تبیان، دستیار زندگی
همایش «راه صدر» با موضوع «بزرگداشت آیة الله شهید سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر» با سخنرانی آیة الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و حجة الاسلام والمسلمین عبدالهادی شاهرودی نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری 31 فروردین در سالن همایش مجتمع آموزش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در همایش «راه صدر» عنوان شد

شهید صدر مرزهای دانش ر
ا متحول کرد

همایش «راه صدر» با موضوع «بزرگداشت آیة‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی صدر» با سخنرانی آیة‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجة‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی شاهرودی نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری 31 فروردین در سالن همایش مجتمع آموزش عالی امام خمینی (قدس‌سره) قم برگزار شد.

بخش حوزه علمیه تبیان
صدر

شهید صدر آفاق برون‌ حوزه‌ای را کشف و به روی حوزه‌ها باز کرد

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیة‌الله اعرافی در همایش «راه صدر» با اشاره به ابعاد شخصیتی و ویژگی‌های آیةالله شهید صدر اظهار داشت: از مظلومیت‌های شهید صدر آن است که افکار این شهید از سوی شاگردان ایشان تداوم پیدا نکرد و با خود ایشان دفن شد و حوزه‌های علمیه در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که شهید صدر مرزهای دانش را توسعه داد و از سطوح دانش عبور کرد و پایه‌های دانش را تکان داد، خاطرنشان ساخت: توسعه مرزهای دانش که با تحول در روش‌شناسی‌ها رخ می‌دهد؛ گاهی از سوی جمعی آرام آرام رقم می‌خورد؛ اما گاهی این انقلاب و تحول از سوی یک شخصیت رخ می‌دهد که این کار از سوی شهید آیة‌الله سیدمحمدباقر صدر‌ قدس‌سره انجام شد.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به جهات رشد علم و دانش اشاره کرد و متذکر شد: «رشد متعارف کمی و کیفی یک علم»، «تحول، انقلاب و توسعه مرزهای دانش» و «تحول و انقلاب در مرزهای دانش»، سه نوع رشد علم و دانش است. ما در هر سه نوع، بزرگان بسیاری داشته‌ایم اما در نوع سوم آن‌که تحول و انقلاب در مرزهای دانش است کمتر بزرگی را داشته‌ایم، چراکه نیازمند به یک نوع برجستگی و نبوغ است. آیةالله شهید سیدمحمدباقر صدر از انقلاب‌گران و تحول‌آفرینان در مرزهای دانش بود و از نوابغی است که هم ضریب هوشی بالا و هم نگاه جامع و کاملی داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ابراز داشت: نمونه‌های این تحول علمی از سوی شهید صدر که در حوزه روش‌شناسی به آن پرداخته است، روشن است؛ هم‌چنین نظام‌سازی ایشان که در کتاب «اقتصادنا» منعکس شده است، از فعالیت‌های برجسته این شهید عزیز است که جای بحث بسیاری داشته و کمتر به آن پرداخته شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ایشان فضا و جو حاکم بر حوزه نجف را به سختی شکافت؛ حصارها را شکست و وارد عرصه‌های ارتباطی و رهبری‌های اجتماعی جدیدی شد که خلاف جریان رایج و حاکم بود

آیةالله اعرافی «تفسیر موضوعی»، «ارائه مدل‌های عملی در قلمروهای سیاسی و اجتماعی» و «ارائه نظام فلسفی خاص» را از دیگر برجستگی‌های فعالیت‌های علمی شهید صدر برشمرد و گفت: ایشان آفاق برون‌حوزه‌ای را کشف و به روی حوزه‌های علمیه باز کرد؛ البته امام راحل فعالیتی عظیم‌تر از شهید صدر در این موضوع در حوزه علمیه قم انجام دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ایشان فضا و جو حاکم بر حوزه نجف را به سختی شکافت؛ حصارها را شکست و وارد عرصه‌های ارتباطی و رهبری‌های اجتماعی جدیدی شد که خلاف جریان رایج و حاکم بود. مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: آیةالله محمدباقر صدر در نظام‌بخشی به نظامات فکری حوزه صاحب سبک بود و در تراز مرجعیت در عراق بود؛ اما دست از امام راحل و انقلاب اسلامی ایران برنداشت و جان خود را در این راه فدا کرد، باید از خودگذشتگی‌های این شهید عزیز درس گرفت و آن الگوی خود قرار داد.

شهید صدر قطعاً در دفاع از انقلاب و امام به شهادت رسید

بر پایه همین گزارش، نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش به بیان خاطراتی از شهید صدر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: زمانی که امام راحل به نجف‌اشرف مشرف شدند، مرحوم آیةالله محمدباقر صدر‌ قدس‌سره یکی از مدرسین و علمای نجف بود که در صراط مرجعیت قرار داشت؛ به این معنا که به ایشان امید مرجعیت داشتند.

حجة‌الاسلام والمسلمین شاهرودی بیان داشت: آیةالله محمدباقر صدر‌ قدس‌سره علاقه بسیاری به امام راحل داشته‌اند؛ چراکه در اهداف خود، اشتراک بسیاری با امام خمینی‌ قدس‌سره داشته و راه ایشان را درست می‌دانستند.

وی با بیان این‌که شهید آیة‌الله سیدمحمد‌باقر صدر بحثی داشتند تحت عنوان مرجعیت نهادینه‌شده مبنی بر این‌که با فوت یک مرجع تقلید مرجعیت او ادامه‌دار، ثابت و نهادینه بماند و مرجع بعد ادامه‌دهنده راه او باشد و تشکیلاتی از بین نرود، گفت: ایشان جلساتی با بزرگان داشتند و مباحثی را در این نشست‌ها مطرح می‌کردند تا تمام مسایل مرتبط با شئون مرجعیت انقلابی و مرجعیت نهادینه‌شده مورد بحث و نظر قرار بگیرد.

شاگرد شهید صدر تصریح کرد: شهید آیة‌الله سیدمحمدباقر صدر قطعاً برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسید و پیرو حضرت امام خمینی‌ قدس‌سره بود. این استاد حوزه در پایان به قرائت نامه شهید آیة‌الله سیدمحمدباقر صدر پرداخت که در آن، شهید صدر ضمن خرسندی از جریان انقلاب اسلامی در ایران، حمایت تمام‌عیار از انقلاب اسلامی و امام خمینی‌ قدس‌سره را به آحاد مردم و شیعیان سرزمین‌های اسلامی توصیه می‌کند و لحظه‌ای درنگ در حمایت از این جریان را سزاوار نمی‌داند. در قسمتی از نامه ایشان چنین آمده است:

«لازم است واضح و روشن باشد که مرجعیت امام خمینی که آمال و آرزوهای اسلامی در ایران مجسم نموده حتماً باید گرد آن جمع شده و با اخلاص کامل با آن برخورد نماید و از مصالح آن حمایت نموده و لازم در وجود با عظمت آن ذوب شوید و همان‌گونه که وی در هدف والا و بلندمرتبه خود ذوب شده است. باید بدانید که مرجعیت درستکار؛ نه شخص، بلکه یک هدف و راه به سوی الله است و میدان و فضای مرجعیت صالح در ایران لازم است که در هر مسئله‌ای که آن‌را تضعیف نموده و یا به آن کمک ننماید به دور نگه داشته شده و حافظ و نگهدار این مرجعیت رشید و هدایت‌گر رهبری‌کننده باشید.»

منبع : هفته نامه افق حوزه