تبیان، دستیار زندگی
این نخستین بار نیست که آزاده نامداری سوژه رسانه های رسمی و محافل خصوصی می شود. از حمایت تمام قدش از چادر تا ازدواج با فرزاد حسنی،جدایی و مصاحبه های آتشین بعد از طلاق. ازدواج دوباره و صاحب فرزند شدن نام خانم نامداری را بار دیگر سر زبان ها انداخت و حالا انت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکایت عجیب خانم نامداری

این نخستین بار نیست که آزاده نامداری سوژه رسانه های رسمی و محافل خصوصی می شود. از حمایت تمام قدش از چادر تا ازدواج با فرزاد حسنی،جدایی و مصاحبه های آتشین بعد از طلاق. ازدواج دوباره و صاحب فرزند شدن نام خانم نامداری را بار دیگر سر زبان ها انداخت و حالا انتشار عکس های بدون حجاب، او را در کانون قرار داده است.

منیژه خسروی – بخش سینما و تلویزیون تبیان
آزاده نامداری

آزاده نامداری همراه همسر (و به گفته خودش چند نفر از محارم) برای تفرج به فضایی سبز در کشور سوئیس رفته بوده که طعمه یک هموطن می شود. عکس های بدون روسری او روز گذشته در شبکه های مجازی دست به دست شد و واکنش های متضادی به همراه داشت. خانم نامداری در واکنش، ویدئویی در اختیار کانال تلگرامی فارس پلاس قرار داد و توضیح داد ماجرا از چه قرار بوده. او که از این اتفاق بشدت ناراحت بوده توضیح داده که «در کنار محارم خود در یک محیط سرسبز نشسته بوده و امکان دارد به صورت ناگهانی روسری از سرش افتاده باشد و نمی‌داند آن فردی که این تصاویر را ازوی گرفته با چه قصد و نیتی این کار را انجام داده است.»

فلش بک

آن چه نامداری را در مظان قرار داده، عقبه اوست. می دانید که این مجری با برنامه «تازه ها» خودی نشان داد؛ جوان بود و خوش بیان اما آن چه توجه ها را به سمت او جلب می کرد، چادر بود و حمایت تمام قد از این پوشش. جمع این مشخصات نامداری را محبوب طیفی از بیننده ها کرد و او بزودی تبدیل به چهره ای مطرح شد. تا پیش از طلاق، مدیران تلویزیون دست حمایت از سر او برنداشتند و معتقد بودند رسانه به چنین الگوهایی نیاز دارد. و چه الگویی بهتر از این که بدانیم زن با داشتن چادر می تواند به قله موفقیت و محبوبیت برسد. جدایی از فرزاد حسنی مانع ادامه همکاری اش با تلویزیون شد و او سر از اینترنت درآورد با برنامه «آبان». ازدواج مجدد و مادر شدن، حواشی زندگی اش را کم کرد و پیش بینی می شد موعد بازگشت دوباره به تلویزیون فراهم شده.

بحرانی بدتر از طلاق

انتشار عکس های بدون حجاب نامداری را می توان بحرانی بدتر از طلاق برای او تعبیر کرد. در ماجرای جدایی همسران، کسی حق قضاوت ندارد که مقصر کی بوده و ماجرا چه بوده. برای کسی که به منش نامداری «علاقه» داشته و او را «الگو» می دانسته، شنیدن این که این مجری بدون چادر در محفلی حاضر شده، پذیرفتنی نیست چه برسد که بداند روسری نداشته و ... آخر نامداری خودش هم متوجه حساسیت ها بود و وقتی عکس گریمش برای فیلم «مالاریا»ی پرویز شهبازی منتشر شد، انبوهی از واکنش های منفی روبروی خود دید. بلافاصله توضیح داد چادر را هرگز کنار نمی گذارد و در نهایت با همین پوشش جلوی دوربین فیلم شهبازی رفت.

چالش حرف و عمل

در مواردی این چنین،ذهن ناخودآگاه به سمت قضاوت می رود: این همه سال نامداری ظاهرسازی می کرده؟ الزاما همه پاسخ ها مثبت نیست اما جواب خیلی ها ایجابی است. از روز گذشته بسیاری از کامنت های فضای مجازی نامداری را متهم می کنند که حرف و عمل او یکی نبوده. خاصه آن که پیش از لو رفتن عکس های بدون حجاب، چند عکس با چادر در کشور سوئیس در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

چالش پاپاراتزی و تجسس

در کشورهای غربی و ایالت متحده آمریکا،سال ها است پدیده پاپاراتزی جا افتاده. به این معنا که برخی خبرنگارها کارشان این است که در کمین چهره های شاخص (سلبرتی) بنشینند و در مواقع خاص از آن ها عکس یا فیلم تهیه کنند. دوربین هایی با لنز قوی دارند و آدم های مشهور را به دام می اندازند. هدف پاپاراتزی ها صرفا پاپوش درست کردن نیست اما موارد بیشماری هست که بازیگر ، فوتبالیست یا سیاستمداری سوژه شده اند که کاری خلاف قانون و عرف انجام داده اند. هرگز و هرگز در کشور ما چنین پدیده ای مورد تائید نیست و در برخی موارد مشمول قانون حریم خصوصی می شود. دین ما می گوید در امور دیگران تجسس نکنید. برای چهره ها هم توصیه دارد که خود را در معرض تهمت قرار ندهید. خانم نامداری متاسفانه این کار را کرد و متاسفانه آن آقا یا خانم پاپاراتزی عکس را گرفت و لو داد. هر دو هم  نگران تاثیری منفی کارشان نبودند.

نامداری مقصر است؟

در این ماجرا انگشت اتهام ابتدا به سمت نامداری است. او می گوید با محارم بوده و روسری برای لحظه ای از او جدا شده. متاسفانه توضیحاتش، شبیه توجیه است؛ قصد مجادله نداریم و از ذکر مصادیق توجیهاتش حذر می کنیم و موارد مشکوکی که در عکس هست را نادیده می گیریم اما نمی توانیم از یک سوال ساده بگذریم: کسی که چادر را با جان و دل دوست داشته و مدام این عقیده نیکو را با افتخار جار زده چرا در خارج از کشور آن را (حتی به اندازه یک پارک رفتن) کنار گذاشته؟ مگر با تغییر جغرافیا، عقیده آدم تغییر می کند؟ خدای ناکرده، چادرحکم نردبان داشته؟

هشدار برای همه

و نکته دیگر این که چنین اتفاق هایی زنگ هشدار را بلندتر به صدا در می آورد. بله ما توصیه شده ایم به عدم تجسس ولی در دنیای امروز زندگی ها شیشه ای شده. فعالیت در فضای مجازی یعنی عرضه کردن بخش زیادی از وجود خود؛ براحتی اطلاعات و هویت مان قابل دسترسی است و اگر آبرو و حیثیت برای مان مهم است باید قواعد زندگی در دنیای مجازی را بدانیم. از آن سو باید الگوی زیست در زندگی واقعی را هم عوض کنیم و بدانیم با یک دوربین ساده در مدت زمای کوتاه سوژه میلیون ها نفر می شویم ؛ بویژه اگر آزاده نامداری هستیم که حتی آن سوی دنیا هم باید از رفتار و پوشش مان مراقبت کنیم.

و یک نکته فرامتن دیگر: پیش تر نوشته ایم و بار دیگر تاکید می کنیم؛ چهره های شناخته شده را الگو قرار ندهیم. فلان بازیگر، خواننده، مجری و فوتبالیست فقط می تواند مدل حرفه ای ما و فرزندان مان باشد. داشتن چهره موجه دلیل بر انتخاب شان به عنوان الگو نیست. آن مجری مذهبی خاطرتان هست؟