تبیان، دستیار زندگی
فرهنگستان زبان و ادب فارسی امکان دسترسی آنلاین به «فرهنگ جامع زبان فارسی» را فراهم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان دسترسی آنلاین به «فرهنگ جامع زبان فارسی»

فرهنگستان زبان و ادب فارسی امکان دسترسی آنلاین به «فرهنگ جامع زبان فارسی» را فراهم کرد.

بخش ادبیات تبیان
فرهنگ جامع زبان فارسی

محمدرضا ترکی، از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دسترسی به فرهنگ جامع فارسی خبر داده و در یادداشتی نوشته است:

فرهنگ جامع زبان فارسی گسترده‌ترین فرهنگ تاریخی زبان فارسی است که به همّت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دست تدوین است. جلد نخست این فرهنگ (حرف آ) در سال 1392 و جلد دوم آن (ا ـ اخیی) در سال 1396 منتشر شده‌است. جلدهای بعدی نیز به ترتیب حروف الفبا در سال‌های آینده منتشر خواهند شد.

مدّتی است که این فرهنگ، البتّه بخش‌هایی از آن، در یک اقدام فرهنگی خداپسندانه، برای استفاده عموم علاقه‌مندان و نیز دریافت بازخوردها از همه صاحب‌نظران، به صورت عمومی در دسترس قرار گرفته است؛ این در حالی است که این فرهنگ به مرور توسط گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان در حال تکمیل شدن است و در بازه‌های زمانی کوتاه، آخرین نسخه آن به‌روز و در دسترس قرار داده می‌شود.

فرهنگ جامع زبان فارسی براساس یک پیکرۀ بزرگ رایانه‌ای از قدیم‌ترین متون زبان فارسی تا بسیاری از متون معاصر تألیف شده است. تهیه این پیکره ارزشمند یکی دیگر از خدمات درخشان فرهنگستان زبان فارسی است. این پیکره در حال حاضر، گویا به دلیل مسایل فنی، انحصاراً در اختیار گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان و محقّقان آن قرار دارد. امیدواریم با رفع مشکلات موجود این پیکره نیز به زودی در دسترس همۀ محقّقان زبان و ادب فارسی قرار بگیرد و همگان بتوانند از آن بهره ببرند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از فرهنگ جامع زبان فارسی به ایننشانیمراجعه کنند.


منبع: تسنیم