تبیان، دستیار زندگی
ات  امام موسی صدر" رهبر ربوده شده شیعیان لبنان در سال ‪ ۱۹۲۸‬میلادی در قم متولد شد و تبار خانوادگی‌اش به سید "صالح شرف‌الدین " از روستای شحرور در جبل عامل جنوب لبنان و ریشه اجدادی وی به امام موسی بن جعفر(ع) می‌ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی سیاسی امام موسی صدر و دیدگاه او درباره آزادی مطبوعات

 امام موسی صدر" رهبر ربوده شده شیعیان لبنان در سال ‪ ۱۹۲۸‬میلادی در قم متولد شد و تبار خانوادگی‌اش به سید "صالح شرف‌الدین " از روستای شحرور در جبل عامل جنوب لبنان و ریشه اجدادی وی به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.

وی تحصیلات خود را در قم آغاز كرد و در سال ‪ ۱۹۴۱‬میلادی وارد حوزه علمیه این شهر شد و به درجه اجتهاد رسید و پس از آن از دانشكده حقوق دانشگاه تهران مدرك لیسانس گرفت.

صدر در دوران دانشگاه در رویارویی با تبلیغات ضد اسلامی فعالیت كرد و از طرفداران جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران بود و با روحانیانی چون آیت‌الله كاشانی ارتباط داشت.

وی در سال ‪ ۱۹۵۴‬میلادی برای ادامه تحصیل به نجف اشرف سفر و با "انجمن نشر" در برگزاری همایش‌های فرهنگی همكاری كرد.

امام صدر پس از چهار سال به ایران بازگشت و اولین مجله فرهنگ دینی به نام "مكتب اسلام" را منتشر كرد و مقالات بسیاری را در آن نوشت، این مجله كه از سوی حوزه علمیه قم منتشر می‌شد، نقش مهمی در بیداری و نهضت اسلامی ایران داشت.

وی در سال ‪ ۱۹۶۰‬به شهر "صور" در جنوب لبنان آمد و كار خود را به عنوان عالم دینی و جانشین سید "عبدالحسین شرف‌الدین" از رهبران شیعیان این كشور آغاز كرد.

صدر فعالیت اجتماعی خود را با بازسازی تشكیلات "انجمن نیكوكاری" آغاز و برخی موسسات عمومی را به منظور پرداختن به امور تربیتی، حرفه‌ای، بهداشتی، اجتماعی و حوزوی تاسیس كرد.

فعالیت‌های امام صدر، نتایج مثبتی را در پی داشت كه مهم‌ترین آن، دادن نقش اساسی به زنان در فعالیت اجتماعی و توسعه‌ای بود كه این امر با ایجاد دوره‌های مبارزه با بی‌سوادی، از بین بردن پدیده گدایی در شهر صور و حومه آن از طریق برنامه‌های خدماتی، بهداشتی، اجتماعی و ایجاد صندوق صدقات همراه شد.

رهبر ربوده شده شیعیان لبنان همچنین مركز فنی و حرفه‌ای جبل عامل را تاسیس كرد و اداره آن را به شهید دكتر "مصطفی چمران" سپرد و افراد مبارز بسیاری كه با تجاوزهای اسراییل مقابله می‌كردند، از این مركز دانش‌آموخته شدند.

امام صدر در یك سفر دو ماهه از برخی كشورهای اروپایی دیدن كرد و هدف از آن را آشنایی با فرهنگ‌ها و تمدن‌های جدید و بررسی راه‌های پیشرفت برای گسترش روش‌های فعالیت در موسسات خیریه و اجتماعی عنوان كرد.

وی همچنین به عنوان تنها عالم مسلمان به مراسم تعیین پاپ پولس ششم دعوت شد و دیدارهایش با شخصیت‌های مختلف در واتیكان و سخن گفتن از رنج‌های ملت ایران و رهبران مذهبی آن در آزادی امام خمینی از زندان پس از رخداد ‪۱۵‬ خرداد ‪ ۱۳۴۲‬خورشیدی تاثیر داشت.

امام صدر همچنین در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی لبنان از جمله "همایش لبنان" در سال ‪ ۱۹۶۴‬میلادی همكاری و درباره وضع این كشور سخنرانی كرد.

وی برای تشكیل "مجلس اعلای اسلامی شیعه" و تصویب آن در مجلس نمایندگان لبنان در سال ‪ ۱۹۶۷‬تلاش بسیار كرد و این اقدام، مقدمه‌ای برای جنبش توسعه در لبنان با هدف از بین بردن محرومیت و دفاع از مردم جنوب این كشور بود.

امام صدر در سال ‪ ۱۹۶۷‬به برخی كشورهای آفریقایی سفر كرد تا با لبنانی‌های مقیم آنجا دیدار كند و با وضع آنان آشنا شود و با رییس جمهوری ساحل عاج و سنگال نیز دیدار كرد.

وی در سال ‪ ۱۹۶۹‬به عنوان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه انتخاب شد و برنامه كاری خود را اعلام كرد و همه را به یكپارچه كردن شعایر دینی مذاهب اسلامی فراخواند، درباره خطر روز افزون صهیونیسم هشدار داد و بر حمایت از مقاومت ملت فلسطین برای آزادسازی سرزمین اشغال شده تاكید كرد.

امام صدر، اسراییل را شر مطلق و خطری برای اعراب مسلمان و مسیحی و خطری برای آزادی و كرامت انسان می‌دانست.

وی فعالیت تبلیغاتی برای بسیج مردم لبنان علیه تجاوزهای اسراییل در مرزهای جنوبی این كشور را آغاز كرد و مسلح شدن شهروندان، آموزش دفاعی آنان، وضع قانون خدمت سربازی، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و مهاجرت نكردن ساكنان روستاها به شهرها را خواستار شد.

صدر "هیات پشتیبانی از جنوب لبنان" را با مشاركت رییسان طوایف لبنان تاسیس كرد و مردم را به اعتصاب مسالمت آمیز ملی فرا خواند كه در پی آن، ‪ ۵۰‬هزار نفر در مقابل ساختمان مجلس اعلای اسلامی شیعه در بیروت گرد آمدند و این امر به تاسیس "مجلس جنوب" از سوی دولت لبنان با هدف توسعه این منطقه و از بین بردن محرومیت منجر شد.

امام صدر به منظور حمایت از آرمان فلسطین، در سال ‪ ۱۹۷۰‬به تعدادی از پایتخت‌های كشورهای اروپایی سفر كرد و یك همایش مطبوعاتی را در شهر "بن" آلمان برگزار و با تشریح حقیقت قضیه فلسطین، یهودی‌سازی شهر قدس را محكوم كرد.

وی همچنین به كشورهای مختلف از جمله مراكش، موریتانی، نیجریه و مصر سفر و برای مردم این كشورها سخنرانی كرد.

امام صدر سخنرانی‌های بسیاری را درباره تجاوزهای اسراییل به جنوب لبنان انجام داد و بیانیه‌هایی را صادر كرد و مقام‌های دولتی را به پذیرفتن مسوولیت دفاع از جنوب و توسعه مناطق محروم فراخواند.

وی در سال ‪ ۱۹۷۴‬مردم لبنان را به جشنواره بعلبك و جشنواره صور دعوت كرد كه در شهر بعلبك ‪ ۱۰۰‬هزار نفر و در شهر صور ‪ ۱۵۰‬هزار نفر شركت و همگان سوگند یاد كردند تا از بین بردن محرومیت از مناطق محروم لبنان آرام ننشینند.

این اقدام صدر به ایجاد "جنبش محرومان" و صدور "پیمان فرهیختگان" حامی امام صدر انجامید كه ‪ ۱۹۰‬شخصیت، صاحب نظر و اندیشمند لبنانی از گروه‌ها و طایفه‌های مختلف آن را امضا كردند.

وی همواره برای از بین بردن فتنه داخلی و آرام كردن اوضاع لبنان تلاش می‌كرد و بارها درباره نقشه‌های فتنه‌انگیز دشمنان هشدار داد و مردم این كشور را به حفظ میهن فراخواند.

امام صدر در اعتراض به ادامه جنگ داخلی در لبنان در سال ‪ ۱۹۷۵‬در مسجد "العاملیه" بیروت تحصن كرد و روزه گرفت و پس از تشكیل دولت آشتی ملی كه درخواست‌های امام صدر را اجرا كرد، به تحصن خود پایان داد.

وی در همین سال، تشكیل واحدهای مقاومت لبنان "امل" شاخه نظامی جنبش محرومان را در یك همایش مطبوعاتی اعلام كرد.

صدر همچنین با سران عرب به منظور پایان دادن به جنگ داخلی لبنان، رایزنی كرد كه نتیجه آن، تشكیل دو همایش در ریاض و قاهره در سال ‪ ۱۹۷۶‬و ورود "نیروهای بازدارنده عربی" به لبنان بود.

امام صدر تاكید می‌كرد كه هم زیستی و نه جنگ، ویژگی خاص لبنان است و صلح میان اسلام و مسیحیت در این كشور، نتیجه قطعی و مسلم تاریخ است.