تبیان، دستیار زندگی
دفاع مقدس را طولانی ترین جنگ تاریخ معاصر می دانند، نبردی تحمیلی كه هشت سال به طول انجامید. اما بعضی از روزهای این هشت سال جنگ، به قدر تمامی روزهای دیگر آن مهم و سرنوشت ساز هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرداد فراموش ناشدنی

دفاع مقدس را طولانی‌ترین جنگ تاریخ معاصر می‌دانند، نبردی تحمیلی كه هشت سال به طول انجامید. اما بعضی از روزهای این هشت سال جنگ، به قدر تمامی روزهای دیگر آن مهم و سرنوشت‌ساز هستند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
جبهه

دفاع مقدس را طولانی‌ترین جنگ تاریخ معاصر می‌دانند، نبردی تحمیلی كه هشت سال به طول انجامید. اما بعضی از روزهای این هشت سال جنگ، به قدر تمامی روزهای دیگر آن مهم و سرنوشت‌ساز هستند. مثل 31 شهریور 59، یا سوم خرداد 61 یا پنجم مرداد 67 و... بعضی از این روزها هم اگرچه به نام واقعه‌ای خاص نامگذاری نشده‌اند، اما هر ثانیه‌شان مهم و حیاتی به شمار می‌رود. روزهای اول مرداد 1367 از چنین ایامی هستند كه حساسیت ویژه‌ای روی آنها وجود دارد.

تنها سه روز پس از پذیرش قطعنامه در 27 تیرماه بود كه عراق هجوم سراسری را به مرزهای كشورمان خصوصاً در جبهه جنوب انجام داد. به سرعت پیشروی كرد و روی جاده اهواز به خرمشهر قرار گرفت. در واقع صدام به خوبی می‌دانست اگر می‌خواهد از جنگی كه هشت سال پیش آن را با رجزخوانی‌های بیشماری آغاز كرد، پیروز و سربلند بیرون بیاید، باید لقمه گلوگیری در دست داشته باشد و با استفاده از آن بتواند روی میز مذاكرات امتیازهایی را به دست بیاورد. لذا بعد از پذیرش قطعنامه دوباره به كشورمان حمله كرد تا خرمشهر یا آبادان را به تصرف درآورد.

تنها سه روز پس از پذیرش قطعنامه در 27 تیرماه بود كه عراق هجوم سراسری را به مرزهای كشورمان خصوصاً در جبهه جنوب انجام داد. به سرعت پیشروی كرد و روی جاده اهواز به خرمشهر قرار گرفت.

در پی هجوم دشمن بود كه پیام تاریخی منحصر به فرد حضرت امام به رزمندگان سپاهی صادر شد و از آنها خواستند متر به متر بجنگند تا «سپاه دوباره در كشور حیات پیدا كند یا برای همیشه یك سپاه ذلیل و مرده‌ای بشود.» بعد از این پیام بود كه عملیات غدیر یا عملیات سرنوشت در روزهای اول مرداد ماه آغاز شد و به سرعت واحدهای زرهی دشمن را درهم كوبید.

نتیجه این عملیات بیرون راندن دشمن از مرزهای جنوبی چون شلمچه و انهدام بسیاری از تانك‌ها و ادوات زرهی‌اش بود. ضرب شستی كه دشمن را شیرفهم كرد اگر نتوانسته طی هشت سال ایران را به زانو درآورد، در این روزهای باقی مانده نیز نخواهد توانست حركتی انجام دهد و طرفی ببندد.

از اینجاست كه ساعت به ساعت و ثانیه به ثانیه روزهای اول مرداد 67 ارزش و قیمت خاصی می‌یابد. در همین روزهاست كه جبهه‌های خالی از رزمندگان با فرمان امام مملو از جمعیت مشتاقی می‌شود كه پیام امام خود را به خوبی لبیك گفته و با وسایل شخصی هم كه شده به مناطق عملیاتی می‌آیند. در همین روزهاست كه پیشروی‌های سریع ارتش بعث عراق به شكستی خفت‌بار تبدیل می‌شود تا به آنجا كه رزمندگان خود را به مناطق مرزی می‌رسانند و رخصت پیشروی به داخل خاك عراق را مسئلت می‌كنند! در همین روزهاست كه فروغ به اصطلاح جاویدان منافقین با مقاومت رزمندگان اسلام، بی‌فروغ و خاموش می‌گردد. روزهای اول مردادماه، روزهای مقاومت، ایستادگی، شكوه و پیروزی است.

منبع: جوان