تبیان، دستیار زندگی
منظومه خاک و خون نوشته پیمان کلانتر معتمدی در قالب مثنوی حماسی از شرح دلاوری های مردم در دفاع و آزادسازی خرمشهر است که قرار است در روز یکشنبه یکم مرداد در کتابخانه مرکزی اصفهان رونمایی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزادسازی خرمشهر در «منظومه خاک و خون»

"منظومه خاک و خون" نوشته پیمان کلانتر معتمدی در قالب مثنوی حماسی از شرح دلاوری‌های مردم در دفاع و آزادسازی خرمشهر است که قرار است در روز یکشنبه یکم مرداد در کتابخانه مرکزی اصفهان رونمایی شود.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
آزادی خرمشهر

پیمان کلانتر معتمدی، نویسنده این منظومه  گفت: برای نگارش این کتاب که با همت مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل منتشر شده، تحقیقات زیادی انجام گرفت و در نهایت مصمم به نگارش آن در قالب مثنوی حماسی مانند داستان "شاهنامه" شدم.

او در ادامه اظهار کرد: "منظومه خاک و خون" شرح مجاهدت، دلاوری و از خودگذشتگی رزمندگان در آزادسازی خرمشهر از دست دشمن متجاوز به صورت حماسی است که کاری کم‌نظیر در ادبیات دفاع مقدس محسوب می‌شود.

قالب منظوم و ارتباط بیشتر با مخاطب ایرانی

وی هدف از نگارش این کتاب به صورت منظوم را ارتباط بیشتر با مخاطب عنوان کرد و افزود: از آنجا که ما ایرانیان با شعر ارتباط زیادی داریم به گونه‌ای که حتی در روابط روزانه خود نیز از اشعار و تمثیل بارها استفاده می‌کنیم بنابراین بهترین راه برای انتقال مفهوم، استفاده از عنصر شعر بود.

این نویسنده با اشاره به قالب مثنوی حماسی، فهم آن را سنگین دانست و گفت: برای جلوگیری از این امر تلاش شد تا ضمن حفظ قالب حماسی، به صورت روان، ساده و در قالب روایی به شرح آزادسازی خرمشهر بپردازیم تا خواننده از مطالعه آن خسته نشود.

معرفی اسطوره‌های معاصر به جوانان امروز

کلانتر معتمدی با بیان اینکه در " منظومه خاک و خون" از بسیاری از شهدای ارتش و سپاه و شرح فداکاری‌های آنان نام برده شده، گفت: از آنجا که قالب مثنوی حماسی اساطیری است سعی شده تا شهدا به عنوان اسطوره‌های امروزی برای جوانان معرفی شوند. در این کتاب از شهدایی مانند خزاری، همت، جهان‌آرا، باکری، چمران و ... نام برده شده است.

این نویسنده با بیان اینکه قرار است "منظومه خاک و خون" در سه دفتر تهیه و تنظیم شود، تصریح کرد: در جلسه‌ای که با فرماندهی ارتش امیر آذر افروز داشتیم، ایشان درخواست کردند جلد دوم "منظومه خاک و خون" با محوریت ارتش و نیروی زمینی تا پایان سال جاری نوشته شود که در روز 29 فرودین سال 97 هم‌زمان با روز ارتش رونمایی خواهد شد.

او درباره روند نگارش این کتاب بیان کرد: از حوزه هنری اصفهان برای جمع‌آوری منابع در حوزه جنگ و دفاع مقدس کمک گرفتم و در نهایت موفق شدم تمام مطالب مرتبط با جنگ و تهاجم عراق را از روزنامه‌های اطلاعات بین سال‌های59 تا 61 جمع‌آوری کنم و در کنار آن از بیان خاطرات سردار کریم نصر اصفهانی و سردار محمد موسوی از فرماندهان عملیات لشگر 14 امام حسین(ع) استفاده کردم که در این کتاب شرحی از آن ذکر شده است.

وی با اشاره به رونمایی از لوح فشرده این اثر همزمان با رونمایی از خود منظومه در کتابخانه مرکزی اصفهان گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در ایران و فرصت بسیار کم مردم، افراد می‌توانند با بهره‌گیری از این لوح فشرده حتی در زمان رانندگی نیز با شنیدن از این کتاب بهره‌مند شوند.

تهیه مجموعه سه جلدی از منظومه "خاک و خون "

این نویسنده با بیان اینکه قرار است "منظومه خاک و خون" در سه دفتر تهیه و تنظیم شود، تصریح کرد: در جلسه‌ای که با فرماندهی ارتش امیر آذر افروز داشتیم، ایشان درخواست کردند جلد دوم "منظومه خاک و خون" با محوریت ارتش و نیروی زمینی تا پایان سال جاری نوشته شود که در روز 29 فرودین سال 97 هم‌زمان با روز ارتش رونمایی خواهد شد.

او ادامه داد: در تلاش هستیم تا جلد سوم این کتاب را نیز با محوریت عملیات سپاه پاسداران و بسیج در دوران دفاع مقدس به نگارش درآوریم که به زودی روانه بازار کتاب شود.

از این نویسنده تاکنون مجموعه پنج‌جلدی اصفهان، منظومه کوروش هخامنشی، مجموعه سه‌جلدی شکوه ایرانیان که در شرح سه دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان است به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا