تبیان، دستیار زندگی
روند صعودی صدور پروانه های ساختمانی که عملا از اواسط سال گذشته آغاز شده بود، در پایان این سال توانست به رکوردشکنی قابل قبولی دست پیدا کند و در زمستان۹۵ آنگونه که در گزارش بانک مرکزی آمده، حدود ۲۰.۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوک مثبت در تولید مسکن

روند صعودی صدور پروانه‌های ساختمانی که عملا از اواسط سال گذشته آغاز شده بود، در پایان این سال توانست به رکوردشکنی قابل‌قبولی دست پیدا کند و در زمستان۹۵ آنگونه که در گزارش بانک مرکزی آمده، حدود ۲۰.۴درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یابد.

بخش اقتصاد تبیان
مسکن

به گزارش تبیان به نقل از همشهری، براساس گزارش بانك مركزی از نماگرهای اقتصادی 3 ماه چهارم سال95، تعداد پروانه‌های ساختمانی در كل مناطق شهری كشور در زمستان سال گذشته به حدود 35هزار و 400فقره رسیده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل 20.4درصد و نسبت به ماه قبل 50.6درصد افزایش داشته است.

در مجموع نیز تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال95 نسبت به سال94 حدود 12.2درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین مركز آمار ایران به‌تازگی وضعیت پروانه‌های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری‌های كل كشور را منتشر كرده كه در مقایسه با آمار منتشرشده از سوی بانك مركزی تفاوت‌هایی دارد اما با این حال، باز هم روند صدور پروانه‌ها، افزایشی اعلام شده است.

براساس اعلام مركز آمار، در زمستان سال گذشته 37هزار و 171پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها صادر شده كه نسبت به پاییز95 حدود 56درصد و نسبت به زمستان94 حدود 6درصد افزایش داشته است. روند صدور پروانه‌های ساختمانی در سال گذشته در حالی صعودی شده است كه رشد بخش ساختمان در این سال بالغ بر منفی 13.1درصد بوده است.

ضمن اینكه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری از سال94 وارد روند نزولی شده و تا پایان سه‌ماهه چهارم سال95 نیز منفی بوده است به‌گونه‌ای كه میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش بدون محاسبه ارزش زمین به حدود 13هزار و 770میلیارد تومان رسیده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل 13.8درصد كاهش یافته است.

افت سرمایه‌گذاری در بخش مسكن

آمارها حاكی از این است كه با وجود صعودی‌شدن روند صدور پروانه‌های ساختمانی، روند نزولی سرمایه‌گذاری در این بخش همچنان ادامه دارد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان هنوز وارد فاز عملیاتی نشده و احتمالا سرمایه‌گذاران ورود به عرصه ساخت‌وساز را به زمانی موكول كرده‌اند كه دورنمای مثبتی از بازار مسكن متصور باشند. همانگونه كه پس از اجرایی‌شدن برجام نیز برای مدت كوتاهی صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش یافت اما این افزایش به‌دلیل محقق‌نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران این حوزه از اثرات اقتصادی برجام بر بازار مسكن، سریعا متوقف شد.

بخشی از كاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بازار مسكن نیز می‌تواند ناشی از این باشد كه مبالغ قابل توجهی از سرمایه سازندگان مسكن به‌ویژه منابع بانك‌های فعال در این حوزه در سرمایه‌گذاری‌های قبلی قفل شده است. با توجه به این مسئله به‌نظر می‌رسد افزایش ساخت‌وساز مسكن در زمستان95 مربوط به ساختمان‌هایی باشد كه تقاضای مؤثر برای آن وجود دارد و به‌نوعی با گردش سرمایه باقیمانده در این بازار ساخته و عرضه می‌شود؛

ساختمان‌هایی كه احتمالا طبق نیاز و سلیقه بازار باید متراژ اغلب آنها كمتر از 80متر و قیمت تمام‌شده آنها نیز در محدوده متناسب با توان مالی متقاضیان مؤثر این بازار باشد؛ قیمتی كه در تهران می‌توان زیر 500میلیون تومان و به‌ویژه كمتر از 300میلیون تومان محاسبه شود تا بخش قابل توجهی از متقاضیان مؤثر بازار مسكن، به‌خصوص استفاده‌كنندگان از تسهیلات خانه‌اولی‌، مشتری آن باشند؛

چراكه گزارش بانك مركزی از تحولات بازار مسكن در خرداد سال‌جاری حاكی از این است كه در این ‌ماه 51.9درصد از معاملات بازار مسكن مربوط به واحدهای زیر 80متر بوده است و از سوی دیگر 61.6كل معاملات این بازار نیز با قیمتی كمتر از قیمت میانگین بازار انجام شده و درمجموع حدود 49.2درصد از كل معاملات بازار مسكن تهران به واحدهای مسكونی با ارزش كمتر از 300میلیون تومان اختصاص داشته است.


منبع : همشهری