تبیان، دستیار زندگی
سفر بشر به خارج از سامانه خورشیدی با استفاده از شیوه ها و فناوری های موجود به سوی نزدیک ترین ستاره به سامانه خورشیدی، پروکسیما قنطورس، هزار سال طول خواهد کشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر انسان از سامانه خورشیدی ممکن است؟

سفر بشر به خارج از سامانه خورشیدی با استفاده از شیوه ها و فناوری های موجود به سوی نزدیک ترین ستاره به سامانه خورشیدی، پروکسیما قنطورس، هزار سال طول خواهد کشید.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

سفر انسان از سامانه خورشیدی ممکن است؟

براساس گزارش فیوچریسم، اما از زمانی كه دانشمندان به وجود سیاره ای در مدار این ستاره پی برده اند كه از قابلیت سكونت برخوردار است، اشتیاق بیشتری به محقق ساختن سفرهای میان  ستاره  ای پیدا كرده اند.

گیلوم آنگلاد-اسكود از اعضای تیم اكتشاف سیاره پروكسیما می گوید این كشف بسیار وسوسه انگیز است، اكنون كه می دانیم سیاره ای آنجاست، می توانیم خلاقانه تر عمل كنیم. می توانیم راه حل هایی بیابیم، شاید كاوشگرهای میان ستاره ای ارسال كنیم یا فضاپیمایی ویژه برای بررسی این سیاره اختراع كنیم.

با این همه فاصله 4.2 سال نوری كه میان زمین و پروكسیما قرار دارد برای كاوشگران فضا فاصله ای ترسناك است، و همین فاصله می تواند در یافتن راه حلی برای غلبه بر آن تاخیری طولانی بیاندازد.

برخی از مشتاقان سفرهای فضایی نسبت به سفرهای میان ستاره ای بسیار خوش بین اند و معتقدند اگر قدم اول را هم اكنون برداریم، می توانیم سال 2100 به پروكسیما قنطورس برسیم.

دیگر متخصصان مانند ماركوس یونگ محقق لابراتوار پژوهشی نیروی هوای آمریكا اما كاملا ناامید هستند: هیچ راه عملی برای سفرهای میان ستاره ای وجود ندارد. شاید ایده های مختلفی وجود داشته باشند كه در نگاه اول عملی به نظر آیند، اما با كمی بررسی به سرعت به غیر عملی بودن آن ها پی خواهید برد.

اما یونگ در عین حال معتقد است دانشمندان باید به مطالعه روی مشكلاتی كه در مسیر سفرهای میان ستاره ای وجود دارند ادامه دهند. ایده های مختلفی برای خروج از سامانه خورشیدی وجود دارد، از جمله راكت های هم گداختی كه توسط شركت های وابسته به ناسا در دست بررسی قرار دارند. با این همه تشعشعات ناشی از این راكت ها سمی تر از آن هستند كه انسان بتواند با آنها سفر كند.

استفاده از بادبان های خورشیدی راه حل دیگری است كه مطرح شده و برخی معتقدند با كمك لیزر می توان به سرعت آن ها افزود. این رویكردی است كه پروژه ای به نام Breakthrough Starshot در پیش گرفته است، اما هدف این پروژه ارسال كاوشگرهای كوچك به این ستاره دورافتاده است.

حتی اگر فضاپیمایی وجود داشته باشد كه بتواند با سرعتی برابر 10 تا 20 درصد از سرعت نور حركت كند، هنوز مشكل مواجه شدن با آسیب های نشای از برخورد با ذرات فضایی وجود دارد.

همچنین بشر باید راهی برای كاستن از سرعت فضاپیما در زمان نزدیك شدن به ستاره بیابد، نكته ای كه ایلان ماسك در مصاحبه اش به آن اشاره كرده است. ماسك معتقد است این سفر عملی است، اما درحال حاضر هدفی نشدنی به شمار می رود.

ماسك معتقد است اگر شانسی برای فرستادن تجهیزات به دیگر سیاره ها وجود داشته باشد، باید از آن برای تبدیل كردن خود به تمدنی چند سیاره ای استفاده كنیم، این باید قدم بعدی ما باشد.

منبع: همشهری آنلاین