تبیان، دستیار زندگی
بازخوانی رابطه تلویزیون و مهران مدیری در هشت سال اخیر. این گزارش به بهانه موضع 20:30 در قبال حاشیه های اكران خصوصی«ساعت 5 عصر» تدوین شده و می گوید اگر همكاری دوباره شكل نمی گرفت چه سرنوشتی در انتظار او و فیلمش بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلنگر آرام تلویزیون به آقای مدیری

بازخوانی رابطه تلویزیون و مهران مدیری در هشت سال اخیر. این گزارش به بهانه موضع 20:30 در قبال حاشیه های اكران خصوصی«ساعت 5 عصر» تدوین شده و می گوید اگر همكاری دوباره شكل نمی گرفت چه سرنوشتی در انتظار او و فیلمش بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
مهران مدیری

پیش در آمد

سال ها مترصد ساخت فیلم سینمایی بود اما نمی شد تا این كه بالاخره سال پیش شرایط برای مهران مدیری مهیا شد و از دیروز «ساعت 5 عصر» اكران عمومی شده است. روز دوشنبه هفته پیش مدیری برای فیلمش مراسم افتتاحیه گرفت و همان طور كه می دانید و در شماره روز چهارشنبه نوشتیم یك مراسم پُر چهره با حضور 630 مهمان برگزار شد. «ساعت 5 عصر» برای مهران مدیری از جنبه های مختلف اهمیت دارد كه یكی از آن ها قدرت نمایی در گیشه است. او سال ها در تلویزیون و شبكه خانگی سریال ساخته و محبوبیت كسب كرده است؛‌پس حق دارد حالا كه اولین فلیمش را روانه اكران كرده از ذخیره وجاهت خود برای فروش بالا استفاده كند. دعوت از بهمن فرمان آرا، حسین علیزاده ،‌همایون شجریان و ... در یك رونمایی «ساعت 5 عصر» تمهید رسیدن به چنین هدفی است. از آن سو تلویزیون برای مدیری و فیلمش كم نگذاشته؛ از روز چهارشنبه تیزرهای آن به وفور روی آنتن می رود. خب چرا سوژه گزارش بازخوانی رابطه هشت سال اخیر مدیری و تلویزیون شده؟ بهانه اش را در باكس بعدی یعنی موضع خبری 20:30 گفته ایم .

موضع 20:30

معمولا افتتاحیه فیلم ها جایی در بخش خبری 20:30 ندارند. آیتم كلاكت این بخش خبری، روز پنج شنبه اما خبر رونمایی «ساعت 5 عصر» را پوشش داد:«اكران سراسری نخستین و تنها اثر سینمایی مهران مدیری با عنوان «ساعت 5 عصر» از فردا جمعه آغاز می شود.» این یعنی تلویزیون حواسش به مهران مدیری هست و علاوه بر تیزرهایی كه از فیلم او پخش می كند در بخش خبری نیم نگاهی به آن دارد. بخش دوم خبر كه روی آنتن رفت حكم تلنگر آرام تلویزیون به مدیری داشت. در ادامه خبر قبلی این جمله از زبان گوینده شنیده شد:«اما پوشش نا متعارف برخی بازیگران در مراسم اكران خصوصی این فیلم حاشیه هایی را به دنبال داشت.» همزمان تصاویری از برخی بازیگران به شكل فولو روی آنتن رفت كه به بیننده ها نشان دهد پوشش ها «واقعا» مشكل داشته. از قضا در یكی از تصاویر،‌خود مدیری هم بود. آیا اگر رابطه مدیری و تلویزیون مانند سال های بین 88 تا 93 بود، موضع 20:30 در حد یك تلنگر می ماند؟سابقه قبلی می گوید: «نه». كدام سابقه ؟ باكس های بعدی را بخوانید.

حذف از جشنواره جام جم

كمی به عقب برگردیم به سالی كه مهران مدیری و تلویزیون بر سر «قهوه تلخ» به بن بست خوردند و تهیه كننده در نهایت تصمیم گرفت سریال را در بازار جدید یعنی شبكه نمایش خانگی توزیع كند. سال 91 اعلام شد جشنواره جام جم در دومین دوره برگزاری بخشی برای داوری آثار طنز در نظر گرفته اما از سریال های مدیری نبود. مدیر وقت شبکه سه گفته بود: «ملاک داوران اسم و رسم نبوده است.» دبیر جشنواره هم گفته بود:« هر شبکه سهیمه‌ای دارد که بر اساس آن آثارش را به جشنواره فرستاده است؛ به علاوه دو کارشناس در کنار مدیر طرح و تامین، مدیر پخش و مدیر شبکه به انتخاب آثار پرداختند تا بهترین آثار هر شبکه را به جشنواره بفرستند.» این ها اما توجیه است و براحتی نشانه های دلخوری (انتقام) از مدیری قابل لمس بود. همزمان این سوال مطرح شد كه ساخته های مدیری از این سریال ها پایین تر است؟: چهاردیواری، فرار بزرگ، کاکتوس، اشک‌ها و لبخندها، آشپزباشی، پایتخت، نشانی، عکاسخانه، بچه‌ها نگاه می‌کنند،بایرام،باغ شیشه‌ای، شمس‌العماره، متهم گریخت، زیرزمین، مسافران، وضعیت سفید،مسیر انحرافی،زن‌بابا، ترش و شیرین،‌ ساختمان پزشکان،‌ نابرده رنج، دیوانگان متفکر، پرانتز باز، لطفا دور نزنید،‌ نون و ریحون، غیرمحرمانه، دارا و ندار و مامور بدرقه.

حذف از كنداكتور

پیامد قهر شش ساله مهران مدیری و تلویزیون ، عدم اختصاص كنداكتور به بازپخش سریال های او بود. یعنی بایكوت مدیری به حذف آثار از داوری جشنواره جام جم محدود نشد و ساخته های او سهمی از آنتن نداشتند. این در حالی است كه شبكه های آی فیلم و تماشا راه اندازی شده بودند و برای تنوع آنتن به سریال های مدیری نیاز داشتند. بعد از بازگشت مدیری به تلویزیون ، نوبت به بازپخش سریال ها رسید و حتی سریال «مرد هزار چهره» سال 94 بار دیگر روی آنتن شبكه سه رفت. خاطرتان باشد كمی پیش از پخش این سریال گزارشی نوشتیم و گفتیم:« چرا خبری از «شب های برره» و «مرد هزار چهره» نیست؟ اولی که هیچ وقت بازپخش نداشت؛ دومی هم دو بار پخش شده. حتی در «نسیم نما»ی شبکه نسیم و «خاطره 3» شبکه سه که بریده ای از سریال ها را پخش می کنند، جایی نداشته اند.» كمی بعد از انتشار گزارش «مرد هزار چهره» در باكس صبحگاهی شبكه سه قرار گرفت اما خب ظاهرا «شب های برره» مطلوب مدیران نیست و علاقه ای برای بازپخش این سریال پر حاشیه ندارند.

آشتی دوباره

فشارها بر تلویزیون زیاد بود: چرا شرایط بازگشت كمدین محبوبی كه در تلویزیون رشد كرد را فراهم نمی كنید. شنیده شد برخی مدیران به پشت صحنه سریال خانگی او رفته اند اما جواب مدیری نه بوده. حتی روزی جوایز «ویلای من» را داد كه جشنواره جام جم در حال برگزاری بود. كم كم اما فهمید برای در اوج ماندن نباید مدیوم شبكه خانگی را به مخاطبان گسترده تلویزیون ترجیح دهد. وقتی در ویژه برنامه سال تحویل شبكه سه روبروی احسان علیخانی نشست، با اشتیاق از تصمیمش گفت و گفت تلویزیون خانه اول اوست. نتیجه اش شد سریال «درحاشیه» و حمایت تمام قد مدیران از او در برابر انتقاد پزشكان و وزیر بهداشت. هرچند در ادامه زور مدیران نچربید و مدیری مجبور به تغییر مسیر داستان شد و خودش را از جلوی دوربین فصل دوم «درحاشیه» بیرون كشید. تلویزیون نمی خواست مدیری را از دست بدهد و برای جبران سال های دور از او نیز دلجویی از حواشی«در حاشیه» ، برنامه «دورهمی» را در اختیارش گذاشت. مدیری مجری صرف بود و بار رفتن مهراب قاسمخانی، نفر اول شد و تجربه ای جدید در كارنامه اش رقم زد. برای تلویزیون هم بینده زیادی جذب كرد.

تداوم آشتی

برای مسولان تلویزیون و مهران مدیری دانستن این كه تداوم همكاری نتیجه ای دو سر بُرد دارد كار سختی نیست. شبكه نسیم با «دورهمی» رونق بیشتری گرفت و بر محبوبیت مدیری با این برنامه افزوده شد. در جایگاه این برنامه برای مدیری همین بس كه او سال پیش در برنامه «هفت» وقتی گفت از سریال سازی خسته شده، الگوی مطلوبش را «دورهمی» دانست و اشاره كرد آن را رها نمی كند. و از آن سو مدیر جدید شبكه نسیم می گوید مدیری بزودی سری جدید این برنامه را خواهد ساخت و شبكه تا پایان سال «دورهمی» دارد. شبكه سه هم در تلاش برای جذب مدیری است و خلاصه زمینه تداوم فعالیت او در تلویزیون مهیا. این را هم می دانیم كه شبكه پنج نوروز امسال سریال «شوخی كردم!» او را خرید و پخش كرد و شنیده ها می گوید رایت «ویلای من» هم از سوی تلویزیون خریداری شده. در باكس اول اشاره كردیم تلویزیون هوای مدیری را دارد و پیش از اكران «ساعت 5 عصر» به تناوب تیزرهای آن را پخش می كند. اگر آشتی بر قرار نمی شد، آیا مدیری همین وضعیت را می داشت؟ آیا 20:30 براحتی از كنار پوشش های (بزعم آن منشوری) می گذشت؟


منبع: هفت صبح/ احمد رنجبر