تبیان، دستیار زندگی
نائب رئیس کمیته کُدکس شیر ایران با اعلام خبر ثبت جهانی دوغ ایرانی گفت: صادرات فرهنگ با غذا سال های سال است در سطح جهانی دنبال می شود، این روش برای ترویج فرهنگ ایرانی حائز اهمیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوغ ایران جهانی شد

نائب رئیس کمیته کُدکس شیر ایران با اعلام خبر ثبت جهانی دوغ ایرانی گفت: صادرات فرهنگ با غذا سال‌های سال است در سطح جهانی دنبال می‌شود، این روش برای ترویج فرهنگ ایرانی حائز اهمیت است.

بخش اجتماعی تبیان

دوغ ایران جهانی شد

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس؛ سیدامیرمرتضویان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نائب رئیس کمیته کدکس شیر ایران با اعلام خبر ثبت جهانی دوغ ایرانی گفت: مراحل ثبت استانداردهای جهانی این نوشیدنی 6 هزارساله ایرانی 8 سال زمان برده است.

مرتضویان ادامه داد: برای ثبت جهانی دوغ ایرانی سازمان ملی استاندار و وزارت جهاد کشاورزی بانی شدند و تیمی که به مدیریت خود وی بر روی این ایده و موضوع کار کرده است. وی با بیان اینکه در ارزیابی حسی فدراسیون جهانی شیر (IDF) در سال 2010 بیش از 30 کشور طعم دوغ ایرانی را از خوب تا خیلی خوب تشخیص داده‌اند گفت: هرچند در حال حاضر هم صادرات دوغ به کشورهای دیگر انجام می‌شود اما برنامه ریزی‌های مدونی در این‌باره نداریم.

توسعه تجارت جهانی با ثبت جهانی غذاهای ایرانی

نائب رئیس کمیته کدکس شیر ایران در خصوص مزیت‌های این ثبت جهانی توضیح داد: تسهیل و توسعه تجارت جهانی دوغ ایرانی و ثبت این میراث فرهنگی به نام ایران دو مزیت مهم و قابل توجه در پیشبرد این موضوع است.

به گفته وی تولید دوغ ایرانی در 10 سال گذشته توسعه چشم گیری در سطح کشور داشته است و وقتی این فرآورده استاندارد داخلی، استانداردهای جهانی را کسب کرد می‌توانیم از مزیت گسترش صادرات و ترویج آن به عنوان نوشیدنی ایرانی در میان کشورهای منطقه و جهان به راحتی اقدام کنیم.

به گفته وی تولید دوغ ایرانی در 10 سال گذشته توسعه چشم گیری در سطح کشور داشته است و وقتی این فرآورده استاندارد داخلی، استانداردهای جهانی را کسب کرد می‌توانیم از مزیت گسترش صادرات و ترویج آن به عنوان نوشیدنی ایرانی در میان کشورهای منطقه و جهان به راحتی اقدام کنیم.

مرتضویان با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای منطقه با اینگونه فرآورده‌ها آشنایی دارند و چیزی حدود 300 نوع نوشیدنی شبیه دوغ در مناطق مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به ذائقه موجود جهانی می‌توانیم از این فرصت تجاری خوب استفاده کنیم.

وجه ملی و هویت فرهنگی تنها مربوط به آثار باستانی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این نوشیدنی ایرانی به عنوان میراث است تاکید کرد: وجه ملی و هویت فرهنگی تنها مربوط به آثار باستانی نیست و بخش مهم و قابل توجهی از آن مربوط به غذاهای بومی و سنتی و فرهنگ غذایی ما است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا مانند فرانسه، هلند و دانمارک برای ثبت غذاهای بومی خود و ترویج مصرف آن در جهان تلاش می‌کنند و محصولات خود را ثبت کرده‌اند، ما نیز می‌توانیم با جمع آوری فرمالیسیون‌های متعدد غذایی ایرانی و صنعتی کردن آن‌ها برای جهانی شدنشان اقدام کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روح و ذوق ایرانی در کنار توجه به ارزش‌های غذایی را حائز اهمیت برشمرد و گفت: فرمالیسیون‌های سنتی ایرانی سنتی و بومی ما در کنار ارزش غذایی که دارند، بسیار خوشمزه و پرطرفدار هستند. به عقیده این کار‌شناس، دولت برای اشتغالزایی باید به سمت داشته‌های فرهنگی برود، توجه به فرهنگ غذایی و تهیه فرمول‌های از جمله این مزیت‌های نادیده گرفته شده است که با معرفی جهانی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای صادرات فرهنگ و تجارت موفق ایرانی باشد.

صنعت سودآور غذا در سطح جهانی راهی برای اشتغالزایی

نائب رئیس کمیته کدکس شیر ایران با اشاره به اینکه صنعت غذا در اغلب کشورهای دنیا جز 1-6 صنعت با گردش مالی بالا است، گفت این صنعت می‌تواند اشتغال و درآمدزایی فراوانی برای کشور به همراه داشته باشد.

مرتضویان با اشاره به اینکه صادرات فرهنگ، با استفاده از معرفی و ترویج غذا مثل ترویج پیتزا از سوی کشور ایتالیا و ترویج ساندویچ‌های مک دونالد از سوی آمریکا سال‌های سال است در سطح جهانی دنبال می‌شود بیان کرد: این روش را برای ترویج فرهنگ ایرانی حائز اهمیت است. به گفته مرتضویان بنابر تحقیقات انجام شده اغلب غذاهای ایرانی با ذائقه جهانی همخوانی دارد.

لازم به یادآوری است، استانداردهای کدکس استانداردهایی جهانی عبارت است از جمع آوری و تطبیق بین المللی استاندارد‌های مواد غذایی و ارایه آن به شکل واحد است و وقتی استاندارد در آن تائید شود، این محصول شکل جهانی خواهد گرفت. یکی از اهداف کمیسیون کدکس غذایی تسهیل روابط تجاری و هماهنگ شدن اقدامات انجام شده در زمینه مواد غذایی است.

منبع: خبرگزاری فارس