تبیان، دستیار زندگی
مطمئیند که تابحال از حساب بانکی شما مبلغی کم نشده و یا خودتان به دزدهای اینترنتی کمک نکرده اید که حسابتان را خالی کنند؟! کمی دقت کنید و جلوی دزدی های آنلاین را بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابحال متوجه دزدی از حسابتان نشده‌اید؟!

مطمئیند که تابحال از حساب بانکی شما مبلغی کم نشده و یا خودتان به دزدهای اینترنتی کمک نکرده‌اید که حسابتان را خالی کنند؟! کمی دقت کنید و جلوی دزدی‌های آنلاین را بگیرید.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش ارتباطات تبیان
تابحال متوجه دزدی از حسابتان نشده‌اید؟!

از همان آغاز به کار تجارت الکترونیک، سرقت آنلاین نیز همپای آن شکل گرفت و تا امروز هم علارغم تمام مقابله هایی که با این پدیده از سوی دولت ها و ارگان های بین المللی شده است، این پدیده همچنان پابرجاست.

با وجود تمام مقابله هایی که با این پدیده انجام گرفته است، همچنان به نظر میرسد مهم ترین رکنی که باعث کاهش آن خواهد شد افزایش اطلاعات مشتریان بانک ها از این پدیده و روش های جلوگیری از دزدی آنلاین است.

پرداخت در پیام‌رسان‌ها

با بحثِ اضافه شدن امکان پرداخت در پیام‌رسان‌ها، به نظر می‌رسد هکرها و کلاهبرداران اینترنتی هم وارد عرصه شده تا با ایجاد فروشگاه‌های مجازی در جهت منافع خود استفاده کنند.

به تازگی با اعلام اینکه در نسخه‌های جدید پیام‌رسان‌های خارجی امکان پرداخت وجود دارد، کلاهبرداران وارد عمل شده و دست به اعمال مجرمانه می‌زنند. به همین دلیل از طرف مقامات مسوول نکات امنیتی و راه‌های جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی ذکر شده است.

دزدی آنلاین

به تازگی با اعلام اینکه در نسخه‌های بعدی برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی امکان پرداخت وجود دارد، کلاهبرداران وارد عمل شده و با بیان اینکه می‌توان از طریق این پیام‌رسان خرید اینترنتی انجام داد، با ایجاد فروشگاه‌های مجازی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند.

ماجرا از این قرار است که فرد مجرم لوازم، نرم‌افزار و... را در معرض فروش قرار می‌دهد و مبلغی اندک برای آن تعیین و سپس اقدام به فریب قربانیان کرده و آنها را با یک لینک به ربات ایجادشده که به ظاهر اقدام به انتقال وجه می‌کند، هدایت می‌کند. فرد قربانی نیز با تصور اینکه انتقال وجه انجام می‌پذیرد تمام اطلاعات کارتی خود را در ربات وارد می‌کند.

اگر شک کردید که فردی از طریق اینترنت به کامپیوتر شخصی شما دسترسی دارد، به سرعت اینترنت خود را قطع نموده و تا پیش از کسب اطمینان به اینترنت متصل نشوید.

مجرم با استفاده از اطلاعات به دست آمده به حساب بانکی قربانی دسترسی پیدا کرده و اقدام به انتقال و یا خریدهای اینترنتی از حساب کاربران می‌کند.

در حال حاضر هیچ پرداختی از طریق پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خارجی انجام نمی‌پذیرد و حتی با ایجاد امکان پرداخت درون پیام‌رسان در آینده، باید ارتباط با سیستم‌های بانکی داخل کشور نیز برقرار شود که فعلا این ارتباط برقرار نبوده و در صورت اعلام بانک‌های داخل کشور امکان‌پذیر می‌شود.

البته باید توجه داشت که این روش (سرقت از طریق پیام‌رسان‌ها) نه اولین و نه آخرین روش سرقت آنلاین است؛ بلکه هر روز شاهد ابداع روشی جدید برای سرقت از حساب های بانکی کاربران اینترنتی هستیم.

روش هایی که از طریق آن سارقان آنلاین

مهم‌ترین روش‌هایی که از طریق آن سارقان آنلاین، حساب بانکی شما را خالی می‌کنند به شرح زیر است:

- فیش های تقلبی در ایمیل (کلاهبرداران اینترنتی از طریق ایمیل با نام بانک شما و در قالب بانک شما برای شما قبض یا فیشی میفرستند که در آن درخواست پرداخت آنلاین رقم کمی پول به دلیلی غیر واقعی را می‌نمایند. فرد فریب خورده، پس از وارد نمودن مشخصات کارت خود برای پرداخت قبض، تمام اطلاعات خود را در اختیار سارقان قرار داده است!)

- پیشنهاد اشتراک های ماهانه با تخفیف فراوان! (برخی از کلاهبرداران روشی جالب برای مشتریان را انتخاب می‌کنند. آن ها پرمخاطب‌ترین و پرطرفدارترین محصولاتی که افراد اشتراک آن را دریافت می‌کنند را در ابتدا شناسایی می‌کنند. سپس برای افراد ایمیلی ارسال می‌نمایند که در آن پیشنهاد شده از طریق آن‌ها اشتراک محصول مورد نظر را با کمتر از نصف قیمت دریافت کنند. تنها چیزی که از افراد خواسته می‌شود اطلاعات کارت آن‌ها خواهد بود و بعد از آن نوبت به مرحله سرقت می‌رسد!)

- نیمه گمشده ی نیازمند پول! (یکی از روش‌های جالب و نسبتا زمان‌بر اما مطمئن کلاهبرداران در سال های اخیر روشی است درد آور! آن‌ها از طریق وبسایت های همسر یابی، افرادی که مدت ها است در انتظار یافتن نیمه گمشده خود هستند را پیدا کرده و با ایجاد یک حساب تقلبی، خود را فردی معرفی می‌کنند که به دلایلی چون سرباز ارتش بودن و یا تاجر بودن در حال حاضر در کشور نیستند. سپس پس از ابراز عشق فراوان و آشنایی، پیامی میفرستند که در جایی گیر افتاده و نیازمند فوری پول هستند و درخواست می‌کنند برای آن ها پول ارسال نمایید.)

- ارسال یک هدیه برای شما! (کلاهبرداران از طریق اکانت های شما در سایت های مختلف، اطلاعات شخصی شما مانند تاریخ تولدتان و نام دوستان صمیمی شما را میابند. سپس در روز تولدتان، برای شما از طریق شبکه های اجتماعی و یا ایمیل، پیامی ارسال میشود که در گفته شده است که یکی از دوستان شما برای شما از طریق کارت هدیه پولی را هدیه داده است که برای واریز شدن مبلغ به حسابتان، از شما اطلاعات بانکی را تماما طلب می‌کند.)

- حمایت از شما در مقابل کلاهبرداران! (کلاهبرداران اینترنتی برای شما ایمیلی ارسال می‌کنند که گویا از طرف پشتیبانی بانک شماست و به شما اخطار میدهد که به تازگی فردی تلاش نموده به اکانت شما وارد شود. از شما درخواست شده است برای جلوگیری از اینکه از شما کلاهبرداری گردد، به سرعت از طریق لینک ارائه شده در ایمیل، اطلاعات کارت خود را وارد کرده و رمز کارت خود را عوض کنید. غافل از اینکه کلاهبردار واقعی کیست!)

چه کارهایی برای جلوگیری از دزدی آنلاین میتوان انجام داد؟

- پسورد بانکی خود را هر چند ماه عوض کنید.

- هرگز از یک رمز مشترک برای تمامی کارت ها و حساب های خود استفاده نکنید.

- آدرس ارسال کنندگان ایمیل را با دقت کامل بررسی نمایید.

- از تماس با پشتیبانی اجتناب نکنید! هر زمان به چیزی شک کردید با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید.

- اگر شک کردید که فردی از طریق اینترنت به کامپیوتر شخصی شما دسترسی دارد، به سرعت اینترنت خود را قطع نموده و تا پیش از کسب اطمینان به اینترنت متصل نشوید.

- در مکان هایی که به درستی نمیشناسید، تنظیمات تلفن همراه خود را به گونه ای تنظیم کنید که به طور اتوماتیک به WiFi های رایگان متصل نشود.

- در هنگام پرداخت های اینترنتی، از صحت لینک وبسایت مطمئن شوید.

باتوجه به آنچه که گفته شد؛ بهتر است آگاهی های خود را برای حضور در فضای مجازی افزایش داده و بیش از پیش مراقب اطلاعات شخصی خود باشیم.


منابع: ایتنا / پایگاه اطلاع رسانی ایرانیکارت