشت نقش دکتر آذین طوری است که باید خودم در اجرا در بیاورم و شکل بدهم. البته پیمان عباسی، فیلمنامه‌نویس زحمت این شخصیت را کشیده بود و من هم تلاش کردم در اجرا با راهنمایی مسعود آب‌پرور جذاب‌ترش کنم. سعی کردیم شخصیت دکتر آذین، طناز معقول باشد که خیلی هم غلوآمیز به نظر نیاید تا بازتاب منفی هم نداشته باشیم؛ ضمن این که خیلی هم خشک نباشد. در مجموع این شخصیت روی لبه مرز است و همین کار را سخت می‌کرد.

موضوع سریال لژیونر همانی بود که شما را بعد از مدت‌ها ترغیب کند در یک مجموعه طنز بازی کنید؟

لژیونر با نگاهی ورزشی، کمدی و عشقی پیش می‌رود و داستان عشق دو جوان و مشکلات خانواده‌هاست. من در حلقه دوم کاراکترهای داستان قرار گرفته‌‌ام که استاد فرهاد، شخصیت اصلی قصه و شوهرخاله اوست. در قصه لژیونر، دکتر آذین به نوعی می‌خواهد کمک‌ حال فرهاد باشد تا راه درست را انتخاب کند. مسلما اگر قصه را دوست نداشتم، نمی‌توانستم بازی کنم.

شما در صحبت‌هایتان اشاره کردید که به کارهای طنز علاقه‌مند هستید، پس دلیل دوری‌تان از این فضا چه بود؟

فیلمنامه‌ها باب میلم نبود و حجم عمده آثار، طنز کلامی بود. من مخالف طنز کلامی نیستم، اما طنز موقعیت را بیشتر دوست دارم و برایم جذاب‌تر است. لازمه ایجاد کردن فضای کمدی، استفاده صحیح از ادبیات غنی است،به همین دلیل سراغ کارهای طنز نرفتم و بیشتر در کارهای جدی حضور داشتم، تا این‌که آقای آب‌پرور برای بازی در سریال لژیونر از من دعوت کرد. سال گذشته من در تئاتر «دپوتات» بازی کردم که جزو نمایش‌های پرمخاطب بود. خیلی از همکاران سینمایی‌ام وقتی این نمایش را دیدند به من تاکید داشتند و فکر نمی‌کردند کاراکتر کمدی را تا این حد خوب بازی کنم و خیلی خوششان آمده بود. اتفاقا مسعود آب‌پرور هم این نمایش را دیده بود. من همکاری کوتاهی با او در مجموعه «هوش سیاه 2» داشتم. با توجه به شناختی که نسبت به نویسنده و کارگردان لژیونر داشتم، مطمئن بودم کار خوبی می‌شود. امیدوارم مردم هم این سریال را دوست داشته باشند.

چه مواردی به شخصیت دکتر آذین اضافه کردید تا آن را جذاب و بانمک دربیاورید و غلوآمیز هم به نظر نیاید؟

لژیونر با نگاهی ورزشی، کمدی و عشقی پیش می‌رود و داستان عشق دو جوان و مشکلات خانواده‌هاست. من در حلقه دوم کاراکترهای داستان قرار گرفته‌‌ام که استاد فرهاد، شخصیت اصلی قصه و شوهرخاله اوست. در قصه لژیونر، دکتر آذین به نوعی می‌خواهد کمک‌ حال فرهاد باشد تا راه درست را انتخاب کند. مسلما اگر قصه را دوست نداشتم، نمی‌توانستم بازی کنم.

فرهاد، شخصیت اصلی لژیونر است که در زندگی و عشق مردد مانده و آن را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کند. از سوی دیگر، آذین فردی است که با همسرش مشکل دارد، ولی می‌خواهد عشق در زندگی‌اش جاری باشد. من سعی کردم لحظات کمدی آذین و فرهاد با نمک شود، زیرا رابطه این دو نفر فامیلی نیست و بیشتر رفاقت است. گرچه آذین استاد و شوهر خاله فرهاد است، اما با او رابطه صمیمانه‌ای دارد. تلاش کردم تونالیته دیالوگ‌هایی که بین این دو نفر رد و بدل می‌شود برای مخاطب با نمک باشد.

ما به ازای مشخصی هم برای شخصیت آذین داشتید؟

به صورت روشن ما به ازایی نداشتم، اما از افرادی که در اطرافم دیده بودم، ذهنیت داشتم. البته برای در آوردن کاراکتر آذین از آقای آب‌پرور راهنمایی گرفتم.

یکی از جذابیت‌های شخصیت آذین این است که از همسرش عفت خیلی حساب می‌برد. این بخش هم در فیلمنامه بود یا خودتان اضافه کرده‌اید؟

در فیلمنامه بود و من هم در اجرا سعی کردم زن ذلیل بودن این فرد را نشان بدهم. البته نمی‌خواستم این موضوع کلیشه‌ای و دم دستی در بیاید، بلکه توام با صمیمیت و علاقه باشد.

الان که سریال را تماشا می‌کنید، از نتیجه کار راضی هستید؟

فعلا قضاوت کردن زود است، اما دوستانی که کار را می‌بینند، اذعان دارند زوج آذین و فرهاد خوب و با نمک شده است. ازسوی دیگر ساخت یک مجموعه گروهی است و همه عوامل در آن نقش دارند و دست به دست هم می‌دهند تا یک اثر تولید شود. باید تاکید کنم همه گروه تلاش‌شان را کردند تا یک کار شاخص و مخاطب‌پسند تولید کنند. امیدوارم مردم از تماشای این مجموعه لذت ببرند.

فکر نمی‌کنید شخصیت دکتر آذین جا داشت در قصه پررنگ‌تر شود؟

آذین کمک فکری فرهاد در قصه است. این مجموعه ابتدا برای نوروز نوشته شده بود، اما بعد زمان پخش آن تغییر کرد. اگر تعداد قسمت‌های بیشتری برای سریال تعریف می‌شد، مسلما جای بیشتری برای کار کردن داشت.

منبع: جام جم