تبیان، دستیار زندگی
یک استاد دانشگاه اظهار کرد: تصویب تحریم های جدید علیه ایران نقض صریح برجام نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هادیان: تحریم‌های جدید آمریکا نقض برجام نیست

یک استاد دانشگاه اظهار کرد: تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نقض صریح برجام نیست.

بخش سیاست تبیان

ناصر هادیان

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، ناصر هادیان استاد دانشگاه در نشست بررسی برجام که صبح روز چهارشنبه در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تصویب تحریم های جدید غیرهسته ای آمریکا در چارچوب قانون تحریمی ایران روسیه ، کره شمالی گفت:‌ من نقض صریح برجام را در قانون جدید ندیدم به جز در مواردی که برجام از کشورها خواسته است سرمایه گذاری با ایران را تشویق کنند و این قانون این موارد را زیر سوال می برد .

وی با طرح این سوال که فرض کنیم آمریکایی ها چهار ماه دیگر به کلی برجام را نقض کنند و یا از آن خارج شوند چه باید کرد؟ گفت:‌ در این صورت ما دو رویکرد را می توانیم پیش رو داشته باشیم اول آنکه به خاطر نقض روح برجام در موضع‌گیری ها ، یاددداشت ها و سخنرانی‌ها انتقاد و اعتراض کنیم و سر و صدا راه بیاندازیم اما اگر آمریکا بخواهد فراتر از آنچه امروز دیده می‌شود برجام را نقض کند چهار گزینه پیش رو داریم. اول آنکه عکس العمل نشان دهیم یعنی آن چه آن‌ها کرده اند ما در مقابل به همان نسبت انجام دهیم. دوم آنکه شاید آمریکا نمی‌خواهد برجام را اجرا کند اما سایرین بر تعهدات خود پایبند هستند و در مقابل ما می گوییم آن چه تا امروز انجام داده ایم همان است و دیگر بیشتر از این تعهداتمان ادامه نمی دهیم.سوم در تعهدات خود کاهش ایجاد می‌کنیم مثلا بازرسی ها را محدود می‌کنیم و یا میزان سوخت را از 300 کیلو به 700 کیلو افزایش می دهیم. چهارم اینکه بیشتر از آنکه تاکنون انجام داده‌ایم تعهداتی را برای نشان دادن حسن نیت مان به دنیا البته با ملاحظات امنیتی انجام می دهیم مثلا 300 کیلو ذخیره سوخت را به 200 کیلو کاهش می دهیم.

هادیان گفت:‌ شخصا به گزینه اول و چهارم معتقد نیستم و فکر می‌کنم باید بین گزینه دو و سه راه حلی را پیدا کرد. وی در رابطه با تحریم‌هایی که در طول یک سال و نیم گذشته درباره ایران و به لیست تحریم‌ها اضافه شده است گفت:‌ من از ابتدا هم معتقد بودم با توافق هسته‌ای دعوا تمام نمی شود و هر کس این گونه فکر می کرده ساده انگاری است که یک ابرقدرت را شما به چالش  بکشید و آن هم ساکت بنشیند و همان زمان گفتم بعد از توافق تازه آن‌ها شروع می‌کنند به یک سری تحریم های بیشتر و امر جدیدی هم نیست که آن‌ها دستورالعمل های اجرایی تحریم ایران را بیایند و در یک قانون جدید تصویب کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: قانون شدن تحریم هایی که قبلا به عنوان دستورالعمل علیه ایران اجرا می شده تحت لابی صهیونیسم به قانون تبدیل شد و ما انتظار این رفتار را داشتیم حتی اگر این مسئله نبود  آن‌ها بر سر مسئله موشکی و مسائل منطقه حتما فشارها را افزایش می دادند.

هادیان گفت:‌ برجام توافقی سیاسی است و هر وقت هر یک از طرف ها بخواهد می‌تواند از آن کنار بکشد. تا وقتی هر یک از طرف ها نفعش در اجرای برجام باشد آن را اجرا می‌کند.

وی با اشاره به مکانیزم ماشه که در قطع نامه 2231 در نظر گرفته شده است ، خاطر نشان کرد: این موضوع بحثی بود که به طرف های 1+5 مربوط می شد. آن‌ها می خواستند این فرصت را از روسیه و چین برای ایجاد مانع بر سر بازگرداندن تحریم های قبلی بگیرند.

وی ادامه داد: آمریکا با همه سرو صدایی که با روی کار آمدن ترامپ داشته است منافع اش در اجرای برجام و حفظ آن به همین شکل است و منافع ما هم تاکنون مبتنی بر اجرای برجام بوده است.


منبع: ایسنا