تبیان، دستیار زندگی
مسئله کودک آزاری به عنوان پدیده ناپسند در تمامی جوامع مطرح می شود و انواع گوناگونی را دارد که پیشگیری از آن مستلزم ایجاد مکانیسم های متعددی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکسن جلوگیری از کودک‌آزاری

مسئله کودک‌آزاری به عنوان پدیده‌ناپسند در تمامی جوامع مطرح می‌شود و انواع گوناگونی را دارد که پیشگیری از آن مستلزم ایجاد مکانیسم‌های متعددی است.

مهری رفعتی- بخش اجتماعی تبیان
واکسن جلوگیری از کودک‌آزاری

سخت است به همین منظور وقتی می خواستیم در مورد پدیده شوم کودک آزاری بنویسیم دستانمان لرزید. این مسئله آنقدر می تواند از نظر اجتماعی بد باشد که شاید ذهن همه ما را به خود مشغول کند و وقتی صحبت از آن به میان می آید مدت ها فکرمان در کنار غنچه هایی هستند که هنوز نشکفته پژمرده می شوند. آری کودک آزاری پدیده شومی است که متأسفانه گریبان گیر جامعه امروز ما شده البته مقدار آن زیاد نیست اما همین مقدار کم هم علی رقم ایجاد معضلات اجتماعی فراوان در شأن نظام مقدس اسلامی نخواهد بود و با بررسی آیات و احادیث در دین مبین اسلام نیز متوجه خواهیم شد که مسئله کودک آزاری در دین ما بسیار بد تلقی می شود و در قرآن کریم هم بدان اشاره شده که پدران و مادران نباید فرزندان خود را مورد آزار و اذیت قرار دهند و انجام هرگونه عملی که به موجب آن کودک آسیب ببیند ( چه از نظر جسمی و چه از نظر عاطفی ) از دیدگاه دینی حرام است.

پدیده کودک آزاری در تمامی دنیا به عنوان یک جرم عمومی تلقی می شود و مجازات های فراوانی برای انواع آن وجود دارد. این مسئله انواع مختلفی دارد و از گونه های آن می توان به آزار جنسی ، آزار جسمی ( تنبیه بدنی مکرر و شدید و بهره کشی بی رویه از آنها برای انجام فعالیت های کاری) و یا حتی کم توجهی به کودک که از آن به عنوان آزار عاطفی یاد می شود ، اشاره کرد. برای روشن تر شدن پدیده کودک آزاری بهتر است تا ابتدا تعریفی از آن ارائه دهیم ، از نظر کارشناسان این پدیده به معنای هر عملی است که به موجب آن کودک را از نظر روحی و یا جسمی آسیب پذیر کند به طوری که در ذهن وی ماندگار شود ، حالا این عمل یا برای یک بار باشد و یا به صورت مکرر، به هر حال خاطره بد و فراموش نشدنی را در ذهن کودک می گذارد و در بسیاری از موارد غیر قابل جبران هم هست و از نظر حقوقی جرم محسوب می شود و قابل پیگیری است.

بهترین عاملی که می تواند نقش پیشگیرانه در این امر را داشته باشد ابتدا مبحث آموزش و آشنا نمودن کودکان با توجه به سن آنها در زمینه کودک آزاری مخصوصأ آزار جنسی است به نحوی که کودک هوشیار باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

متأسفانه آمارهای وقوع این پدیده در کشور ما و بسیاری از اقصی نقاط جهان رو به افزایش بوده لذا به عنوان یکی از دغدغه های فعالین حوزه سلامت، اجتماعی و روانشناسی مطرح است. اگرچه وجود این پدیده و باور آن در جامعه ما سخت است اما در بحث امروز تصمیم داریم تا از نگاه یک معضل اجتماعی به این پدیده نا پسند نگاه کنیم و به بررسی ابعاد آن بپردازیم البته در اینجا دانستن این مسئله خالی از لطف نیست که بیشتر کودک آزاری ها ابتدا در زمینه آزار جسمی است و آزار جنسی و عاطفی رتبه بعدی را در این پدیده به خود اختصاص می دهند.

کودک آزاری عامل عدم شکوفایی و بزهکاری

اگرچه پدیده آزار و اذیت کودکان از هر نوعی که باشد از نظر روانی برای آنها مشکلات فراوانی را به وجود می آورد و به عنوان یک معضل در جامعه مطرح می شود اما شاید کوچکترین این مشکلات هموار کردن مسیر برای ایجاد بزهکاری در محیط اجتماعی باشد بدان منظور که وقتی کودکی به اصطلاح در دوران شیرین کودکی خود مورد آزار قرار بگیرد حس انتقام از عامل و یا عاملین این امر در وی شکوفا شده و زمانی که بزرگ شود این حس می تواند او را در مسیر بزهکاری قرار دهند و حتی در مواقعی فردی که در دوران کودکی مورد اذیت قرار گرفته باشد در سنین بزرگ سالی خودش عاملی باشد برای آزار دیگران. یکی دیگر از آسیب های این پدیده می تواند مسئله عدم شکوفایی استعدادهای درونی و کاهش سطح اعتماد به نفس کودکان باشد چرا که آزار مانند فیلمی در ذهن او تکرار می شود و دیگر جایی برای شکوفایی و تمرکز برای آن نخواهد ماند.

این پدیده نه تنها جسم کودک را آزرده می سازد بلکه از نظر روانی وی را تحت شعاع قرار می دهند به طوری که بر اساس تحقیقات صورت گرفته این افراد تقریبأ نمی توانند حس محبتی به دیگران داشته باشند و معمولأ زندگی بی روح و سردی را دارند ، زمانی که به ازدواج روی می آورند زندگی آنها به دلیل عدم عاطفه و نبود حس اعتماد به طرف مقابل خوب از آب در نمی آید و بعضأ به طلاق گرایش پیدا می کنند. ممکن است بسیاری از آنها برای فراموشی به سمت اعتیاد روی آورند و یا حتی امکان دارد خود را در ایستگاه آخر زندگی ببینند و به عمر خود پایان دهند پس از این جهت می توان گفت که پدیده کودک آزاری می تواند به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شود که جسم و جان جامعه را به سمت اختلالات رفتاری و در برخی موارد بزهکاری سوق دهد.

تزریق واکسن جلوگیری از کودک آزاری

به هر حال جوامع امروزی با همه راهکارها و تلاش هایی که توسط متخصصان صورت گرفته به نوعی درگیر پدیده کودک آزاری شده اند و نهادهای اجتماعی همواره برای کاهش این جرم عمومی از تمام توان خود استفاده می کنند. بهترین عاملی که می تواند نقش پیشگیرانه در این امر را داشته باشد ابتدا مبحث آموزش و آشنا نمودن کودکان با توجه به سن آنها در زمینه کودک آزاری مخصوصأ آزار جنسی است به نحوی که کودک هوشیار باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

اصلاح برخی از مواد قانونی و در نظر گرفتن جرایم سنگین برای افرادی که اقدام به این کار می نمایند نیز مفید خواهد بود. بسیاری از کودکان که توسط دیگران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند به خصوص در زمینه جنسی با ترسی که در وجود آنها ایجاد می شود ( ترس ازسرزنش و یا موجه شدن با پرخاشگری پدر و مادر) معمولأ مسئله را به والدین و خانواده خود اطلاع نمی دهند لذا محیط زندگی شخصی را باید به گونه ای طراحی نمود که کودکان از حرف زدن در مورد معضلات و آسیب های پیرامونشان هراسی نداشته باشند و مشکلات خود را به راحتی مطرح نمایند. کودکان ما نیازمند توجه عاطفی فراوانی هستند به همین منظور اگر در خانواده خود از نظر عاطفی تأمین شوند به جرأت می توانیم بگوییم که کودک آزاری هم کاهش خواهد یافت.