تبیان، دستیار زندگی
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: احیاء و التزام به دین و سنت های واجب فراموش شده، مهم ترین رسالت روحانیت، حوزه می باشد و احیای این امور بزرگ ترین و باارزش ترین سرمایه حوزه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیةالله شاه‌آبادی

سنت های فراموش شده را احیا کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: احیاء و التزام به دین و سنت‌های واجب فراموش‌شده، مهم‌ترین رسالت روحانیت، حوزه می‌باشد و احیای این امور بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه حوزه است.

بخش حوزه علمیه تبیان
ایت الله شاه ابادی

به گزارش تبیان نبه نقل از خبرگزاری حوزه، آیةالله نصرالله شاه‌آبادی در مراسم عمامه‌گذاری طلاب مدرسه علمیه امام صادق‌ علیه‌السلام قم ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی‌ علیه‌السلام، به شئونات طلبگی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین این شئونات، داشتن تقوای الهی، تهذیب نفس، اخلاق و تقویت روحیه ایمان و خودباوری است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که تقوا و تهذیب نفس از مسایل مهمی است و علمای گذشته اهتمام جدی به این موضوع داشته‌اند، گفت: طلبگی شغل مقدسی است و باید قدردان این فرصت بود، نباید فکر کنیم طلبگی کار راحتی است، بلکه کسی که سرباز حضرت ولی‌عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌شود، باید بداند این مسیر سختی‌ها، رنج و فقرهای زیادی دارد، مهم مطیع بودن است.

آیةالله شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم گرفتیم در این مسیر با همه مشکلات کنار بیایم و تسلیم محض خدا باشیم، آن زمان است که طلبه واقعی شده‌ایم؛ اگر بخواهیم فردی عزیز و با عزت در محضر خدا باشیم، لازم است همه فعالیت‌ها و اعمال‌مان اضافه به حق و برای او باشد و اگر غیر او باشد، آن عمل فاسد و تباه‌ شدنی است. وی یادآور شد: احیاء و التزام به دین و سنت‌های واجب فراموش ‌شده، مهم‌ترین رسالت روحانیت و حوزه می‌باشد و این امور بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه روحانیت است. مهم‌ترین امتیاز حوزه، آمر و ناهی بودن است و نباید از این امور غافل شد.

آیةالله شاه‌آبادی با بیان این‌که احیای جامعه اسلامی به احیای دین است و این امر رسالت سنگین حوزه‌هاست، از مشکلات موجود در جامعه به شدت ابراز تأسف کرد و گفت: جامعه اسلامی از خیلی مسایل مانند ضد ارزش‌ها، ترویج بی‌اخلاقی‌ها، ترویج ادیان مختلف، رشوه و دیگر موضوعات رنج می‌برد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر ضد ارزش‌ها در جامعه حیات دارد، چون آمران معروف و ناهیان از منکر در خواب می‌باشند و کسی به سمت این واجب فراموش‌ شده نمی‌رود؛ و اگر می‌روند، نمی‌دانند چگونه آمر و ناهی باشند.

وی افزود: با سخنرانی کار درست نمی‌شود؛ باید عامل باشیم و در عمل ثابت کنیم مسلمانیم و دین داریم؛ کشور ما اسلامی است؛ و هزاران شهید داده‌ایم.

آیةالله شاه‌آبادی گفت: در قم طلاب زیادی می‌باشند، اما با وجود این‌همه طلبه، باز مسئله امر به معروف و نهی از منکر رو به فراموشی رفته و اصلاً خیلی‌ها به فکر نیستند و اگر کسی در حال انجام وظیفه است، حمایت‌ها صورت نمی‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: طلبه نشدیم که تنها درس بخوانیم، در خواب غفلت باشیم و ندانیم در گوشه گوشه شهر و روستاها چه خبر است. طلاب در عین حال که خودسازی می‌کنند، فردسازی، جامعه‌سازی و فرهنگ‌سازی کنند؛ نسبت به منکرات و زشتی‌ها بی‌تفاوت نباشند و نگویند به من چه؟ کسی دیگری این کار را انجام خواهد داد! همه باید آمر و ناهی باشیم.


منبع : هفته نامه افق حوزه 504