تبیان، دستیار زندگی
پنج نفر ملوان شناور صیادی عربستانی که چند روز پیش در آبهای ایران دستگیر شده بودند به زندان معرفی شدند. این ملوانان تبعه کشور هند هستند و دستگاه قضا برای آنان قرار وثیقه صادر کرد که به دلیل نداشتن وثیقه بازداشت و تحویل زندان شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجاوز به حریم ایران در خلیج فارس

پنج نفر ملوان شناور صیادی عربستانی که چند روز پیش در آبهای ایران دستگیر شده بودند به زندان معرفی شدند. این ملوانان تبعه کشور هند هستند و دستگاه قضا برای آنان قرار وثیقه صادر کرد که به دلیل نداشتن وثیقه بازداشت و تحویل زندان شدند.

فرآوری: نیره هوشیار- بخش سیاست تبیان
 تجاوز به حریم ایران در خلیج فارس

تجاوز به حریم آب‌های ایران یکی از مواردی بوده‌است که طی سال‌های گذشته همواره شاهد آن بوده‌ایم. این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است و به‌نوعی امنیت ملی را با مخاطرات فراوانی روبرو می‌کند. در همین راستا اخیرا شاهد ورود یک شناور از کشور عربستان به حریم آب‌های خلیج فارس بودیم.

توقیف شناور عربستان توسط سپاه

با هوشیاری پاسداران منطقه دوم نیروی دریایی سپاه جمهوری اسلامی در نگهبانی از حریم آبهای خلیج فارس موفق به توقیف یک شناور عربستانی و دستگیری خدمه آن در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شدند.

این شناور صیادی عربستانی به نام کوثرالثانی با 5 خدمه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان در محدوده استان بوشهر شده که با رشادت پاسداران نیروی دریایی منطقه دوم دریایی سپاه دستگیر شدند.

این دومین شناور عربستانی است که طی کمتر از دو هفته به دلیل تجاوز به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های استان بوشهر توسط منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف می‌شود. این شناور یک یدک‌کش اماراتی و نه کشتی صیادی متعلق به عربستان بوده است.  شناور اماراتی مجوز تردد نداشته و وارد آب‌های سرزمینی ایران شده که پس از استعلام توسط منطقه چهارم دریایی سپاه پاسداران در منطقه پارس جنوبی( عسلویه) توقیف کردند. در حال حاضر بازجویی‌های اولیه از خدمه یدک‌کش ‌انجام شده و جهت تکمیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

توقیف شناور عربستان در آبهای استان بوشهر و در نزدیکی جزیره فارسی، و افراد حاضر در این شناور پنج تبعه هندی بوده اند که برای صید به آبهای ایران تجاوز کرده اند. لازم بذکر است در ماه جاری این دومین شناور کشور عربستان است که برای صید و صیادی به آبهای مرزی جمهوری اسلامی تجاوز کرده و دستگیر می شود.

نیروهای نظامی و انتظامی حفاظت از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با قاچاق اقدامات بسیار خوبی در استان بوشهر صورت داده اند.

دادستان عمومی و انقلاب بوشهر در این باره گفت: پنج نفر ملوان شناور صیادی عربستانی که روز جمعه در آبهای ایران دستگیر شده بودند به زندان معرفی شدند. این ملوانان تبعه کشور هند هستند و دستگاه قضا برای آنان قرار وثیقه صادر کرد که به دلیل نداشتن وثیقه بازداشت و تحویل زندان شدند. علت و انگیزه تجاوز مرزی این شناور در حال بررسی است. بیشتر تجاوزهای مرزی مربوط به کشور عربستان است که اغلب خدمه آنها از کشور هند هستند.

سابقه قبلی در تجاوز به آبهای ایران اسلامی توسط کشورهای عربی

در روزهای قبل تیرماه نیز چنین تجاوزاتی به آبهای کشورمان به عمل آمده که  بطور مثال،در  روز 16 تیرماه نیز یک شناور متعلق به عربستان سعودی که به آب‌های سرزمین جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده بود توسط پاسداران منطقه دوم نیروی دوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد. این شناور صیادی از بندر دارین عربستان به آب‌های جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرد که با هوشیاری  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در استان بوشهر توقیف شد. چهار خدمه این شناور صیادی در این رابطه دستگیر شده‌اند که تحقیقات از آنها ادامه دارد.

نیروهای نظامی و انتظامی حفاظت از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با قاچاق اقدامات بسیار خوبی در استان بوشهر صورت داده اند و همچین ما شاهد افزایش میزان کشفیات قاچاق هستیم و مقابله با صید غیرمجازنیز در دستور کار آنهاست.

کلام آخر

نیروهای زحمت کش نظامی و انتظامی حفاظت از مرزهای آبی ایران را یک اصل اساسی برای خود دانسته و ضمن احترام به همسایه های مرزی در حوزه خلیج فارس، اجازه تجاوز و تعدی به آب‌های جمهوری اسلامی ایران را به هیچ کس نمی‌دهند و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی و حقوق دریاها با متجاوزان برخورد خواهند کرد.
منابع: خبرگزاری فارس/ خبرگزاری مهر