تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان فناوری اطلاعات، با ارائه گزارشی از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، نتایج اجرای دو فاز از این شبکه را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتایج مثبت شبکه ملی اطلاعات

رییس سازمان فناوری اطلاعات، با ارائه گزارشی از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، نتایج اجرای دو فاز از این شبکه را تشریح کرد.

بخش ارتباطات تبیان
نتایج مثبت شبکه ملی اطلاعات

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایسنا، ‌ نصرالله جهانگرد- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم بهره‌برداری از فاز ۳ شبکه ملی اطلاعات با ارائه گزارشی از پیشرفت این شبکه اظهار کرد: در شهریور ۹۵ فاز اول و در بهمن ۹۲ فاز دوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد و برای پیاده‌سازی مرحله ۳ تیرماه ۹۶ را انتخاب کرده بودیم.

او با اشاره به نتایج اجرای دو فاز از شبکه ملی اطلاعات گفت: در نتیجه تغییرات ایجادشده در شبکه ارتباطی کشور، سهم ترافیک خارج به داخل از ۹۵ درصد به ۶۰ درصد رسیده که با افزایش داخلی‌سازی هاست پایگاه‌هایی که مردم بیشتر دسترسی دارند، سهم محتوای داخلی به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز می‌رسند.

جهانگرد با اشاره به ویژگی‌های اساسی پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات گفت: مدیریت مستقل، امکان عرضه محتوا، امنیت در شبکه از ویژگی‌های اساسی این شبکه است که ما طبق برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی فضای مجازی آن را اجرا کردیم.

سرانه ترافیک برای هر شهروند در حال حاضر ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه است، گفت: با معافیت پرداخت حق سهم دولت برای پرداخت موبایل، میزان رشد محتوا به بیش از ۳۰۰ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر نتایج مثبت شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: توسعته و افزایش ظرفیت، اعطای مجوزهای متن سه و چهار همراه افزایش سرعت دسترسی به محتوای داخلی، اصلاح نظام اقتصادی شبکه به نفع محتوای داخلی از نتایج مثبت راه‌اندازی این شبکه است.

او ادامه داد: پیش از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ظرفیت ترافیکی کل کشور به نحوی بود که ۹۰ درصد از ترافیک به خارج می‌رفت. در حال حاضر این عدد کاهش یافته و حدود ۶۰ درصد از ترافیک در داخل انجام می‌شود که امیدواریم این عدد تا به ۸۰ درصد و مانند بسیاری از کشورها برسانیم.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت انتقال کشور گفت: ظرفیت بخش هسته شبکه ملی از ۶۲۴ گیگابیت به ۱۰ هزار گیگ رسیده که امیدواریم تا ۲۰ هزار نیز افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما فعالیت خود را شروع کردیم، حجم خط و زبان فارسی ۰.۹ دهم  درصد از دنیای وب بود و اکنون این عدد به ۱.۶ درصد افزایش یافته است.

جهانگرد با اشاره به رشد بیش از دو برابری ضریب نفوذ و دسترسی به پهنای باند گفت: در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود متوسط سرعت در کشور به دو تا چهار مگابیت در ثانیه برسد که این هدف محقق شده است و طبق برنامه ششم توسعه نیز باید به ۲۰ مگابیت در ثانیه برسیم.

وی با بیان اینکه سرانه ترافیک برای هر شهروند در حال حاضر ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه است، گفت: با معافیت پرداخت حق سهم دولت برای پرداخت موبایل، میزان رشد محتوا به بیش از ۳۰۰ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های IOT توسط اپراتور اول و دوم فراهم شده و توسعه شبکه شهری نیز توسط اپراتورهای خصوصی ایجاد شده است.

وی گفت: ایجاد بیش از ۱۴۰ هزار اپلیکیشن فارسی، راه افتادن خدمات پایه داخلی مانند ابزارهای موتور جستجو، ایمیل و مرورگرهای بومی از جمله فعالیت‌هایی است که برای پیاده‌سازی امنیت انجام شده است.


منبع: خبرگزاری ایستا